ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

جاذبه های ایران با شهرتی جهانی

کشورمان ایران مملو از جاذبه های زیبا و  گردشگرپذیر می باشد که برخی از این جاذبه ها به شهرت جهانی رسیده و در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ فارغ از اینکه مردمان خارج از ایران، به‌خوبی با وسعت جاذبه‌های کشورمان آشنا نیستند و کمبودهای بی‌شماری نیز در زمینه جذب توریسم وجود دار؛ قصد داریم برخی از جاهای دیدنی مشهور ایران را معرفی کنیم. چرا که ایران جز ماسوله آرامش‌‌بخش، خزر زیبا، کیش بی‌همتا، تخت جمشید باشکوه، میدان بی‌نظیر نقش‌جهان و شهر مبهوت‌کننده و تاریخی یزد، جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد. علی‌بابا همراه شما است تا چند نقطه کمتر شناخته شده ایران عزیز را بشناسید.بدون طولانی کردن کلام و به‌سرعت، سراغ معرفی چند نمونه از آثار برجسته باستانی و طبیعی ایران می‌رویم.

روستای میمند شهر بابک

یکی از شهرهای اطراف کرمان، شهر بابک است که حتی ایرانیان نیز، خیلی با آن آشنا نیستند. در ۳۸ کیلومتری شهر بابک، روستایی کهن قرار گرفته است که هنوز هم مورخان بر سر تاریخ دقیق شکل‌گیری آن، به اجماع نرسیده‌اند. برخی میمند را مربوط به سال‌های هفتم تا هشتم قبل از میلاد می‌دانند که آریایی‌های مهرپرست برای عبادت میترا به صخره‌ها می‌رفتند.

میمند

اوج عظمت میمند را هنگامی درک می‌کنید که آن‌همه بنای دستکند را از نزدیک ببینید. در واقع تمام بناهای مقابل دیدگانتان، حدوداً ۳۰ قرن قبل از شما و فناوری‌های موجود زمان حال، ساخته شده‌اند؛ آن هم به دست کسانی که هیچ‌یک از ابزار غول‌پیکر امروزی را برای ساخت‌وساز در دل صخره‌ها در دست نداشتند.

بهترین زمان سفر به کرمان و سپس میمند، اوایل فصل بهار و همین‌طور شهریورماه است. هنگام خرید سوغات کرمان نیز از قالیچه‌های افشار، آجیده دوزی، حلوای پسته و قاووت غافل نشوید. درمورد اقامت چندروزه در آنجا نیز نگران نباشید؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی مختلفی در همان حوالی برای ارائه خدمات به مسافران احداث شده است.

تخت‌سلیمان یا گنجگ

آیا اشتیاق سفر در زمان را دارید و می‌خواهید در فضایی باشکوه قدم بزنید که از مادها و زرتشتیان گرفته تا ساسانیان و مغول‌ها در آن زیسته‌اند؟ مجموعه تخت‌سلیمان در آذربایجان غربی، دقیقاً آن چیزی است که رؤیایش را در سر دارید. کافی است پس از رسیدن به این استان، به سمت تکاب حرکت کنید و به روستای رازآلود نخت سلیمان برسید.

چرا می‌گوییم رازآلود؟ زیرا این مجموعه علی‌رغم برخورداری از جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی همچون معبد آناهیتا، آتشگاه‌ها، ایوان خسرو، آتشکده آذرگشنسب و … یکی از سه نقطه‌ای است که بر اساس نظریه مادر زمین یا گایا، جریان فوق‌العاده‌ای از انرژی زمین در آنجا وجود دارد. شاید بیشتر تعجب کنید که دو نقطه دیگر متعلق به کعبه و اهرام مصر است! (چگونگی ایجاد این نقاط و اهمیت آن‌ها موضوع مفصلی است که برای دانستن بیشتر درمورد آن، بهتر است به نظریه گایا از جیمز لاولاک دانشمند انگلیسی، مراجعه کنید)درهرصورت، تخت‌سلیمان عجایب متعددی همچون دریاچه سلیمان، زندان سلیمان و سنگ اژدها را در خود جای‌داده است که هر یک از آن‌ها افسانه‌های خاص خود را دارند. شنیدن افسانه هر قسمت در کنار قدم زدن در آن، وصفی ناگفتنی دارد.

روستای کریک

همیشه که برای دیدن ماسوله نباید به شمال کشور و گیلان بروید! در میان کوه‌های برافراشته زاگرس و در اطراف شهر خوش‌چهره یاسوج، روستای پلکانی کریک قرار گرفته است که چیزی از ماسوله کم ندارد.

کریک که به ماسوله استان کهگیلویه و بویراحمد معروف است، در نزدیکی شهرستان سی سخت قرار دارد و یکی از بهترین جاهای دیدنی یاسوج محسوب می‌شود. درست است که کریک به‌اندازه ماسوله خرم و سرسبز نیست؛ اما انصافاً با آن‌همه شالیزار و باغ‌های میوه، به‌جرئت می‌توان گفت که ماسوله دوم ایران است. اغلب کوهنوردان حرفه‌ای، کریک را به‌خوبی می‌شناسند؛ زیرا برای صعود به ارتفاعات دنا، روستای کریک یک گزینه ناب به شمار می‌آید.

جاذبه‌های شهر مشهد

باوجوداینکه مشهد و شهرهای اطراف آن به لحاظ تاریخی غنای زیادی دارند؛ اما متأسفانه از شهرت جهانی تخت‌جمشید و چهل‌ستون برخوردار نیستند. این در حالی است که آرامگاه نادرشاه افشار در نزدیکی بارگاه مقدس امام هشتم شیعیان، حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع)، آرامگاه پیر پالان‌دوز و ده‌ها مکان قدیمی دیگر در مشهد و اطراف آن، برای خیلی از گردشگران خارجی به‌ویژه شیعیان ساکن در کشورهای همسایه آشنا هستند. البته جاهای دیدنی مشهد آن‌قدر زیاد هستند که توصیف همه آن‌ها در این مطلب نمی‌گنجد.همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، هرچند تعداد قابل‌توجهی از آثار تاریخی و نقاط طبیعی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند؛ اما بااین‌حال هنوز هم برخی از هم‌وطنان با شگفتی‌های نظیر تخت‌سلیمان و ماسوله دوم ایران آشنا نیستند. امیدواریم این نوشته علی‌بابا، قدری به شناخت بیشتر ایران زیبا کمک کرده باشد و آن روزی فرارسد که همگان با پتانسیل‌های گردشگری ایران‌زمین مأنوس شوند.

بیشتر بخوانید:

۱۵ جاذبه گردشگری خاص در ایران/اینفوگرافیک

گردشگری ایران رکورد زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *