پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

سرزمین طلای سرخ ایران آماده پذیرایی از مسافرین در ایام نوروز

شهرستان زاوه  یکی از قطب های زعفران کشور و همچنین یکی از توریستی ترین شهر های خراسان رضوی است که در نوروز امسال می تواند به واسطه آثار باستانی غنی اش یکی از مقاصد مسافران نوروزی باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،بنابر شواهد بنیاد شهری، زاوه پیش از اسلام وجود داشته و منطقه‌ای آباد و پررونق در قلمرو پارتیان بوده است، با آغاز حملات سپاهیان مغول، زاوه نیز در امان نماند و لگدکوب سم ستوران گردید، اما نخستین شهری بود که افتخار مقاومت را در دیار خراسان علیه بیگانگان برای خود آفرید. این روزها و با فرا رسیدن بهار و تعطیلات نوروزی مناطق تاریخی شهرستان زاوه پذیرای مسافران و گردشگرانی از نقاط مختلف است.

در همین خصوص علی محمدی رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری زاوه در گفت وگو با ایسنا به توصیف این شهرستان پرداخت و افزود: زاوه یعنی منطقه آب خیز یا جلگه‌ای بر آب نهاده و پرآب که جلگه زاوه سابقاً موسوم به شهر «زو» بوده و شهریت داشته است.

وی گفت: سابقه تاریخی زاوه برابر شواهد و آثار مکشوفه به دوران قبل از اسلام بر می‌گردد و در زمان پارتیان منطقه‌ای آباد و پر رونق بوده است و در صدر اسلام در شمار شهرهای مهم خراسان بوده و توسط سپاه اعراب فتح شد که بنیاد آن به قبل از اسلام بر می‌گردد.

محمدی در بیان تاریخچه زاوه به حمله مغول نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این شهر در زمان حملات مغول به علت مقاومت افتخار آفرین از تخریب‌های آنها در امان ماند.

بر اساس مطالعات تاریخی، اولین نشانه‌های زیست انسانی در زاوه به دوران ماقبل تاریخ باز می‌گردد به طوری که پس از آن نیز زاوه یکی از آبادی‌های پر رونق در قلمرو پارتیان بوده است.

تپه‌ها و محوطه‌های باستانی که در نقاط مختلف شهرستان زاوه توسط باستان شناسان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته حکایت از وجود زیستگاه‌های انسانی مربوط به دوران پیش از تاریخ در این ناحیه دارد.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری زاوه با بیان اینکه در شهرستان زاوه بالغ‌بر ۱۸۰ اثر تاریخی شناسایی شده است، افزود: تعداد ۲۶ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به مزار سلطان سلیمان، مسجد نجف خان و منزل آخوند ملاعباس، مقابر و آب انبار نجفیه و … اشاره نمود.

وی در ادامه به ظرفیت‌های طبیعی زاوه پرداخت و گفت: روستاهای گردشگر پذیر بیدوی، بندبیشه، ساق، قلعه آقاحسن، آبشار پاقلعه، شستان از مهمترین روستاهای هدف گردشگری و همچنین مزارع زعفران برای گردشگران اگروتوریسم (کشاورزی) جذابیت خاص خود را دارد.

محمدی اظهار کرد: از جمله ییلاقات مهم زاوه مجموعه آبشاری است موسوم به پاقلعه که از نظر موقعیت در ۲۳ کیلومتری شمال غرب جاده پطرو و منشعب از مسیر اصلی حشمت‌آباد واقع شده است. رودخانه جاری زیبایی در ساختار کوه‌ها، تپه ماهورهای اطراف، پوشش گیاهی چشم‌نواز در ارتفاعات، از ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد این مکان به شمار می‌آید. از ابتدای ورود به این منطقه به دلیل طولانی بودن مسیر و آب فراوان چندین آبشار کوچک و بزرگ و در بعضی نقاط نیز حوضچه‌هایی دیده می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از امامزادگان مشهور این شهرستان می‌توان مزار سلطان سلیمان برادر امام رضا(ع) و مزار سلطان حسین را نام برد و از مفاخر می‌توان به حاج آخوند ملاعباس راشد، استاد صاحب‌کار و حسینعلی راشد تربتی اشاره کرد.

مردم شهرستان زاوه به ویژه ساکنان روستاها به گرمی و مهربانی از گردشگران و مسافران نوروزی پذیرایی می‌کنند و همواره خاطره خوش و به یادماندنی را برای گردشگران و خانواده‌هایی که به این منطقه سفر می‌کنند به یادگار می‌گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *