ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

کرونا ۱.۶ میلیون شغل در حوزه توریسمِ پنج کشور آسیایی را بلعید!

توریسم اینترنشنال؛ «پاندمی ویروس کرونا موجب شده تا پنج کشور آسیایی، تنها در سال گذشته، بر اساس آمارهای “سازمان بین المللی کار”، ۱.۶ میلیون شغل و کسب و کار خود که مرتبط با صنعت توریسم و گردشگری بودند را از دست بدهند.

بر اساس یک گزارشِ سازمان ملل متحد: فیلیپین، ویتنام، تایلند، برونئی، و مغولستان، بر اثر پاندمی ویروس کرونا، آسیب های جدی را در بحثِ از دست رفتن کسب و کارها و مشاغل حوزه گردشگری متحمل شده اند.

بر اساس آمارها، میزان از دست رفتن و نابودیِ مشاغلِ حوزه توریسم در کشورهای مذکور، چهار برابرِ دیگر حوزه‌ها و صنایع بوده است. در این راستا، سازمان بین المللی کار، تاثیرگذاری بحران پاندمی ویروس کرونا بر صنعت توریسمِ کشورهای مذکور را چیزی کمتر از یک “فاجعه” ندانسته است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سازمان بین المللی کار اعلام کرده: “حتی آن دسته از کشورهایی که تمرکز زیادی را بر امر واکسیناسیون سراسری معطوف کرده اند و راهبردهای مختلفی را جهت بازگشایی تدریجی مرزهایشان در پیش گرفته اند، مشاغل و ساعت های کاری در آن ها در بخش های مرتبط با صنعت توریسم، همچنان پایین‌تر از دوره قبل از بحران پاندمی ویروس کرونا است و این روند احتمالا در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

در این میان، کشور برونئی با بیشتری آمارهای سقوط و از دست رفتن شغل های خود بویژه در صنعت توریسم رو به رو بوده است. بر اساس آمارها، این کشور ۴۰ درصد از فرصت های شغلی خود را در بحبوحه پاندمی کرونا از دست داده و متوسط ساعات کاری در آن نیز ۲۱ درصد کاهش یافته است.

در فیلیپین، اشتغال در بخش توریسم ۲۸ درصد سقوط کرده و ساعات کاری نیز حاکی از کاهش ۳۸ درصدی است. در ویتنام، میانگین دستمزدها در بخش توریسم تا ۱۸ درصد سقوط کرده که این میزان برای کارمندان زن، ۲۸ درصد بوده است.

در تایلند که ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آن از صنعت توریسم است(در دوره قبل از پاندمی ویروس کرونا)، میانگین دستمزدها تا ۹.۵ درصد کاهش نشان می دهد.

در مغولستان، میزان اشتغال و همچنین متوسط ساعت های کاری، به ترتیب ۱۷ و ۱۳ درصد کاهش یافته است. تا ماه سپتامبر، میزان ورود توریست ها به کشورهای مهم توریستی آسیایی، تا ۹۹ درصد در مقایسه با آمارهای دوره قبل از پاندمی ویروس کرونا کاهش نشان می دهد. این در حالی است که این میزان کاهش برای مکزیک، ۲۰ درصد و برای کشورهای جنوب اروپا، ۶۵ درصد بوده است.

در سال ۲۰۱۹، حدودا ۲۹۱ میلیون توریست از منطقه آسیا-پاسیفیک بازدید کرده اند. امری که به گفته “مجمع جهانی اقتصاد”، ۸۷۵ میلیارد دلار برای اقتصادهای آسیایی آورده به هراه داشته است. این در حالی است که بحران پاندمی ویروس کرونا، ضربات سهمگینی را بر اقتصادهای آسیایی که به توریسم و صنعت گردشگری وابسته هستند وارد کرده است. به عنوان مثال، قبل از پاندمی ویروس کرونا، صنعت گردشگری حدودا ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را در کشورهایی نظیر تایلند، مالزی، هنگ کنگ، و کامبوج، نمایندگی می کرد. این در حالی است که در دو سال اخیر و در بحبوحه پاندمی کرونا، این کشورها با کمترین میزان ورود توریست های خارجی رو به رو بوده‌اند.

در این میان، حمایت های مالی دولت ها نیز کارساز نبوده و نتوانسته خسارت ها را جبران کند و عملا این مساله بارِ اقتصادی قابل توجهی را بر اقتصادهای آسیایی که به صنعت توریسم تکیه داشته اند افزوده است. مجموع این مسائل موجب شده تا بسیاری از ناظران و تحلیلگران، نسبت به آینده صنعت توریسم در قاره آسیا، مخصوصا با توجه به ظهور سویه جدید ویروس کرونا یعنی “اومیکرون” ابراز نگرانی کنند و از دولت ها بخواهند که به اقداماتِ حمایتی خود ادامه داده و حتی آن ها را گسترش بخشند و در عین حال، روند واکسیناسیون را نیز تسریع بخشند و زمینه های امنیتِ هر چه بیشتر برای فعالیت های توریستی و جلب توریست های خارجی را فراهم کنند».

 

*منبع: خبرگزاری الجزیره

*ترجمه: توریسم اینترنشنال

لینک:

https://www.aljazeera.com/economy/2021/11/19/collapse-of-tourism-costs-asian-countries-1-6m-jobs-repor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *