ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳
پادکست‌های سفر فارسی

بهترین پادکست ها مخصوص سفر و گردشگری

معرفی پادکست‌هایی که شما را به سفر می برند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،روزگاری رادیو محبوب‌ترین ابزار شنیداری بشر بود و از موسیقی و سرگرمی تا برنامه‌های علمی و آموزشی را در آن جست‌و‌جو می‌کردند؛ اما پس از ظهور «رادیوی اینترنتی» در سال ۱۹۹۳ میلادی در آمریکا، این پدیده به سرعت در اوایل قرن ۲۱ میلادی گسترش پیدا کرد و محبوب شد. این نوع محتوای صوتی امروزه تحت عنوان «پادکست» شناخته می‌شود و برخلاف برنامه‌های رادیویی، در هر ساعت از شبانه‌روز و تنها با یک ابزار دیجیتال، می‌توان به آن گوش داد و لذت برد.

پادکست‌ها موضوعات گوناگونی را شامل می‌شوند و هرکس به فراخور علاقه و نیاز خود می‌تواند به برنامه دلخواه گوش کند؛ اما در این میان، پادکست‌های سفر به‌ویژه از زمان پاندمی کرونا و محدودیت‌های ایجادشده در زمینه گردشگری، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند. در این پادکست‌ها پای صحبت افرادی می‌نشینید که داستان‌های جذابی از سفرهای هیجان‌انگیز خود تعریف می‌کنند و در کنار آن، اطلاعات و تجربیات مفید خود را نیز برای دیگر مسافران احتمالی به اشتراک می‌گذارند.

علاوه بر آن، پادکست‌های سفر فرصت خوبی برای کسانی است که به هر دلیلی نمی‌توانند به همه نقاط دنیا سفر کنند و از کشف ناشناخته‌ها و لذت‌ تماشای مکان‌هایی محروم مانده‌اند که آرزوی دیدارش را دارند. در ادامه، با تعدادی از بهترین پادکست‌های سفر فارسی آشنا خواهید شد که شما را با خود به سفری خاطره‌انگیز می‌برند.

آنچه از پادکست‌های سفر فارسی در این نوشتار خواهید خواند:

  • بهترین پادکست‌های سفر فارسی
  • پادکست چیست؟

بهترین پادکست‌های سفر فارسی

کشورگرافی

  • وب‌سایت: keshvargraphi.com
  • پلتفرم انتشار: castbox ، anchor  ، Apple Podcasts  ، Spotify
  • اینستاگرام: keshvargraphy
  • حوزه کاری: فرهنگی، هنری، گردشگری
  • بنیان‌گذار: مهدی رحیمی

کاور پادکست کشورگرافیمهدی رحیمی به‌همراه تعدادی از دوستان خود به تهیه و انتشار رادیو پادکستی مشغول هستند که تحت عنوان کشورگرافی شناخته می‌شود. آن‌ها با شعار «با گوش سفر کنید» مخاطب را به یک سفر نیم‌ساعته علمی فرهنگی دعوت می‌کنند و لحظات جذابی را برای وی رقم می‌زنند.

در این پادکست با روایت داستان‌های سریالی راجع به کشورهای مختلف جهان روبه‌رو خواهید شد که با چاشنی طنز و موسیقی محلی و فولکلور همراه است. در واقع، کشورگرافی را می‌توان طنز موزیکالی معرفی کرد که مخاطبان خود را با شیوه‌ای متفاوت به سفر خیالی می‌برد. آن‌ها در این پادکست به سراغ تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافیا، زبان، ورزش، موسیقی و معماری کشورهای جهان می‌روند و به‌قول خود آن را سونوگرافی می‌کنند.

موضوعات پادکست رادیوگرافی بر اساس شرایط اجتماعی، اقتصادی و تحولات فرهنگی، زیستی انتخاب می‌شود و در این میان، مخاطب به کشورهایی چون ژاپن، افغانستان، گرجستان، مکزیک، آفریقا، ایتالیا، تاجیکستان، هلند، مصر، الجزایر، استرالیا، انگلیس، برزیل، آلمان، لهستان، هندوستان و… سفر می‌کند.

انتشار مجله کشورگرافی بخش دیگری از فعالیت گردانندگان این پادکست است که در این بخش، با زبانی ساده و خودمانی از پادکست و روش تولید آن می‌گویند و نیز به معرفی کشورهای مختلف و شرح آداب و رسوم و فرهنگ آن‌ها می‌پردازند. آفریقا، ماندلا؛ الماس درخشان بشر، ماتسو، ساکورا؛ ژاپن زیبا، جشن مردگان مکزیک، سفر به تاجیکستان، نگاهی به فاجعه چرنوبیل، هلند کشور گل و دوچرخه، نگاهی نزدیکتر به استرالیا، برزیل کشور توپ و مایا: تمدن ناشناخته، عنوان تعدادی از مقاله‌های مجله کشورگرافی است.

رادیو جولون

  • وب‌سایت: radiojoloun.com
  • پلتفرم انتشار: Spotify ، Apple Podcasts ، stitcher ، castbox
  • اینستاگرام: radiojoloun
  • حوزه کاری: گردشگری ایران و جهان
  • بنیان‌گذار: سالار موسوی و کیمیا خسروی

کاور رادیو جولون

در میان پادکست‌های فارسی سفر، رادیو جولون نام آشنایی به حساب می‌آید و طرفداران بسیاری دارد. این پادکست به همت «کیمیا خسروی» و «سالار موسوی» تهیه و از مهرماه ۱۳۹۶ شمسی منتشر می‌شود. آن‌ها تصمیم گرفتند پس از سال‌ها جهانگردی،‌ تجربیات و دغدغه‌های خود را در ارتباط با سفر و صنعت گردشگری در قالب پادکست با دیگران به اشتراک بگذارند.

سالار موسوی منجم آماتور و جهانگردی است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به‌عنوان راهنمای رسمی گردشگری آغاز کرد. او علاوه بر مدیریت سفرهای داخلی و خارجی و به واسطه علاقه‌اش به آسمان و ستاره‌ها، به آموزش گردشگری نجومی در موسسات رسمی آموزش گردشگری نیز اشتغال دارد. کیمیا خسروی نیز کوهنوردی طبیعت‌دوست است که به جهانگردی روی آورد و از سال ۱۳۹۱ به‌عنوان راهنمای گردشگری و برگزارکننده تورهای داخلی و خارجی فعالیت می‌کند. مدیریت اجرایی پروژه فم‌تریپ ایران از دیگر فعالیت‌های خانم خسروی است تا کشور را به‌عنوان مقصد متفاوت گردشگری به مسافران خارجی معرفی کند.

مقاصد سفر، درباره سفر و راه و روش سفر، سه موضوع اصلی است که رادیو جولون درباره آن صحبت می‌کند

محوریت اصلی رادیو جولون بر گفت‌وگو بنا نهاده شده است و راویان در ارتباط با مقصدی خاص یا موضوعی مرتبط به سفر به گفت‌وگو می‌پردازند. اپیزودهای پادکست رادیو جولون به‌طور کلی به سه دسته مقاصد سفر، درباره سفر و راه و روش سفر تقسیم می‌شود. گاهی نیز این اپیزود‌ها با حضور یک مهمان علاقه‌مند به حوزه گردشگری و شنیدن تجربیات وی، جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

معرفی مقاصد داخلی و خارجی، سفر زنان، سفر تنهایی، هیچ‌هایک، کاهش هزینه رزرو هتل و مواردی از این دست، از جمله موضوعاتی است که در رادیو جولون خواهید شنید. علاوه بر تولید و انتشار پادکست، پست‌های وبلاگ رادیو جولون نیز مطالب مرتبط با سفر و تجربیات جهانگردان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

رادیو دور دنیا

  • وب‌سایت: alibaba.ir/mag/radiodoredonya
  • پلتفرم انتشار: Apple Podcasts ، soundcloud ، castbox
  • اینستاگرام: alibaba_travels
  • حوزه کاری: گردشگری ایران و جهان
  • بنیان‌گذار: شرکت سفرهای علی‌ بابا

کاور رادیو دور دنیا

رادیو دور دنیا پادکستی حرفه‌ای و شنیدنی در حوزه گردشگری و سفر به شمار می‌رود که محصول شرکت سفرهای علی‌ بابا است. این پادکست کار خود را در بحبوحه همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های سفر آغاز کرد؛ زمانی که بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به سیر و سیاحت، از سفر منع شده بودند و جای خالی آن را در زندگی خود احساس می‌کردند.

تولیدکنندگان رادیو دور دنیا تصمیم گرفتند که در شرایطی که امکان فیزیکی سفر برای علاقه‌مندان وجود ندارد، به تعبیر خود، خیال سفر را در ذهن عاشقان آن زنده نگه دارند. از این‌رو، رادیو دور دنیا با شعار «سفر از گوش تو تا گوشه گوشه دنیا» متولد شد و به سرعت، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

شاید بتوان رویکرد متفاوت این پادکست نسبت به سایر پادکست‌های سفر را مهم‌ترین ویژگی آن دانست. رادیو دور دنیا برخلاف اغلب پادکست‌های حوزه گردشگری که به جاذبه‌های دیدنی یک شهر یا کشور می‌پردازند، فرهنگ مقاصد، آداب و رسوم مردم آن و غذاهای محلی مقصد را مورد بررسی قرار می‌دهد تا شنونده، به‌طور کامل در حال و هوای سفر و فضای موجود قرار گیرد.

رادیو دور دنیا از شهرهای مختلف ایران تا مناطقی خارج از مرزهای کشور سفر می‌کند؛ گاه از مسیر سفر می‌گوید و زمانی سبک و شیوه‌های مختلف سفر چون سفر با دوچرخه یا ون‌لایف (زندگی در ون) را مورد بررسی قرار می‌دهد. در تعدادی از اپیزود‌های اخیر این پادکست نیز نام‌ها و صداهای آشنایی چون «منصور ضابطیان» و «اردشیر رستمی» مهمان برنامه می‌شوند و از اطلاعات خود و تجربه‌های سفر به مقصدی خاص برای مخاطب سخن می‌گویند.

کوله‌پشتی

  • وب‌سایت: mehdiparsa.com
  • پلتفرم انتشار: Spotify ، Apple Podcasts ، stitcher ، Castbox
  • اینستاگرام: mehdimparsa
  • حوزه کاری: گردشگری جهان
  • بنیان‌گذار: مهدی پارسا

کاور پادکست کوله پشتی

کوله‌پشتی از مشهورترین و محبوب‌ترین پادکست‌های سفر فارسی است که به روایت «مهدی پارسا» منتشر می‌شود. آقای پارسا بیش از ۱۰ سال است که به‌صورت حرفه‌ای سفر می‌کند و علاوه بر سفر شخصی،‌ تجربه مدیریت سفرهای گروهی مستقل را نیز در کارنامه خود دارد. او ابتدا یکی از راهنمایان ایرانگردی بود و سپس به‌عنوان جهانگرد، سفر را پیشه خود ساخت و گاه گزارش‌های صوتی نیز از سفر‌های خود ضبط می‌کرد.

اکنون، گزارش‌ سفرهای داخلی و خارجی مهدی پارسا در قالب فایل صوتی و به‌صورت حرفه‌ای در سرویس‌های پادگیر منتشر می‌شود و به‌عنوان «پادکست سفر» مخاطبان فراوانی در میان فارسی‌زبان‌‌ها دارد. «کوله‌پشتی» نامی است که مهدی پارسا برای پادکست خود انتخاب کرد و در هر اپیزود از این پادکست، داستان یکی از سفرهای خود را روایت می‌کند.

لحن این پادکست به شیوه گزارش و به زبان محاوره‌ای است و به‌صورت صمیمی و خودمانی و در محل سفر بازگو می‌شود. صدابرداری و ضبط پادکست نیز از شیوه معمول پادکست‌های حرفه‌ای پیروی می‌کند و در نهایت، تجربه خوشایندی از همراهی با سفر یک جهانگرد به نقاط مختلف دنیا را برای شنونده به ارمغان می‌‌‌‌آورد. در واقع، روایت مهدی پارسا از سفرهایش به‌گونه‌ای است که گویی پای صحبت یکی از دوستان خود نشسته‌اید و به خاطرات شیرین سفر او گوش می‌کنید.

در پادکست کوله‌پشتی به کشورها و مناطق متفاوتی چون رواندا، ژاپن، لبنان، روسیه، آمازون، روسیه، فرانسه، فیلیپین، لائوس، کامبوج، کرواسی، زیمباوه، آفریقا، کوبا، تانزانیا، کنیا، اسپانیا،‌ گرجستان،‌ تایلند، ایسلند، آذربایجان و سریلانکا سفر خواهید کرد و با فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها آشنا خواهید شد. ‌

رادیو ماجرا

  • وب‌سایت: lastsecond.ir/podcast
  • پلتفرم انتشار: Apple Podcasts ، Castbox ، Spotify
  • اینستاگرام: radiomajera
  • حوزه کاری: گردشگری ایران و جهان
  • بنیان‌گذار: لست سکند

کاور رادیو ماجرا

پادکست رادیو ماجرا محصول لست سکند تورز است و چنانچه از نامش بر می‌آید، مخاطب را به دنیای جذاب و ماجراجویانه سفر دعوت می‌کند. برای کسانی که اهل ماجراجویی هستند، شنیدن داستان یک سفر مهیج و کشف ناشناخته‌های یک سرزمین از جذابیت خاصی برخوردار است و برای این منظور، رادیو ماجرا روایتگر خوبی به نظر می‌رسد.

رادیو ماجرا به تجربه‌های خاص ایرانگردها و جهانگردها در سفر به سرزمین‌های ناشناخته می‌پردازد و در قالب گفت‌وگو، داستان‌های جذابی از ماجراجویی هیجان‌انگیز آن‌ها تعریف می‌کند. سرزمین‌هایی که اغلب کمتر درباره آن‌ها صحبت کرده‌اند و ماجراهای شنیدنی در گوشه گوشه آن پنهان شده است.

پادکست رادیو ماجرا با حضور مهمان‌هایی که عاشق ماجراجویی و سفر هستند و با تکیه بر سفرنامه‌های آن‌ها، به کشف رمز و رازهای ناشناخته در کشورها و مناطق مختلفی چون کره شمالی، مصر، اسکاتلند، کنیا، برزیل، کره جنوبی، هند، آرژانتین، مغولستان، هائیتی، افغانستان، قطب جنوب و… می‌پردازد.

رادیو دیو

  • وب‌سایت: radiodeev.org
  • پلتفرم انتشار: soundcloud ، Apple Podcasts ، Spotify
  • اینستاگرام: radiodeev
  • حوزه کاری: فرهنگی هنری، سفر خیال‌پردازانه با ادبیات و موسیقی
  • بنیان‌گذار: ناشناس

کاور رادیو دیو

رادیو دیو را شاید بتوان متفاوت‌ترین پادکست در حوزه سفر معرفی کرد؛ پادکستی فرهنگی هنری که با تلفیق ادبیات، سینما و موسیقی، مخاطب را به سفری خیال‌پردازانه می‌برد. ایده تولید این پادکست شنیدنی در آبان ماه سال ۱۳۹۳ و در یکی از جنگل‌های مازندران رقم خورد. خالقان پادکست رادیو دیو، داستان شروع فعالیت خود را این‌گونه نقل کرده‌اند:

پشت هر درخت، ته هر دریاچه و زیر هر سنگ این جنگل‌ها دست‌کم یک دیو زندگی می‌کند. ما رادیو دیو را ته یکی از همین دریاچه ها پیدا کردیم.

هر اپیزود از رادیو دیو به فرهنگ یا اقلیم خاصی می‌پردازد و با بهره‌گیری از موسیقی فولکور و محتوای ادبی، ذهن مخاطب را در فضای شهر یا کشوری خاص به پرواز در می‌آورد.

اگرچه رادیو دیو به‌ طور مستقیم ارتباطی به حوزه گردشگری ندارد، در سفری سورئال به خیابان‌های پاریس می‌رود، از کوچه پس کوچه‌های شهر لیسبون پرتغال می‌گوید، به تماشای کارناوالی در ریو دو ژانیرو برزیل می‌نشیند، در جادوی شیراز و عطر بهار نارنج این شهر غرق می‌شود، گاهی نیز به هیاهوی تهران و درختان باقی‌مانده در کنار جوی آب خیابان ولیعصر سر می‌زند و در نهایت، به آشپزخانه مادربزرگ سرک می‌کشد و عطر دلچسب غذاهای ایرانی‌اش را با خود به آن‌سوی آب‌ها می‌برد.

فارغ از طبیعت‌گردی و جاذبه‌های گردشگری، گاه هدف از یک سفر می‌تواند جذابیت‌های فرهنگی و هنری یک منطقه و آشنایی با هنرمندان آن دیار باشد و رادیو دیو برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر و ادبیات، سفر دلنشینی را به گوشه‌گوشه ایران و جهان در نظر گرفته است.

قصه‌های سفر

  • وب‌سایت: www.mrtripic.com
  • پلتفرم انتشار: Castbox ، Apple Podcasts ، Spotify ، RadioPublic ، Anchor
  • اینستاگرام: mrtripic
  • حوزه کاری: گردشگری ایران و جهان
  • بنیان‌گذار: مجید عرفانیان

پادکست قصه های سفر

قصه‌های سفر توسط «مجید عرفانیان» نویسنده، فیلمساز، عکاس، پژوهشگر،‌ بلاگر و از فعالان حوزه سفر و گردشگری تولید می‌شود. آقای عرفانیان علاوه بر ۱۸ سال تجربه گردشگری و سفر به بیش از ۲۰۰ شهر در ۴۴ کشور دنیا، با سازمان جهانی جهانگردی نیز همکاری دارد و در واقع، کارشناس گردشگری و مشاور سفر است.

«پرداختن به زوایای پنهان و ناگفته سفر» در خلال روایت داستان هر سفر، مهم‌ترین ویژگی و وجه تمایز  پادکست قصه‌های سفر است

پادکست قصه‌های سفر چنانچه از نامش بر می‌آید، قصه‌هایی شنیدنی از دل سفر را روایت می‌کند؛ قصه‌هایی تاثیرگذار که گاه می‌تواند مسیر زندگی سایر افراد را تغییر دهد. پرداختن به زوایای پنهان و ناگفته سفر در خلال ماجراهایی که برای مسافر اتفاق می‌افتد، ویژگی پادکست قصه‌های سفر عنوان می‌شود.

قصه‌های من، قصه‌های مسافران و قصه سرزمین‌ها، سه نوع روایت مختلفی است که پادکست سفر به آن‌ها می‌پردازد. «قصه‌های من» تجربه‌های شخصی آقای عرفانیان را در سفر در بر می‌گیرد و به گفته ایشان هرگز جنبه خاطره‌گویی ندارد. «قصه‌های مسافران» به داستان‌های تاثیرگذاری اختصاص دارد که آقای عرفانیان از زبان همسفران خود یا دیگر مسافران در طول سفر‌ها شنیده است؛ قصه‌هایی که وقوع آن‌ها در زندگی این مسافران باعث تغییرات اساسی و تاثیرگذار شده باشد.

«قصه سرزمین‌ها» نیز داستان‌ها و افسانه‌هایی را شامل می‌شود که در سایر کشورهای دنیا از آن سخن می‌گویند و ریشه در فرهنگ و باور مردم آن مناطق دارد؛ اما هرگز به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند و ایرانیان با این قصه‌ها آشنایی ندارند.

جهانگردی با شهاب چراغی

  • وب‌سایت: shahabtravels.com
  • پلتفرم انتشار: Apple Podcasts ، shenoto
  • اینستاگرام: shahab_cheraghi
  • حوزه کاری: محیط زیست و گردشگری جهان
  • بنیان‌گذار: شهاب چراغی

شهاب چراغی و لاک‌پشت گالاپاگوس

شهاب چراغی کارشناس محیط زیست، مولف، مدرس، عکاس و جهانگردی حرفه‌ای است که به مناطق مختلف جهان سفر می‌کند و خاطرات سفر خود به دور دنیا را در قالب سفرنامه و پادکست در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

آقای چراغی به مناطق کمتر شناخته شده سفر می‌کند و گاه به میان قبایل بدوی می‌رود و ماجراهای عجیب و هیجان‌انگیز سفرهای خود را با زبانی ساده و صمیمی برای مخاطبان روایت می‌کند. خاطرات شهاب چراغی و اطلاعات مفید او از طبیعت جهان برای بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه جذاب و شنیدنی است.

خاطرات سفر به مکزیک، مجمع الجزایر گالاپاگوس، کوبا، کشمیر، شیلی، زیمبابوه، زنگبار، پرو، بولیوی، آمازون و کنیا از جمله پادکست‌های شهاب چراغی هستند. وی علاوه بر تولید پادکست، ماجراهای سفر خود به بیش از ۳۰ کشور دنیا را در قالب سفرنامه منتشر می‌کند. برگزاری تورهای جهانگردی، ورک‌شاپ‌های آموزشی در زمینه جهانگردی و محیط زیست و انتشار اخبار و مقالاتی درباره محیط زیست، سفر و گردشگری، از دیگر فعالیت‌های آقای چراغی در این حوزه است.

رادیو تراول کست

  • وب‌سایت: travelcast.ir
  • پلتفرم انتشار: anchor ،  tehranpodcast ، Spotify
  • اینستاگرام: travelcastradio
  • حوزه کاری: گردشگری ایران
  • بنیان‌گذار: گروه فناوری و گردشگری سیروکو

کاور تراول کست

رادیو تراول کست پادکستی درباره جاذبه‌های گردشگری ایران به حساب می‌آید که به روایت «مجید قربانی» تاکنون در دو فصل منتشر شده است. فصل اول این پادکست به معرفی مناطق دیدنی ایران اختصاص دارد و به‌شیوه تک‌گویی (مونولوگ) پیش می‌رود.

در فصل دوم رادیو تراول کست، مجید قربانی با گردشگران مصاحبه می‌کند و تجارب مسافرت‌ آنان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. علاوه بر این، رادیو تراول کست نگاهی به دنیای ادبیات و سینما دارد، به آموزش اصول سفر، اکوتوریسم و هیچ‌هایک می‌پردازد و بدین ترتیب، هیجان بیشتری برای گردشگران و مسافران ایجاد می‌کند.

پادکست مسافران آزادی

  • وب‌سایت: freedomriderspersianpodcast.libsyn.com
  • پلتفرم انتشار: Apple Podcasts ، podbay ، shenoto
  • اینستاگرام: freedomriderspersianpodcast
  • حوزه کاری: گردشگری در آمریکا
  • بنیان‌گذار: کوثر گوهری

کاور پادکست مسافران آزادی

مسافران آزادی نام پادکستی است که توسط «کوثر گوهری» و گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا تولید و منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان گردشگری، فرهنگ و تاریخ قرار می‌گیرد. این پادکست در واقع، قصه مسیر سفر اولین مسافران آزادی آمریکا را روایت می‌کند؛ سفری اعتراضی از واشنگتن‌دی‌سی به شهر جکسون می‌سی‌سی‌پی که در سال ۱۹۶۱ میلادی اتفاق افتاد.

گفته می‌شود که در بهار آن سال، عده‌ای فعال مدنی سیاه‌پوست و سفیدپوست با هدف اعتراض مسالمت‌آمیز به تفکیک نژادی، برای اولین بار تصمیم گرفتند که همراه یکدیگر با اتوبوس از شمال به جنوب آمریکا سفر کنند و قوانین تفکیک نژادی در ایالت‌های جنوب آمریکا را به چالش بکشند.

امروزه گروهی متشکل از فارسی‌زبانان مقیم این کشور از سال ۲۰۲۱ میلادی و پس از مرگ جورج فلوید، سفر آزادی را بازسازی کرده‌اند و ماجراهای آن را در قالب پادکست به اشتراک می‌گذارند. این افراد هدف خود را فهم مسائل نژادی در آمریکای امروز اعلام می‌کنند و با روایت قصه‌‌‌ای تاریخی، به سراغ انسان‌هایی رفته‌ که در اغلب موارد نادیده گرفته شده‌اند. به زعم آن‌ها، روایت بخشی از تاریخ پیچیده و جالب مبارزات سیاه پوستان آمریکایی در این پادکست (که به‌نوعی جدایی نژادی را به چالش کشیده‌اند)، می‌تواند برای دیگر جنبش‌های مدنی آموزنده و راه‌گشا باشد.

پادکست پا به راه

  • وب‌سایت: —
  • پلتفرم انتشار: Apple Podcasts ، Anchor ، Spotify ، radiopublic
  • اینستاگرام: pa_be_rah
  • حوزه کاری: گردشگری ایران و جهان
  • بنیان‌گذار: رسول فاضلی

کاور پادکست پا به راه

پا به راه پادکستی مصاحبه‌ای در حوزه گردشگری و سفر به حساب می‌آید. «رسول فاضلی» در این پادکست با گردشگران مختلف مصاحبه می‌کند و از تجربیات سفرهای متعدد آن‌ها سخن می‌گوید. مهمانان او از میان بهترین ایرانگرد‌ها و جهانگردهای ایرانی انتخاب می‌شوند و در قالب گفتگویی صمیمانه، خاطرات جذاب، اطلاعات مفید و تجربیات شنیدنی خود را نقل می‌کنند.

هر اپیزود از پادکست پا به راه در دو قسمت ارائه می‌شود و «با استاد» نامی است که برای بخش دوم این پادکست انتخاب کرده‌اند. در این بخش درباره مسایل مختلف زیست محیطی و نیز مسئولیت‌های انسان در مقابل طبیعت و موجودات آن صحبت می‌شود.

رادیو دال

  • وب‌سایت: radiodaal.ir
  • پلتفرم انتشار: Apple Podcasts ، Spotify ، Google Podcasts
  • اینستاگرام: radiodaal
  • حوزه کاری: مهاجرت
  • بنیان‌گذار: آرش طاهر

کاور رادیو دالمنبع بیش از پنج سال از تولد رادیو دال می‌گذرد و تا به امروز، بیش از ۵۰ قسمت از این پادکست معروف و پرطرفدار منتشر شده است. فضای پادکست رادیو دال مکالمه‌محور است و در هر قسمت سعی می‌کنند با گفتگویی صمیمی و پر هیجان با مهمان برنامه، تجربه‌های زندگی در کشورهای مختلف جهان و چالش‌های موجود را مورد بررسی قرار دهند.

«آرش طاهر» موسس و مجری پادکست رادیو دال، با طرح پرسش‌هایی درباره مهاجرت و چالش‌های پیش‌رو، به‌دنبال پاسخ‌هایی می‌گردد که مسیر مهاجرت را برای سایر افراد تا حدودی هموار کند. از سوی دیگر و در پس این پرسش و پاسخ‌ها، گاه داستان‌های جذابی از زندگی افراد نیز روایت می‌شود؛ داستان‌هایی از مسیری که برخی طی کرده‌اند تا آینده‌ای بهتر و متفاوت‌تر برای خود بسازند.

موسس رادیو دال،‌ پادکست خود را این‌گونه معرفی می‌کند:

در این پادکست من پای صحبت افرادی می‌نشینم که احساس می‌کنم داستانی زیبا و هیجان‌انگیز برای تعریف کردن یا پاسخی برای بعضی از سوالات من دارند. تلاش برای اینکه بتوانم تصوری ذهنی داشته باشم از رنگ و بوی جایی که اینجا نیست و نگاه کردن به مسیری که می‌تواند مسیر من باشد و قبلا شخص دیگری در آن حرکت کرده است.

اغلب افرادی که به‌عنوان مهمان در پادکست رادیو دال شرکت می‌کنند، ارتباطی هرچند کوتاه با دنیای خارج از ایران دارند. ازاین‌رو، اطلاعات مفیدی از چالش‌های مهاجرت و شرایط زندگی در کشورهای مختلف چون افغانستان، ژاپن، تایوان، بلژیک، سوئد، آلمان، فرانسه، نیوزیلند، لهستان، فنلاند، کره جنوبی، اسپانیا، آمریکا و… در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

رادیو دال تا خرداد ۱۴۰۱ فعالیت مستمر داشت و به‌صورت منظم هر یک یا دو ماه در میان، پادکست‌های خود را منتشر می‌کرد. از آن پس، آرش طاهر (موسس و مجری پادکست) رویه کار خود را تغییر داده و بنا را بر فعالیت غیر منظم گذاشته است. او در توضیح این کار خود چنین می‌گوید:

دنیای پادکست فضایی نیست که بخواهم از آن خارج شوم. از این پس، من بخش عمده‌ انرژی‌ خود را روی پی‌آر پادکست خواهم گذاشت. به نظرم فضای نرم‌افزارهای متن‌باز فارسی جا برای کار بسیار دارد و با توجه به دغدغه‌های فعلی‌ام، آنجا می‌توانم حضور موثرتری داشته باشم.

نوشتن کار دیگری است که احساس می‌کنم در این فرصت مناسب، باید بیشتر به آن بپردازم. نوشتن در کانال تلگرامی که من برای یادداشت خلاصه کتاب‌ها ساخته بودم، از جمله دلایل تولید این پادکست شد. احتمالا به این ندای درونی پاسخ می‌دهم و وقت بیشتری صرف نوشتن در وبلاگ شخصی‌ام خواهم کرد.

کوله‌گرد

  • وب‌سایت: blog.shab.ir
  • پلتفرم انتشار: Castbox ، Apple Podcasts ، Spotify ، Google Podcasts
  • اینستاگرام: shab.ir
  • حوزه کاری: گردشگری ایران
  • بنیان‌گذار: وبلاگ شب

پادکست کوله گرد

کوله‌گرد به سفرهای درون‌مرزی اختصاص دارد و به دو صورت پادکست (صوتی) و وی‌کست (ویدیویی) منتشر می‌شود. کوله‌گرد به سراغ مناطق ناشناخته ایران می‌رود و علاوه بر آن، آداب درست سفر کردن را به مخاطبان می‌آموزد. همچنین، از غذاهایی می‌گوید که می‌توان در سفر میل کرد. در این پادکست آهنگ‌های ضروری مناسب سفر و چشم‌اندازهای بکر عکاسی نیز معرفی می‌شوند.

سفرنامه ناصرخسرو، سفر به تهران، سایکل توریسم، هیچ‌هایک و سفر به آسمان، برخی از اپیزودهای اخیر کوله‌گرد را شامل می‌شود.

رادیو آهنگ سفر

  • وب‌سایت: travelmelody.ir
  • پلتفرم انتشار: Apple Podcasts ، podbay ، iTunes ، shenoto
  • اینستاگرام: travel.melody
  • حوزه کاری: گردشگری ایران و جهان
  • بنیان‌گذار: میلاد میرزایی و زهرا جعفریان

کاور رادیو آهنگ سفر

رادیو آهنگ سفر عنوان پادکستی گروهی است که از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ و به همت گروهی از عاشقان سفر و گردشگری تولید و منتشر می‌شود. نام این پادکست از آنجا بر می‌آید که هر سفر موسیقی خاص خود را دارد و از این‌رو، تلاش می‌کند تا شنونده علاقه‌مند را با آهنگ هر سفر همراه سازد. هریک از اپیزودهای این پادکست توسط یکی از گردشگران روایت می‌شود و این امر می‌تواند برای مخاطب تنوع‌طلب خوشایند باشد.

عدم تسلط برخی از گویندگان بر اجرای پادکست و به عبارت دیگر، اجرای غیرحرفه‌ای، مهم‌ترین نقد شنوندگان بر پادکست آهنگ سفر است. با این حال، سعی تهیه کنندگان این پادکست در معرفی و آموزش سفرهای ساده و ارزان‌قیمت و بررسی چالش‌های زنان مسافر،‌ از جمله ویژگی‌های مثبت رادیو آهنگ سفر معرفی می‌شود.

آخرین قسمت از رادیو آهنگ سفر به چهارمین و آخرین اپیزود «سفر به جنوب هند» اختصاص داشت و از تاریخ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ تاکنون، اپیزود تازه‌ای از این پادکست منتشر نشده است.

پادکست مسافران آزادی

  • وب‌سایت: freedomriderspersianpodcast.libsyn.com
  • پلتفرم انتشار: Apple Podcasts ، podbay ، shenoto
  • اینستاگرام: freedomriderspersianpodcast
  • حوزه کاری: گردشگری در آمریکا
  • بنیان‌گذار: کوثر گوهری

کاور پادکست مسافران آزادی

مسافران آزادی نام پادکستی است که توسط «کوثر گوهری» و گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا تولید و منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان گردشگری، فرهنگ و تاریخ قرار می‌گیرد. این پادکست در واقع، قصه مسیر سفر اولین مسافران آزادی آمریکا را روایت می‌کند؛ سفری اعتراضی از واشنگتن‌دی‌سی به شهر جکسون می‌سی‌سی‌پی که در سال ۱۹۶۱ میلادی اتفاق افتاد.

گفته می‌شود که در بهار آن سال، عده‌ای فعال مدنی سیاه‌پوست و سفیدپوست با هدف اعتراض مسالمت‌آمیز به تفکیک نژادی، برای اولین بار تصمیم گرفتند که همراه یکدیگر با اتوبوس از شمال به جنوب آمریکا سفر کنند و قوانین تفکیک نژادی در ایالت‌های جنوب آمریکا را به چالش بکشند.

امروزه گروهی متشکل از فارسی‌زبانان مقیم این کشور از سال ۲۰۲۱ میلادی و پس از مرگ جورج فلوید، سفر آزادی را بازسازی کرده‌اند و ماجراهای آن را در قالب پادکست به اشتراک می‌گذارند. این افراد هدف خود را فهم مسائل نژادی در آمریکای امروز اعلام می‌کنند و با روایت قصه‌‌‌ای تاریخی، به سراغ انسان‌هایی رفته‌ که در اغلب موارد نادیده گرفته شده‌اند. به زعم آن‌ها، روایت بخشی از تاریخ پیچیده و جالب مبارزات سیاه پوستان آمریکایی در این پادکست (که به‌نوعی جدایی نژادی را به چالش کشیده‌اند)، می‌تواند برای دیگر جنبش‌های مدنی آموزنده و راه‌گشا باشد.

پادکست چیست؟

ابزار شنیداری پادکست

پادکست (Podcast) به‌معنای عام، نوعی محتوای صوتی است که حول محور یک موضوع خاص و به‌شکل سریالی و چند قسمتی (Episodic) تولید و منتشر می‌شود. در واقع، پادکست را یک رسانه شنیداری معرفی می‌کنند که در قالب یک فایل صوتی دیجیتال و اغلب به‌صورت رایگان در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. به این نوع رسانه شنیداری در گذشته «وبلاگ صوتی» نیز می‌گفتند.

کلمه پادکست از ترکیب دو واژه آیپاد (iPod) و برادکستینگ (broadcasting به‌معنای پخش همگانی) تشکیل شده است و به‌طور کلی، مفهوم فایل‌های صوتی قابل حمل را تداعی می‌‌کند. در لغت‌نامه آکسفورد پادکست را این طور معنا کرده‌اند:

برنامه‌ای رادیویی یا مشابه که دیجیتالی ضبط شده است و جهت بارگیری برای دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می‌شود.

فراهم‌ آوری بستر تولد پادکست را به دهه‌های  ۶۰ و ۷۰ میلادی نسبت می‌دهند؛ زمانی که رسانه‌های شنیداری و رادیوهای محلی و شخصی رشد و توسعه یافت. آغاز تاریخچه پادکست اما، به دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی می‌‌رسد و در واقع، پادکست در سال ۱۹۸۰ میلادی و پیش از ظهور شبکه جهانی وب (www) متولد شد.

با این حال، توسعه پادکستینگ را محصول تلاش‌های دو دوست به نام‌های آدام کری (Adam Curry) و دیو واینر (Dave Winer) در سال ۲۰۰۴ میلادی می‌دانند که پدیدآورندگان پادکست به مفهوم امروزی آن هستند. چراکه تا آن زمان، کسانی که از این تکنولوژی استفاده می‌کردند، از دو واژه «AUDIO BLOGGING» و «MEDIA GUERRILLA» برای معرفی آن بهره می‌بردند و از این جهت، تغییر هویت پادکست‌ها به‌سمت جریان برادکستینگ به آدام کری منسوب شده است.

پادکست‌ها انواع گوناگونی دارند و بر اساس موضوع و سبک اجرا به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. فارغ از موضوع که تنوع فراوانی دارد و شامل تمام حوزه‌های تاریخی، علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌شود، سبک و نوع اجرای پادکست نیز آن را متمایز می‌کند.

پادکست تک گوینده (مونولوگ)، پادکست مکالمه‌ای (دو گوینده)، پادکست مصاحبه‌ای (مهمان و میزبان)، پادکست پنل یا گفتمان (گفتگوی چند نفره)، پادکست روایتی (روایت داستانی یا غیرداستانی) و محتوای مجدد (برگردان محتوایی دیگر به‌صورت پادکست)، انواع پادکست بر اساس نوع اجرا به حساب می‌آید.

این نوع از محتوای صوتی در سال ۲۰۰۰ میلادی و در خلال یک دیدار کاری دوستانه متولد شد و از سال ۲۰۰۴ و با افزایش محبوبیت دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی آی‌پاد گسترش پیدا کرد و به محبوبیت رسید. برنامه‌هایی نیز برای پخش معرفی شد که به پادگیر شهرت یافت و از طریق آن‌ها می‌توان به‌راحتی به تعداد بی‌شماری پادکست در زمان و مکان دلخواه دسترسی پیدا کرد.

امروزه دنیای پادکست به شبکه وسیعی از انواع محتوای صوتی در زمینه‌های گوناگون تبدیل شده است و هرکس به فراخور نیاز یا علاقه خود، به‌سادگی می‌تواند با اتصال به اینترنت به این رسانه دیجیتال محبوب دست یابد. پادکست‌ها را می‌توان در پس زمینه کار روزانه قرار داد و هم‌زمان با تغذیه فکر و رشد و توسعه فردی، لحظات لذت‌بخشی را برای خود رقم زد.

از آن‌جایی که دنیای وسیع پادکست همچنان در حال پیشرفت و تکامل است و تعداد پادکست‌های تولید‌شده نیز روند رو به افزایش خود را طی می‌کند، نام بردن از تمام آن‌ها (حتی در یک موضوع خاص) در یک مطلب کوتاه امکان‌پذیر نیست.

پرسش‌های متداول

مشهورترین پادکست‌های سفر فارسی کدامند؟

رادیو جولون، رادیو ماجرا، رادیو دور دنیا، قصه‌های سفر، کشورگرافی و کوله‌پشتی

کدام پادکست در زمینه مهاجرت و چالش‌های زندگی در کشورهای دیگر است؟

رادیو دال

پادکست چیست؟

پادکست را یک رسانه شنیداری معرفی می‌کنند که در قالب یک فایل صوتی دیجیتال و اغلب به‌صورت رایگان در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

پدیدآورندگان پادکست به مفهوم امروزی آن ‌‌چه کسانی هستند؟

توسعه پادکستینگ محصول تلاش‌های دو دوست به نام‌های آدام کری (Adam Curry) و دیو واینر (Dave Winer) در سال ۲۰۰۴ میلادی است.
بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *