ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه

 استان کرمانشاه به دلیل دارا بودن اماکن تاریخی، آب و هوای چهار فصل و شرایط اقلیمی به یک منطقه گردشگری کامل تبدیل شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،کرمانشاه شهر زیبا و باستانی، میزبان آثار تاریخی ارزشمند و باشکوهی است که نمی‌توان برای برخی از آن‌ها، مشابهی را در سراسر جهان یافت. در کنار جاهای دیدنی کرمانشاه، می‌توان طبیعتی زیبا و چشم‌نواز را مشاهده کرد که خود به یکی از مقاصد توریستی تبدیل شده و سالانه میزبان بازدیدکنندگانی از سراسر ایران و جهان است.

۱. معبد آناهیتا

کرمانشاه

معبد آناهیتا، که از آن به‌عنوان دومین بنای سنگی عظیم ایران یاد می‌شود، یکی از آثار تاریخی برجسته و ارزشمند ایران باستان است که در شهر کنگاور کرمانشاه قرار دارد. این بنای تاریخی، عبادتگاهی است ساخته شده بر سکویی بلند که قدمت احداث آن به‌دلایل نبود مستندات تاریخی مشخص نیست، اما برخی از مورخان پیشینه‌ ساخت آن را به دوران حکومت ساسانیان یا اشکانیا نسبت می‌دهند.

۲. بیستون

کرمانشاه

مجموعه‌ای عظیم و ارزشمند از مجسمه‌ها، نقش برجسته‌ها و ابنیه مختلف که از دل تاریخ قد برافراشته و شکوه و جلال تمدن ایران را به جهانیان عرضه می‌دارد. این مجموعه تاریخی در دامنه‌ کوهی به همین نام و در شهر بیستون کرمانشاه قرار دارد. این محوطه تاریخی ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و قدیمی‌ترین اثر در این مجموعه از دوران حکومت مادها به یادگار مانده است.

۳. طاق بستان

کرمانشاه

مجموعه‌ متشکل از سنگ‌‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های حکومت ساسانیان است، در شمال غربی کرمانشاه که روزگاری شکارگاه‌ شاهان ایرانی بوده است و به طاق بستان شهرت دارد. این اثر تاریخی دارای دو بخش به نام‌های طاق بزرگ و طاق کوچک و چند سنگ نبشته است که یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی کرمانشاه را تشکیل می‌دهد.

۴. گور دخمه صحنه (گور دخمه دربند)

  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان صحنه، بدنه کوه شوق علی

کرمانشاه

از دیگر مناطق گردشگری کرمانشاه، می‌توان به گوردخمه صحنه یا گوردخمه‌ دربند اشاره کرد. این اثر شگرف تاریخی، در شهر صحنه قرار دارد و مسیری که برای رسیدن به آن طی‌ می‌شود، مملو از درختان میوه و جنگلی متعددی است که آن را بسیار زیبا کرده است.

۵. گور دخمه اسحاق وند

کرمانشاه

گوردخمه‌ اسحاق‌وند، اثری تاریخی از دوران مادها است که طبق نظر برخی از باستان‌شناسان، قدیمی‌ترین آرامگاه‌های صخره‌ای ایران شناخته می‌شود. این مقابر، در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر هرسین و روی صخره‌هایی در شمال شرقی روستای ده‌نو واقع شده‌ است.

۶. گور دخمه دکان داوود

کرمانشاه

یکی دیگر از مکان‌های توریستی کرمانشاه، گوردخمه‌ای است به نام دکان داوود یا کل داوود، که در سه کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب قرار دارد. قدمت این کوردخمه‌ها به دوران حکومت مادها یا هخامنشیان بازمی‌گردد.

۷. طاق گرا (طاق شیرین)

  • آدرس: حدفاصل جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب، ۱۵ کیلومتری سرپل ذهاب، گردنه پاتاق (مشاهده در نقشه)

کرمانشاه

در گردنه‌ای به نام پاتاق که در حد فاصل جاده‌ کرمانشاه به سرپل ذهاب قرار دارد، بنایی تاریخی به نام طاق گرا به چشم می‌خورد که با استفاده از بلوک‌های سنگی ساخته شده است. طبق مدارک تاریخی، قدمت آن به اواخر سلطنت ساسانیان و پادشاهی خسرو دوم می‌رسد.

۸. آرامگاه احمد بن اسحاق قمی

  • آدرس: شهرستان سرپل ذهاب، بخش مرکزی، شهر سرپل ذهاب، خیابان راه کربلا (مشاهده در نقشه)

کرمانشاه

در شهر سرپل ذهاب کرمانشاه، یکی از آثار مهم تاریخی و زیارتی وجود دارد که به آرامگاه احمدبن اسحاق قمی (از وکلای امام حسن عسگری (ع) در شهر قم) شهرت دارد. این مکان که پیشینه‌ آن به قرن سوم هجری قمری بازمی‌گردد، در مرکز شهر قرار دارد و یکی از مکان‌های پربازدید آن محسوب می‌شود.

۹. سراب صحنه

  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان صحنه

کرمانشاه

به یقین می‌توان از سراب صحنه، به‌عنوان یکی از خوش‌ آب‌وهواترین مناطق کرمانشاه یاد کرد. این منطقه‌ زیبای طبیعی بهره‌مند از طبیعتی بکر، چشم‌نواز و مطبوع است که در کنار آبشار‌هایی زیبا و آب‌وهوایی پاک و مطلوب، به یکی از مناطق اصلی گردشگری منطقه تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که این مکان، در ادوار گذشته تفرجگاه پادشاهان مختلف بوده است.

۱۰. غار قوری قلعه

کرمانشاه

در ۲۵ کیلومتری شهر پاوه کرمانشاه، غاری مشاهده می‌شود که در دامنه‌ی رشته‌کوه شاهو و درون کانی‌های آهکی قرار دارد. امروزه این جاذبه‌ گردشگری طبیعی به کمک دری آهنی، به دو بخش مجزا شامل قسمت توریستی و عیرتوریستی تقسیم شده است. در بخش غیر توریستی غار قوری قلعه می‌توان شاهد یکی از زیباترین پدیده‌های غارسنگی بود.

۱۱. غار پراو

کرمانشاه

در بین کوه طاق بستان و کوه بیستون، کوه دیگری جای گرفته است که از آن به نام کوه پراو یاد می‌شود. درون این پدیده‌ طبیعی، غاری عمودی به همین نام قرار دارد که در گویش محلی به‌معنای پرآب است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو، دهانه‌ آن است که در ارتفاع ۳,۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

۱۲. تالاب هشیلان

کرمانشاه

تالابی با تعداد ۱۱۰ جزیره در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه وجود دارد که به تالاب هشیلان شهرت دارد که در گویش محلی به‌معنای لانه‌ ماران است. وجه تسمیه این مکان، به‌دلیل حضور مارهای متعددی همچون مار آبی و مار چلیپر است.

۱۳. سراب نیلوفر

کرمانشاه

در ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه، دریاچه‌ کوچکی قرار دارد که تعداد زیادی گل نیلوفر آبی در آن مشاهده می‌شود. این دریاچه‌ زیبا در بین مردم به سرآب نیلوفر شهرت یافته و یکی از زیباترین مناطق گردشگری به‌ویژه در فصل بهار و تابستان است.

۱۴. باغ گلها

  • آدرس: کرمانشاه، کمربندی غربی، روبه‌روی ترمینال راه کربلا(مشاهده در نقشه)

کرمانشاه

می‌توان شهر کرمانشاه را به‌عنوان شهری پر از باغ گل‌ معرفی کرد. باغ گل های کرمانشاه، در نوع خود منحصربه‌فرد هستند؛ زمینی به مساحت ۵ هکتار به زیستگاهی برای ۴ هزار نوع گونه‌ گیاهی تبدیل شده که در خود ۴ باغ مجزا مشتمل بر گل‌های ایرانی، ایتالیایی، فرانسوی و ژاپنی را جای داده و منطقه‌ای کاملا زیبا و چشم‌نواز در فصول بهار و تابستان است.

۱۵. موزه پارینه‌سنگی زاگرس

موزه پارینه سنگی زاگرس

در شهر کرمانشاه، موزه‌ای برای آثار پیش از تاریخ دایر شده است که به موزه‌ پارینه‌سنگی زاگرس شهرت یافته است. این موزه‌ ارزشمند، اولین موزه‌ پارینه‌سنگی در خاورمیانه محسوب می‌شود که توسط فریدون بیگلری و مرادی بیستونی در اواسط دهه‌ هشتاد تاسیس شد.

۱۶. موزه پوشاک و زیورآلات

  • آدرس: کرمانشاه، خیابان حداد عادل

تکیه معاون الملک

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شهر کرمانشاه، موزه‌ پوشاک و زیورآلات این شهر است که در تکیه‌ معاون‌الملک و بخش عباسیه قرار دارد. در این موزه می‌توان لباس‌های محلی مردم هرسین، قصر شیرین، گیلان‌غرب، پاوه و شهرهای دیگر استان کرمانشاه را مشاهده کرد.

۱۷. موزه مردم شناسی

کرمانشاه

موزه‌ مردم‌شناسی، یکی دیگر از موزه‌های موجود در کرمانشاه است که حافظ اشیای تاریخی، پوشاک، صنایع دستی، ابزارآلات قدیمی دامپروری، شکار، کشاورزی، نگارش، روشنایی، نساجی، بافت گیوه و آثاری با مضامین فرهنگی است.

۱۸. تکیه بیگلربیگی

تکیه معاون الملک

در یکی از محله‌های قدیمی کرمانشاه، تکیه‌ای تاریخی متعلق به حکومت قاجاریان وجود دارد که به‌دلیل تزیینات آینه‌کاری منحصربه‌فرد، یکی از بی‌نظیرها در میان دیگر تکایای شهر کرمانشاه محسوب می‌شود. این اثر تاریخی، برخوردار از تالاری است که می‌توان تزیینات عالی و کتیبه‌هایی متعلق به حکومت مظفرالدین شاه را در آن مشاهده کرد.

۱۹.  تکیه معاون الملک

کرمانشاه

تکیه‌ معاون‌الملک، مجموعه‌ای متشکل از سه قسمت عباسیه، زینبیه و حسینیه است که بالغ بر ۱۱۴ سال پیش، توسط معین‌الرعایا ساخته و پس از آن به همت حسن خان معین‌الملک تکمیل و به بهره‌برداری رسید. از ویژگی‌های بی‌نظیر این اثر تاریخی می‌توان به کاشی‌کاری صورت گرفته در آن اشاره کرد که با استفاده از رنگ‌های طبیعی، زیبایی و جلال خاصی به آن بخشیده و آن را از دیگر نمونه‌های مشابه خود متمایز کرده است.

پرسش‌های متداول

جاهای دیدنی تاریخی کرمانشاه کدامند؟

معبد آناهیتا، بیستون، طاق بستان، گوردخمه‌های صحنه، اسحاقوند و دکان داوود.

جاهای دیدنی طبیعی کرمانشاه کدامند؟

سراب صحنه، غار پراو، تالاب هشیلان و سراب نیلوفر.

موزه‌های کرمانشاه کدامند؟

موزه پارینه‌سنگی، موزه پوشاک و زیورآلات و موزه مردم‌شناسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *