پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

معرفی بهترین پوسترهای فیلمِ سینمای جهان در سال ۲۰۲۱

توریسم اینترنشنال؛ پوستر مناسب و جذاب برای یک فیلم در نوع خود می تواند نقش قابل توجهی را در جذب مخاطبان سینما برای تماشای یک فیلم بازی کند. در این راستا، جذابیت بصری و اشاراتی هوشمندانه به مضمون فیلم، بایستی در پوستر یک فیلم نمود پیدا کند. در ادامه، ۱۰ پوستر برجسته و جذاب فیلم در سال ۲۰۲۱ معرفی می شود.

۱. خوک (Pig)

پوستر فیلم خوک بسیار ساده است؛ تصویری بسیار نزدیک از پوست کرک‌دار خوک به همراه طرحی کوچک از این حیوان. این پوستر به لحاظ بصری گیرا و جالب توجه است و حالتی رازآمیز دارد که علاقه به دیدن فیلم را در مخاطب تحریک می‌کند. تصویر بسیار نزدیک از پوست خوک می‌تواند نشانه‌ای از ارتباط نزدیک و عاطفی قهرمان فیلم با حیوان محبوبش باشد. به علاوه، پوست کرک‌دار خوک بی‌شباهت به یک منظرۀ طبیعی نیست و تصویر کوچک‌تر خوک در میان این پوستر احساسی از انزوا و تنهایی در میان طبیعت را القا می‌کند؛ و این دقیقا همان مضمون و فضایی است که در خود فیلم جریان دارد؛ بنابراین می‌شود گفت این پوستر یک اثر برجسته است که با استفاده از کمترین عناصر توانسته است اصلی‌ترین مضامین فیلم را در خودش بگنجاند.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۲. چرخ بخت و خیال (Wheel of Fortune and Fantasy)

این فیلم همانطور که از اسمش پیداست فیلمی شاعرانه است. مضمون فیلم تصادف‌ها و مواجهه‌های روزمره‌ای است که می‌توانند به احساساتی عمیق و عاشقانه منجر شوند و زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. پوستر فیلم تطابق بسیار زیبایی با این مضمون دارد. در این پوستر نقاشی آبرنگ یکی از صحنه‌های از خود فیلم را می‌بینیم. راه رفتن در خیابان و استفاده از پله برقی اتفاقی بسیار عادی و روزمره است، اما در همین روزمرگی محض، برخورد دو نگاه می‌تواند همه چیز را متحول کند. واقعا می‌توانیم چند دقیقه به این تصویر نگاه کنیم و به یاد آن لحظاتی در زندگی خودمان بیافتیم که اگرچه بسیار کوتاه و گذرا بوده‌اند، اما ردپایی ابدی در قلب ما به جا گذاشته‌اند. سبک نقاشی آبرنگ و شکل نوشتن نام ژاپنی فیلم در کنار آن، ما را به یاد نقاشی‌های قدیمی شرقی می‌اندازد که حال و هوایی عمیق و عاشقانه دارند. این پوستر واقعا درخشان و زیباست.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۳. آن‌ها سخت‌تر زمین می‌خورند (The Harder They Fall)

پوستر فیلم به وضوح نشان می‌دهد که با یک فیلم وسترن طرف هستیم: سیگار، اسلحه، صحرای قرمزرنگ، کلاه لبه‌دار و حالت‌های خاص ایستادن. تعداد افرادی که در پوستر هستند هم ما را به یاد «هفت دلاور» و «هشت نفرت‌انگیز» می‌اندازد. چهرۀ شخصیت‌ها آنقدر تاریک است که تقریبا به سایه‌هایی تبدیل شده‌اند. اما رنگ‌هایی که فضای پوستر را پر کرده‌اند حال و هوا‌های متفاوت فیلم را به بیننده القا می‌کنند؛ قرار نیست همه چیز در صحرای خونین خلاصه شود؛ رنگ‌های سبز و آبی بالای پوستر که تا روی کلاه شخصیت اصلی هم کشیده شده‌اند نشان از حضور مضامینی عاطفی و عمیق دارند.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۴. گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

حال و هوای کمدی فیلم به نحوی دقیق و ظریف در این پوستر نشان داده شده است. طرح پوستر شبیه به جلد مجلات است که با مضمون فیلم مطابقت دارد، زیرا داستان فیلم دربارۀ فضای کار روزنامه‌نگاری و انتشار آخرین شمارۀ یک روزنامه به اسم «گزارش فرانسوی» است. اسم و تصویر نقاشی‌شدۀ بازیگران اصلی در اتاق‌ها و طبقات مختلف یک ساختمان جا داده شده و ویژگی و کار اصلی هر کدام از آن‌ها هم به نوعی مشخص شده است. این اصلا قابل مقایسه با پوستر‌هایی نیست که فقط چهرۀ بازیگران اصلی را کنار هم می‌چسبانند و یک جور کولاژ بی‌معنی درست می‌کنند که هیچ چیز از محتوای فیلم به ما نمی‌گوید.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۵. رستاخیز‌های ماتریکس (The Matrix Resurrections)

بیشتر پوستر‌هایی که از قسمت چهارم ماتریکس منتشر شدند خیلی عادی بودند و نکتۀ خاصی نداشتند. اما این پوستر واقعا یک کار درخشان است: تصویر بسیار سادۀ دو کپسول آبی و قرمز در پس زمینه‌ای سفید. حتی لازم نبود که بالای پوستر عبارت «انتخاب با شماست» نوشته شود؛ خود تصویر خیلی شفاف و واضح مضمون انتخاب را به نمایش می‌گذارد. البته این فقط در صورتی است که شما قبلا با جهان ماتریکس آشنا بوده باشید و ماجرای کپسول‌های آبی و قرمز را بدانید. نکتۀ جالب این طرح این است که فقط مضمون فیلم را که دربارۀ انتخاب ورود به دنیای حقیقت است نشان نمی‌دهد بلکه انگار این دو کپسول در مقابل ما قرار داده شده‌اند تا انتخاب کنیم؛ آیا وارد دنیای فیلم ماتریکس خواهیم شد و آن را تماشا خواهیم کرد؟ خیلی عجیب است اگر کسی وسوسه نشود و پاسخ مثبت ندهد.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۶. خاطره (Memoria)

توضیح دادن فیلم «خاطره» و تعریف کردن داستان آن برای دیگران واقعا کار راحتی نیست، اما این پوستر توانسته است پیچیدگی و عمق مضمون و حال و هوای فیلم را در قالب یک تصویر رویاگونه به مخاطب منتقل کند. در این تصویر که سیاه و سفید بودنش با عنوان «خاطره» سازگاری دارد، تصویری از شخصیت اصلی را در حالت خواب می‌بینیم که سراسر پهنۀ یک منظرۀ طبیعی را پر کرده است. انگار هر چه که او در تمام جستجو‌های زمان بیداریش در دل این منظره می‌بیند رویایی عمیق از دل گذشته‌های دور است. شکل وارونۀ دو حرف از حروف عنوان اصلی فیلم هم به تداخل واقعیت و رویا و پیچیدگی ادراکی موجود در فیلم اشاره می‌کند.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۷. آخرین دوئل (The Last Duel)

پوستر این فیلم آنقدر گویاست که حتی می‌شود گفت به نوعی خط اصلی داستان را روایت می‌کند. دو شمشیر رو به روی هم نشان‌دهندۀ نزاعی مردانه هستند که اصلی‌ترین قربانی آن زنی است که در بین این شمشیر‌ها و در برابر این پس‌زمینۀ تاریک، معلق مانده و گرفتار شده است. واقعا هیچ چیز دیگری لازم نیست؛ در عین سادگی همه چیز گویا و کامل است.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۸. شهربازی (The Amusement Park)

این فیلم در سال ۱۹۷۵ ساخته شد، اما بعد از اینکه سال‌ها هیچ نسخه‌ای از آن وجود نداشت، در سال‌های اخیر نسخه‌ای ۱۶ میلیمتری از آن پیدا شد و بعد از اصلاحات و تعمیرات لازم در سال ۲۰۲۱ در سینما‌های آمریکا و اروپا دوباره به نمایش درآمد. پوستر جدید فیلم هم در همین سال طراحی شد. پوستر فیلم اولا به خوبی قدمت فیلم را نشان می‌دهد. یعنی بدون دانستن تاریخ خلق پوستر خیلی راحت می‌توانستیم بپذیریم که این پوستر هم مربوط به سال ۱۹۷۵ است. از طرف دیگر ترس و وحشت روانشناختی فیلم که در دل یک شهربازی اتفاق می‌افتد به شکلی بی‌نقص در طرح پوستر به نمایش درآمده است. چشم‌های وحشت‌زده‌ای که انگار همراه با اسب‌های چرخ و فلک در حال چرخش هستند، احساس وحشت و سرگیجه را همزمان به بیننده القا می‌کنند. ضمن اینکه اشارۀ ظریف و زیبایی به این نکته وجود دارد که همه چیز می‌تواند تنها در ذهن اتفاق افتاده باشد و نه در یک شهربازی واقعی.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۹. خانۀ شب (The Night House)

پوستر فیلم «خانۀ شب» همۀ عناصر معمولی فیلم‌های ترسناک را در خودش دارد؛ سیاهی شب، رنگ قرمز و خانۀ جنگلی دورافتاده. اما نکتۀ درخشان پوستر در شیوۀ نشان دادن حضور یک همزاد یا سایه است. برای دیدن این نکته در پوستر نیاز به کمی دقت هست. شخصیت اصلی در این تصویر انگار دارد چیزی را لمس می‌کند که ما آن را نمی‌بینیم و نمی‌دانیم چیست؛ اما با دقت به صورت شخصیت، جای یک دست نامرئی را روی صورتش می‌بینیم؛ دستی که حالتی مشابه دست خود او دارد. بنابراین حالتی آینه‌ای وجود دارد؛ کسی مثل خود شخصیت (یک همزاد یا شخصیت موازی) در مقابل او ایستاده و دارد او را لمس می‌کند. شکل معکوس بعضی از حروف عنوان فیلم هم به همین حالت انعکاس اشاره می‌کنند.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱

۱۰. در زمین (In the Earth)

فقط در شعر و ادبیات نیست که می‌شود از آثار ادبی گذشته برای انتقال یک مضمون امروزی استفاده کرد. پوستر فیلم «در زمین» از شیوۀ طراحی‌ای استفاده کرده است که بلافاصله ما را به یاد طراحی‌های قرون وسطایی دربارۀ آیین‌ها و مناسک جادویی و اهریمنی می‌اندازد؛ و مضمون این فیلم هم همین است؛ جستجویی در دل جنگل‌های اسرارآمیز و گرفتار شدن در دام مناسکی جادویی. نگاه کردن به این پوستر و پیدا کردن نماد‌ها و تصاویر مختلفی که در دل آن پنهان است، خودش یک تفریح است، چه قبل از دیدن فیلم و چه بعد از آن. اگر کار پوستر این باشد که مخاطبان را به دیدن فیلم ترغیب کند، این از آن پوستر‌هایی است که واقعا کارش را خوب انجام می‌دهد.
بهترین پوستر‌های فیلم در سال ۲۰۲۱
منبع: فرارو

 

1 دیدگاه برای “معرفی بهترین پوسترهای فیلمِ سینمای جهان در سال ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *