پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
تالاب انزلی

همکاری بسیج در حفظ گیاه سنبل آبی تالاب انزلی/فیلم

رئیس جمهور در سفر خود به استان گیلان بودجه اختصاصی برای رفع معضل گیاه سنبل آبی در تالاب بین المللی انزلی اختصاص داد که مسوولان مربوطه با توجه به ظرفیت بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان،وظیفه ریشه کن کردن این گیاه مهاجم را به این سازمان سپردند شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، تالاب بین‌المللی انزلی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در استان گیلان و حتی کشور بوده و حتی از آن به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان یاد می‌شود، همین امر منجر به حضور گردشگران ایرانی و خارجی در این تالاب شده است.

ولی در چندسال اخیر تالاب بین‌المللی انزلی با معظل وجود گیاه سنبل آبی مواجه شده و در چند سال گذشته بسیاری از زیست‌بوم‌های این منطقه را نابود کرده است.

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست که وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت ۲ هفته، جمعیت خود را به میزان ۲ برابر افزایش داده و یک بوته آن با ۲۰ گل می‌تواند سه هزار دانه تولید کرده و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می‌تواند زنده بماند.

در سال ۱۳۹۴ و با تلاش فعالان محیط‌زیست و دستگاه‌های اجرایی و با استفاده از تجهیزات، ادوات، نیروی انسانی بسیار و صرف هزینه‌های گزاف، اکثر نقاط آلوده گیلان کاملاً از حضور این گیاه مهاجم پاک‌سازی‌شده بود ولی بی‌توجهی به پالایش فصلی محدوده پاک‌سازی‌شده موجب شده بعد از چند سال، شاهد خودنمایی دوباره این گیاه مهاجم در بیشتر تالاب‌ها و رودخانه‌های گیلان و حتی سواحل خزر باشیم.

با توجه به وخامت اوضاع در تالاب بین‌المللی انزلی، رئیس جمهور در سفر خود به استان گیلان بودجه اختصاصی برای رفع معضل گیاه سنبل آبی در تالاب بین‌المللی انزلی اختصاص داد که مسؤولان مربوطه با توجه به ظرفیت بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان، وظیفه ریشه‌کن کردن این گیاه مهاجم را به این سازمان سپردند شد.

به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان، فاز اول پروژه پاکسازی گیاه سنبل آبی مربوط به پاکسازی مسیر ۲ کیلومتری منطقه تازه بکنده بود که با بیل مکانیکی انجام شد و فاز دوم به مدت یک‌ماه هر روز این گیاه با کمک ذینفعان در تالاب انزلی جمع‌آوری شده و در ۲ محل تعیین شده دپو می‌شود.

آنطور که کارشناسان حوزه محیط زیست می‌گویند در صورت تداوم در جمع‌آوری گیاه سنبل آبی، دوباره این گیاه مزاحم ریشه و گل داده و منطقه را آلوده می‌کند به این منظور و طبق گفته‌های سرهنگ احمد ابراهیمی در صورت‌ عدم تداوم در جمع‌آوری گیاهان سنبل آبی با مشکل مواجه خواهیم شد و امید است با تداوم این کار بتوانیم طی سال‌های آینده این گیاه را به طور کامل از بین ببریم.

بر اساس اعلام رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان، جمع‌آوری گیاهان سنبل آبی در سه فاز انجام می‌شود و در سفر رئیس‌جمهور به گیلان اعتباری جداگانه و اختصاصی برای جمع‌آوری سنبل آبی اختصاص یافت که کار عملیاتی آن به سپاه قدس گیلان واگذار شد.

با توجه به اینکه گیاه سنبل آبی به دلیل تکثیر و رشد سریع، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به جهت تولید لجن، موجبات خشک شدن پهنه‌های آبی را فراهم می‌آورد، لذا باید همه نهادها به سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان برای نابودی گیاه سنبل آبی کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *