پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳
صنایع دستی شیراز

انتخاب شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهر شیراز را برای دومین بار به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اعلام کرد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفتر مرکزی دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی، امروز در محل باغ هنر شیراز افتتاح شد.

مریم جلالی در این مراسم بیان کرد: شورای جهانی صنایع دستی در سال ۹۸ شهر شیراز را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب کرد و ما در طلیعه قرن تازه، موظفیم این نگاه جهانی را حفظ کنیم.

وی افزود: در این راستا نیاز است مدیریت شهری و استاندار فارس همه با هم کمک کنیم تا این عنوان به خوبی حفظ شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اظهار داشت: با اشاره به اینکه در هر کجای شهر شیراز که چشم می‌گردانیم باید جلوه‌ای از همه هنر‌ها از کاشی هفت رنگ تا منبت، معرق و دست بافت‌های عشایر تا همه هنر‌هایی که شیراز را به عنوان شهر جهانی معرفی کرده است، در پلک ما بنشیند.

جلالی گفت: شهردار شیراز بودن کار سختی است و باتوجه به قولی که شهردار در خصوص مشارکت و همراهی در حوزه صنایع دستی داده‌اند امیدا ست بتوان با مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی این همگرایی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه لازم است در کیفیت محصولات و تکریم هنرمندان و در ایجاد نهاد‌ها و سازمان‌هایی که به هنرمندان این حوزه کمک می‌کنند کارا باشیم تأکید کرد: دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی شیراز تنها یک دفتر و یک حکم نیست بلکه باید یک موتور محرک برای تقویم رویداد‌های صنایع دستی باشد و این دبیرخانه کانون رفت و آمد هنرمندان و حلقه وصل بین صنایع دستی و دانش بنیان ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگران برای کمک به ماندگاری و آینده پژوهی هنر‌های سنتی و صنایع دستی قرار گیرد.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی خاطرنشان کرد: این دبیرخانه باید محل رفت و آمد گردشگران، مشتریان و مخاطبانی باشد که به شوق شیراز می‌آیند که این شوق تنها معماری آن نیست بلکه این دست‌بافته ها، قلمزنی، منبت‌ها و معرق ها است که شیراز را شهر جهانی صنایع دستی معرفی کرده است.

به گفته وی، اگر بخواهیم عنوان جهانی شدن بر پیشانی شهر شیراز همواره بماند و شیراز به عنوان کانون اصلی این هنر‌ها زنده بماند باید برای داشته‌هایی که داریم تلاش کنیم و خلاقانه برای صنعتی که دانش می‌طلبد کوشش کنیم و با ادبیات امروز شهر جهانی صنایع دستی را حفظ کنیم.

این مسئول با بیان اینکه این‌جانب حامل پیام حمایت وزیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌باشم تا حکم شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برای یکسال دیگر اعطاء نمایم، گفت: شهردار شیراز برای دو سال دیگر به عنوان دبیر شورای جهانی صنایع دستی خواهد بود و در این خصوص باید دبیرخانه‌ای تشکیل شود که برون داد باشد که در هر فصلی شاهد پیشرفت دو چندان فعالیت این دبیرخانه باشیم.

هنرمندان صنایع دستی در سایه توجه و حمایت رشد می‌کنند

در این آیین همچنین شهردار کلانشهر شیراز با اشاره به افتخاری که در خصوص شهر جهانی صنایع دستی نصیب شهر شیراز شده و دبیرخانه آن به شیراز واگذار شده است، گفت: باتوجه به گفت و گویی که با برخی از هنرمندان این عرصه داشتیم دریافتیم که صنایع دستی صنعتی مهجور می‌باشد که مورد بی مهری واقع شده است.

محمدحسن اسدی اظهار کرد: شاید این اتفاقی که برای شهر شیراز رقم خورده است، روزنه‌ای باشد که توجه ویژه و بیشتری به این صنعت داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه در زمانی که برای یک فعالیت یا کسب و کار نام صنعت بر آن گذاشته می‌شود، برای آن باید یک کار مهندسی، علمی و با برنامه‌ای انجام بشود، گفت: باید با جدّیت به حوزه صنایع دستی توجه کنیم و این صنعت مورد توجه دائمی ما قرار بگیرد.

اسدی با اشاره به عنوانی که به شهر شیراز اطلاق شده است باید هم مطالبه وزارتخانه باشد و هم مطالبه ما از بقیه باشد، افزود: مردم شریف شیراز به میزان کمی مطالبه گر هستند، اما در این حوزه ما باید مطالبه گری خود را افزایش بدهیم.

شهردار کلانشهر شیراز همچنین یادآور شد: باتوجه به اینکه مطالبه تعدادی از هنرمندان حوزه صنایع دستی در خصوص فراهم کردن یک فضای کارگاهی است این قول مساعد را داده ایم که براساس آیین نامه شهرداری و در صورت لزوم اخذ مجوز از شورای شهر این مکان را فراهم کنیم.

اصلاح در قوانین از سوی وزارتخانه از دیگر موضوعاتی بود که اسدی به آن اشاره و بیان کرد: این صنعت کم هزینه و زودبازده است و نیاز به دریافت تسهیلات میلیاردی ندارند بلکه با هزینه میلیونی این فعالیت شکل می‌گیرد.

شهردار شیراز تأکید کرد: این قول را می‌دهیم که در سیما و منظر، المان‌های شهری و در شهرسازی شهرداری و شهر شیراز با حضور اساتید به جهت ارتباط گیری بیشتر یک تفاهم نامه سه جانبه منعقد کنیم.

در این مراسم، روح اله نجابت نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان نیز بیان کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۸۷ طی سفر خود به شهر شیراز بیان کردند اگر مسئولین کشور و استان فارس با جهت گیری و تبلیغات درست و مدیریت صحیح در موضوع گردشگری کار کنند، فارس از همه جهات دیگر بی نیاز است.

وی اظهار کرد: اگر این شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شد، به جهت هنر دست هنرمندان آن است.

بیشتر بخوانید:

ظرفیت‌های گردشگری مذهبی عراق در نمایشگاه پارس

تاثیر اختلالات اینترنتی بر فعالیت‌های گردشگری استان فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *