ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

ثبت ۲۲ اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت:درسال گذشته ۲۲ اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه میراث‌فرهنگی در سال ۱۴۰۱ افزود: این اداره کل، به عنوان دستگاه مسئول در ثبت آثار تاریخی و فرهنگی، سال گذشته ۲۲ اثر تاریخی استان را شامل: ۵ اثر منقول، ۶ اثر تاریخی غیر منقول، ۶ اثر طبیعی و ۵ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

مرزبان ۵ اثر منقول ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور شامل: صندوق چوبی بقعه امامزاده احمد کویین، صندوق چوبی بقعه عزیز پیامبر، صندوق چوبی امامزاده طیب شاهسواران، صندوق چوبی امامزاده عبداله فارسیجان و علم خاندان میرشکرایی را دانست و گفت: در جلسه با دفاعیاتی که کارشناسان میراث فرهنگی استان از پنج پرونده ارسال شده داشتند، اعضای شورای ملی ثبت میراث فرهنگی کشور این آثار را واجد ارزش دانسته و با قرارگرفتن آنها در فهرست آثار ملی موافقت کردند.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته ۶ اثر غیرمنقول شامل: قلعه لریجان محلات (مربوط به دوره صفویه)، بقایای قلعه جمشیدی شهر نیم ور (مربوط به دوره قاجار)، خانه محمد رئوفی نراق مربوط به دوره قاجار)، قلعه اردمین ساوه (مربوط به دوره قاجار)، حمام چاله اسلامی خمین (مربوط به دوره قاجار)، قلعه جمشیدی (مربوط به دوره ساسانی) و مهمترین اثر تاریخی؛ دستکند زیرزمینی تفرش (مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی) در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرزبان عنوان کرد: بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارد که در این راستا سال گذشته ۶ اثر شامل: درخت توت کهنسال معین آباد تفرش، درخت چنار کهنسال معین آباد تفرش، درخت چنار کهنسال مّکان روستای خرازان تفرش، درخت چنار کهنسال چرده روستای چنارستان شازند و تنگه و چشمه روستای آشیانک ساوه به عنوان آثار طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی با یادمان‌ها و مجموعه ابزار و اشیای قابل رویت پایان نمی‌پذیرد، ادامه داد: سنت‌ها یا میراث بجامانده‌ی نشات گرفته از بیان‌های حس‌شده و تفکرشده‌ گذشته بر نسل‌های ما و زندگی نیاکان ما مانند رسوم سنتی، هنرهای اجرایی، دانش اجتماعی، مناسبت‌ها، دانش و مهارت‌های مربوط به طبیعت و جهان یا صنایع‌دستی به عنوان میراث ناملموس شناخته می‌شوند.

مرزبان با اشاره به ثبت ۵ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی بیان کرد: مراسم خُن در تعزیه روستای اردمین ساوه، آئین دوز دوگمک (نمک سابی) در روستای یاسبلاغ شهرستان کمیجان، شیوه و مهارت ساخت ساز چوگور در استان مرکزی، گویش آشتیانی، شیوه تهیه شربت اوین آوا در شهرستان کمیجان و مراسم عروسی اوجاق در روستای استوه شهرستان خنداب) از جمله میراث ناملموس استان مرکزی است که سال گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، ۱۹ بنا در استان مرمت شده که از شاخص‌ترین این بناها امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش، بقعه پیر مراد آباد شهرستان اراک، بازار تاریخی اراک، بازارتاریخی ساوه، مقبره آقانورالدین اراک، بازار شمس السلطنه نراق و امامزادگان شهر آستانه را می توان نام برد.

مرزبان، تعیین حریم اثر تاریخی (مسجد سید هاشم اراک)، ساماندهی مستند سازی ۴۶۰ قلم اموال فرهنگی و تاریخی، مرمت ۵۰ شیء تاریخی- فرهنگی، ۲ مورد کاوش‌های باستان شناسی از جمله گمانه‌زنی و لایه‌نگاری تپه داود آباد و گمانه‌زنی تپه میلاجرد را از  دیگر اقدامات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در سال گذشته برشمرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: موزه‌های استان مرکزی با تنوع خوبی که از لحاظ مکان به نمایش درآمدن آثار و همچنین آثار مهم تاریخی با قدمتی از هفت هزار سال پیش تا دوران معاصر، توانایی اقناع تمامی سلیقه‌های گردشگران را در بازدید دارا هستند در این راستا سال گذشته ۲۸ هزار و ۷۲۶ نفر از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان بازدید داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *