ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

ثبت ملی گل نرگس کازرون

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون خبر از ثبت ملی مراتع گل نرگس واقع در مناطق جره و بالاده و بلبلک شهرستان کازرون داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ محمدجواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون اظهار کرد: مراتع گل نرگس واقع در مناطق جره و بالاده و بلبلک شهرستان کازرون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و مراتب ثبت ملی این آثار طبیعی را وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به زودی اعلام می‌شود.

وی گفت: اگر چه دشت و کوهپایه‌های زاگرس در استان‌های فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد محل رویش گل نرگس است اما با توجه به پرورش یافتن این گل با قدمت زیاد و به صورت ارگانیک در نرگس زارهای کازرون، این گل از لحاظ رایحه و زیبایی ممتایزی برخوردار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون ادامه داد: اصالت گل نرگس این شهرستان از طریق پژوهش و تحقیق مراجع علمی به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای منطقه در بخش جره و بالاده از توابع شهرستان کازرون به اثبات رسیده است.

جوکاری ابراز کرد: این گیاه پیاز دار با ارتفاع ۳۰ الی ۴۵ سانتیمتر در فصل زمستان به بار می‌نشیند و گل‌دهی آن نیز از اوایل دی‌ماه تا اواسط بهمن ماه به مدت حدود ۴۵ روز است، این گیاه به سرما مقاوم بوده و محل کاشت آن باید آفتاب‌گیر باشد.

وی افزود: علاوه بر اشتغالزایی محلی، گردشگرانی از دیگر نقاط برای دیدن مراتع گل نرگس به شهرستان کازرون سفر می‌کنند که به نوبه خود در رونق اقتصاد منطقه اثرگذار است.

نرگس‌زار بلبلک کازرون حدود ۶ هکتار وسعت دارد و سالانه بیش از ۵۳ میلیون شاخه گل نرگس در آن برداشت می‌شود و از این منظر، جایگاه دوم در استان فارس را دارا است، همچنین نرگس زار جره به وسعت تقریبی ۳۰ هکتار نیز در فاصله ۵۱ کیلومتری شهر کازرون حد فاصل روستاهای جره و محمد آباد قرار دارد. پیش از این، این منطقه از سوی انجمن گل و گیاه کشور به عنوان خانه نرگس ایران معرفی شده است؛ ویژگی این نرگس زار دیم بودن آن است.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *