پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

ارسال ۳ پرونده میراث ناملموس از سوی ایران به یونسکو

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ارسال ۳ پرونده میراث ناملموس از سوی ایران به سازمان یونسکو خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ علی دارابی در این‌باره توضیح داد: پرونده‌های “افطاری و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته آن”، “هنر تذهیب” و “زیارت رضوی”، سه پرونده‌ای هستند که ایران در نوروز ۱۴۰۱ برای یونسکو فرستاده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: همزمانی ارسال پرونده میراث‌فرهنگی ناملموس “افطاری” به یونسکو در بهار ۱۴۰۱ با روزهایی که به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌رویم، اتفاق بسیار فرخنده‌ای است.

دارابی افزود: پرونده ثبت جهانی افطاری با پیشنهاد ایران و با همکاری کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تدوین شده است و ان‌شاءالله در سال ۲۰۲۳ در نشست کمیته بین‌الدولی میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو مطرح می‌شود.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی همچنین گفت: پرونده “افطاری” ظرفیت آن را دارد که تمام کشورهای اسلامی عضو این پرونده جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس شوند و جمهوری اسلامی ایران از این موضوع بسیار استقبال می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: 

پرونده جنگل های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد

یارت رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت می‌شود

ثبت جهانی ماسوله مورد تایید یونسکو قرار گرفت

 

او با بیان این‌که “هنر تذهیب” دومین پرونده ارسالی به یونسکو است، اظهار کرد: «تذهیب» هنری ایرانی‌ ـ اسلامی است که تاریخی دیرین در جغرافیای فرهنگی ما دارد. این پرونده به صورت مشترک میان ایران، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان تدوین شده است و ان‌شاءالله در سال ۲۰۲۳ میلادی در نشست کمیته بین‌الدولی میراث جهانی ناملموس مورد بررسی یونسکو قرار خواهد گرفت.

دارابی درباره پرونده “زیارت رضوی” نیز گفت: “زیارت رضوی” پرونده ملی ایران است و به دلیل اهمیت و شرایط خوب پاسداری از این سنت فرهنگی ناملموس، به منظور ثبت در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو تدوین شده است.

معاون میراث‌فرهنگی افزود: پرونده زیارت رضوی با عنوان برنامه پاسداری برای ارتقاء میزبانی از زوار رضوی، برنامه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس است که به شرح اقدامات و برنامه‌های اجرایی کشور برای پاسداشت سنت زیارت حضرت رضا (ع) می‌پردازد.

به گفته دارابی، این پرونده در سال ۱۳۹۸ به یونسکو ارسال شده بود، ولی به‌دلیل محدودیت‌های سهمیه یونسکو دوباره در فرمت جدید تدوین و برای یونسکو ارسال شده است.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *