چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

اجرایز اثر ملی ناملموس «شالی نو، مالی نو» در بسطام

آیین سنتی «شالی نو، مالی نو» که در بخش بسطام به فراموشی سپرده‌شده بود، با تلاش گروه مردمی بهار بسطام طی دو سال گذشته در شهر بسطام اجرا شده و اخیراً در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛مرتضی نظری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: با توجه به ثبت آیین سنتی «شالی نو، مالی نو» در شهر نمونه گردشگری بسطام در فهرست آثار ملی ناملموس کشور و در راستای بزرگداشت آیین‌های نوروزی، اجرای این آیین سنتی و کهن که از برنامه‌های پایانی سال شمسی است، امسال در شهر نمونه گردشگری بسطام برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: آیین سنتی «شالی نو، مالی نو» که در بخش بسطام به فراموشی سپرده‌شده بود، با تلاش گروه مردمی بهار بسطام طی دو سال گذشته در شهر بسطام اجرا شده و اخیراً در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این مراسم توسط نوجوانان و جوانان به‌صورت تئاتر خیابانی برگزار و تمامی هدایای مردمی با هدف شاد کردن نیازمندان به مرکز نیکوکاری امام سجاد (ع) بسطام تحویل می‌شود.

 شهر نمونه گردشگری بسطام یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور بوده و آیین سنتی «شالی نو، مالی نو» با شماره ۲۷۸۵ در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

زندان این شهر ایران موزه می‌شود

کشف‌هایی از یک گورستان تاریخی در سمنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *