ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳
قلعه فلک الافلاک لرستان

آمادگی قلعه فلک‌الافلاک برای ثبت جهانی

 معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به این موضوع که ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد مطالبه ای مردمی است از انجام اقدامات لازم برای این مهم خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ علی دارابی در دیدار با فرهاد زیویار استاندار لرستان با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک، از آمادگی معاونت میراث‌فرهنگی برای تشکیل پرونده ثبت جهانی و دعوت از کارشناسان یونسکو برای بازدید و مشاهده میدانی این اثر کم‌نظیر تاریخی خبر داد.

وی لرستان را از جمله قطب‌های مهم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور برشمرد و بر توسعه کمی و کیفی استان در این سه حوزه‌ تاکید کرد.

استاندار لرستان نیز گفت: اقداماتی برای گره‌گشایی از مشکلات قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد پس از سفر سال گذشته رییس‌جمهور انجام شده است و استان نسبت به فراهم کردن زمینه‌های ثبت جهانی این اثر آمادگی دارد.

زیویار با اشاره به جاذبه‌های سیاحتی، زیارتی، گردشگری استان و وجود آثار متعدد تاریخی و میراثی اظهار داشت: این استان نیازمند توجه بیشتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه بوده که ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ، آجر، خشت، ملات، گچ و آهک ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

حمام تاریخی مرزیان در لرستان مرمت می شود

نمایشگاه صنایع‌دستی عفاف و حجاب در دلفان لرستان برگزار شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *