ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳
موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان سنندج

افتتاح موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان سنندج

موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان سنندج با حضور ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در استان کردستان افتتاح می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ یعقوب گویلیان گفت: سید عزت الله ضرغامی در سفر یک روزه خود به کردستان ضمن بازدید از طرح‌ها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان، موزه مسجد- مدرسه دارالاحسان را نیز افتتاح خواهد کرد.
وی افزود: بازدید از خانه کُرد سنندج، عمارت حبیبی، موزه باستان شناسی، کاخ موزه خسروآباد و همچنین افتتاح و بازدید از چند پروژه شاخص گردشگری در استان، از جمله برنامه‌های سفر وزیر میراث فرهنگی به کردستان است.
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: از مهمترین ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این استان، مسجدجامع (دارالاحسان) سنندج بوده که در تاریخ دوم اسفندماه ۱۳۲۷، با شماره ۳۷۵ به ثبت ملی رسیده است.
گویلیان زمان ساخت این مکان تاریخی را ۱۲۲۶ تا ۱۲۳۲ هجری قمری عنوان کرد و افزود: مسجد – مدرسه دارالاحسان یا مسجد جامع سنندج با ساختار معماری عالی و تزیینات بسیار متنوع و نفیس، بیش از دو سده محل آموزش علوم دینی و برپایی مستمر نماز جمعه بوده و به عنوان نماد مقاومت و آزادسازی این بخش از سرزمین مقدس ایران اسلامی از دست اغیار، پایه‌گذاری شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با اشاره به تبدیل این مسجد- مدرسه به موزه گفت: مسجد جامع تاریخی سنندج به علت دارا بودن ارزش‌های والای کارکردی – یادمانی، ساختار معماری و همچنین تزئینات کاشی‌کاری، آجری و حجاری سنگی، حکم موزه مسجد- مدرسه را از اداره کل موزه‌های کشور دریافت کرده است.
وی افزود: مفهوم موزه امروزه بسیار وسیع و متنوع شده و مفهوم موزه کلاسیک به معنی مکانی که تنها محل نمایش اشیا و اقلام تاریخی باشد جای خود را به گستره‌ای متنوع از کارکرد موزه‌های نوین مانند موزه‌های تخصصی، اکو موزه، موزه فضای باز و زنده داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: یکی از انواع این موزه‌ها، موزه بنا بوده که امکان حفاظت و بازدید عمومی برای معرفی بنا‌های شاخص و باارزش را ایجاد می‌کند و به فراخور می‌تواند موزه‌ها و گالری‌های ثابت یا موقت هنری و تاریخی در آن برپا شود.
در حال حاضر پنج موزه در استان کردستان وجود دارد که موزه “باستان شناسی” در عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام و موزه “خانه کُرد” در عمارت آصف و “کاخ موزه عمارت خسروآباد” سه موزه دولتی واقع در شهر سنندج و موزه محلی روستای “نگل” در مسیر سنندج به مریوان و “یانه کورده‌واری” در شهر مریوان ۲ موزه مربوط به بخش خصوصی استان هستند.

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی کشور سوئیس برای همکاری در حوزه گردشگری با ایران

روایت جالب گردشگران آلمانی از سفر خود به ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *