ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال آثار تاریخی خراسان جنوبی

ثبت آثار تاریخی خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی یونسکو

تا کنون ۲۶ مورد از آثار تاریخی ایران در سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است که ۳ مورد از این آثار از امکان خراسان جنوبی می باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ هادی شاهوردی روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: تاکنون سه اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و قنات بلده فردوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

وی گفت: ۲ هزار اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۸۲ اثر ثبت ملی است و از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از وجود ۱۸ موزه فعال در این استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۲ موزه متعلق به ادارات کل حفاظت محیط زیست و اوقاف و امور خیریه و هفت موزه متعلق به بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: هفته جاری با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موزه‌دار بخش خصوصی استان که توانست در کشور عنوان برتر در شاخص‌های بخش کودک و نوجوان در موزه عروسک‌های سنتی و بومی استان را کسب کند، تقدیر شد.

شاهوردی به برنامه‌های هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای برنامه‌های این هفته تکریم و ارائه محتوای مناسب به مردم است و در راستای اجرای عدالت فرهنگی مجموعه این اداره‌ کل تلاش کردند که خدمات‌رسانی متفاوت و خلاقانه‌ای را به مردم داشته باشند.

وی افزود: به مناسب هفته میراث فرهنگی آغاز به کار سه پروژه مرمتی را در شهرستان‌های استان داشته‌ایم و ۱۰ کارگاه مختلف صنایع دستی برپا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: به مناسبت تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد سالروز رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد به تمامی شهرستان‌ها ابلاغ کردیم که به اماکن، فضای گردشگری و اقامتگاه‌ها تاکید کنند از پذیرش تورهای بدون مجوز خودداری شود.

وی گفت: همچنین مکلف کردیم مدیران ادارات میراث فرهنگی شهرستان‌های طبس و فردوس دیداری با ائمه جمعه داشته باشند و با برنامه‌ریزی، تدابیر به گونه‌ای انجام شود که از ورود تورهای فاقد مجوز به این شهرستان‌ها خودداری شود تا دچار حاشیه نشویم.

شاهوردی عنوان کرد: دیروز برای اولین بار در بین دستگاه‌های اجرایی استان موفق شدیم کارت ضابطین یگان حفاظت میراث فرهنگی که با همکاری قوه قضاییه صادر شده را رونمایی کنیم و اکنون نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، ضابطین قضایی هم محسوب می‌شوند که گام بسیار خوب و مناسبی است.

وی معیشت کارکنان را اولویت اول این مجموعه ذکر کرد و افزود: تلاش ما این است برای همکاران خودمان اقداماتی انجام دهیم تا زمینه انگیزه فعالیت شود و از طرفی به اهداف نظام و انقلاب و سیاست‌های وزارت‌خانه برسیم.

شاهوردی ۱۸ اردیبهشت امسال به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی معرفی و مشغول به کار شد.

بیشتر بخوانید:

مجموعه تاریخی شوکت آباد بیرجند بهسازی می شود

بازدید ۳ میلیون نفر از جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *