چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

آثار باستانی ایران و یونان باستان در قلب بریتانیا به نمایش درخواهند آمد

نمایشگاهی در موزه بریتانیا تحت عنوان «تجمل و قدرت: ایران تا یونان» برگزار شده است که قصد دارد آثار باستانی مربوط به دو تمدن تاریخی بزرگ ایران و یونان باستان را به نمایش عموم در آورد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،موزه بریتانیا نمایشگاهی با عنوان «تجمل و قدرت: ایران تا یونان» برگزار کرده و مجموعه‌ای از آثار ارزشمند تاریخی ایران، از دوران هخامنشی و آثار یونان باستان را به نمایش گذاشته است.

موزه بریتانیا در حال بررسی رابطه بین تجمل و قدرت در خاورمیانه و جنوب شرقی اروپا، از ۵۵۰ تا ۳۰ سال قبل از میلاد است؛ دوره‌ای که امپراتوری ایران با یونان باستان، پیش از اینکه اسکندر مقدونی منطقه را فتح کند، درگیر شد.

نمایشگاه «تجمل و قدرت: ایران تا یونان» به نمایش طیف وسیعی از اشیاء می‌پردازد، از جمله گنجینه طلای پاناگیوریشت (بلغارستان) متشکل از ۹ ظرف طلا، یک ریتون نقره (ظروفی که به‌شکل حیوانات ساخته شده است)، شیردال، یک ریتون سفالی یونانی به‌شکل سر شیر، و تاج گل‌های بلوط طلا از ترکیه.

در توضیح این نمایشگاه آمده است:

هنگامی که سربازان یونانی خیمه فرماندهی سلطنتی پادشاه ایران را در طول جنگ‌های یونان و ایران (۴۹۹ـ۴۴۹ قبل از میلاد) تسخیر کردند، ناگهان با تجملاتی در مقیاسی غیرقابل‌تصور مواجه شدند. برای بسیاری از نویسندگان یونان باستان، پیروزی‌های نیروهای کوچک یونانی در برابر ایرانیان قدرتمند، پیروزی انضباط و خویشتنداری بر امپراتوری بود که بر اثر انحطاط و افراط تضعیف شده بود.

این نمایشگاه با ارائه آثاری خیره‌کننده از افغانستان تا یونان، فراتر از یونان باستان حرکت می‌کند تا داستان پیچیده‌تری در مورد تجمل به‌عنوان یک ابزار سیاسی در خاورمیانه و جنوب شرق اروپا از ۵۵۰ تا ۳۰ قبل از میلاد را بررسی کند، که نشان می‌دهد چگونه دربار سلطنتی هخامنشی ایران از اشیاء گران‌بها به‌عنوان نشانه‌های اقتدار استفاده می‌کرد و سبکی از تجمل را تعریف می‌کرد که در سراسر امپراتوری از مصر تا هند طنین‌انداز شد.

نمایشگاه مذکور همچنین قصد دارد نشان دهد چگونه در آتن دموکراتیک اولیه، که خود را دشمن سرسخت ایران می‌نامید، از تجملات شرقی استقبال می‌شد، و چگونه آن‌ها را اقتباس کردند تا از نظر اجتماعی و سیاسی قابل‌قبول باشد. در نهایت، به بررسی این موضوع پرداخته شده که چگونه اسکندر مقدونی، امپراتوری ایران را کنار زد تا عصر جدید هِلِنیستی را آغاز کند که در آن سبک‌های تجمل شرقی و غربی به‌عنوان بخشی از دنیای به هم پیوسته، درهم آمیخته شدند.

این نمایشگاه که دارای آثار قرض گرفته‌شده و همچنین اشیائی از مجموعه موزه بریتانیاست، اشیاء بدیعِ ساخته‌شده از طلا، نقره و شیشه، از جمله گنجینه فوق‌العاده پاناگیورشیت از بلغارستان را گردهم می‌آورد. زیبایی گنجینه ایرانی، یونانی و هلنیستی، چه به‌عنوان اشیاء اعتباری مورد طمع و چه به‌عنوان نشانه‌های انحطاط، چشم‌انداز سیاسی اروپا و آسیا را در هزاره اول قبل از میلاد شکل داده و میراث آن‌ها در نگرش ما به‌عنوان تجملات امروزی باقی مانده است.

نمایشگاه «تجمل و قدرت: ایران تا یونان» از تاریخ ۴ می تا ۱۳ اگوست (۱۴ اردیبهشت تا ۲۲ مرداد) در گالری گریت کورت (Great Court Gallery) در موزه بریتانیا برپا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *