ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال گردشگری یزد

راه‌اندازی مرکز نوآوری گردشگری در استان یزد

رئیس هیئت مدیره مرکز نوآوری گردشگری سپند آریا در دانشگاه یزد از راه اندای مرکز نوآوری گردشگری در استان یزد خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،علی دلشاد، رئیس هیئت مدیره مرکز نوآوری گردشگری سپند آریا مستقر در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد درخصوص تاسیس این مرکز در دانشگاه یزد گفت: اقدامات اولیه برای راه‌اندازی مرکز نوآوری گردشگری سپند آریا پیرو یک سری فعالیت‌های پژوهشی تحت عنوان شناسایی عوامل موثر بر زنجیره ارزش گردشگری و تقویت آن‌ها در استان یزد در دانشگاه یزد آغاز شد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، بخش مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد افزود: این طرح به وزارت علوم پیشنهاد و بعد از طی مراحل با عنوان طرح‌های جهش تولید و مزیت استانی تایید شد و دانشگاه یزد به عنوان اولین و تنها دانشگاه در حوزه گردشگری فعالیت خود را آغاز کرد.

دلشاد با اشاره به شکاف عمیق بین سه حوزه دولت، صاحبان مشکل و صاحبان ایده تصریح کرد: عمده فعالیت این مراکز که در سراسر جهان مشغول به کار هستند ارتباط بین سه حوزه است و یکی از رسالت‌های آن‌ها تسهیل‌گری بین این سه حوزه است.

وی افزود: عملا این سه ضلع به صورت خودکار نمی‌توانند به هم وصل شوند، مرکز نوآوری ابتدا مساله صاحب مشکل را پیدا و آن را کاملا می‌شکافد و با بررسی آن‌ها به فرد می‌فهماند اولویت‌های حل مساله اش چیست. سپس با ایجاد ارتباط با صاحبان ایده راهکار مناسب به فرد صاحب مشکل ارائه می‌شود. از طرف دیگر دولت نیز می‌تواند وارد عرصه شود و با حمایت‌هایی نظیر معافیت مالیاتی و وام‌های طولانی مدت بدون بهره همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد.

دلشاد انجام مشاوره، ارائه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نظیر برگزاری استارت‌آپ‌ها را از دیگر فعالیت‌های مراکز نوآوری عنوان کرد. دکتر دلشاد با بیان اینکه ما در مرکز نوآوری گردشگری سپند آریا به بررسی مسایل حوزه گردشگری که شامل چهار بخش عمده آژانس‌های مسافرتی، اقامتگاه‌ها، تفریح و سرگرمی و صنایع دستی است، می‌پردازیم گفت: ما ابتدا با ارتباطاتی که در حوزه صنعت گردشگری داریم مشکلات را شناسایی و سپس با اولویت بندی آن‌ها به صاحبان ایده درخواست پروپوزال می‌دهیم و در نهایت با برگزاری رویداد‌های استارت‌آپی با حضور صاحبان مشکل، ایده‌پردازان و مسئولان مربوطه با انعقاد تفاهم‌نامه به حل آن مساله می‌پردازیم.

وی تصریح کرد: در این زمینه تا کنون تفاهم نامه‌های همکاری میان مرکز نوآوری گردشگری سپند آریا با ذی نفعان صنعت گردشگری شامل جامعه هتلداران کویر یزد، مجتمع خلیج فارس یزد، انجمن گردشگری خوراک و نوشیدنی دونار ومدیریت سامانه خبره ۲۴ در راستای رفع نیاز‌های فناورانه این صنعت منعقد شده است.

مدیر مرکز نوآوری گردشگری سپند آریا یادآور شد: هر بخش حوزه گردشگری مشکلات خاص خود را دارد، اما عمده‌ترین مشکلات در زمینه بازاریابی و نبود نیروی انسانی است. دکتر دلشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر با کسب مجوز در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد در مرحله پیش رشد هستیم و به زودی به مرحله رشد خواهیم رسید تصریح کرد: هدف ما صرفا مشکلات گردشگری استان یزد نیست، امیدواریم با تلاش‌های مستمر بتوانیم در سطح ملی و بین‌المللی، فعالیت‌های خود را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه فعالیت این شرکت یک فعالیت دانش‌بنیان است، گفت: صاحبان ایده بر اساس دانش، مهارت و توانایی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه ارائه می‌دهند پس عملا یک کار دانش‌بنیان صورت گرفته است و امیدواریم با توجه به شعار امسال از فضای رانتی خارج شویم در یک فضای کاملا رقابتی سالم به فعالیت بپردازیم.

دلشاد اظهار کرد: متاسفانه مسئولان گردشگری استان خیلی با ایجاد مراکز نوآوری موافق نیستند و حضور مرکز نوآوری گردشگری را برنمی‌تابند و همکاری لازم را ندارند. به گفته وی باید همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای کسب و کار‌ها یک مزیت محسوب شود و بسترسازی مناسب و حمایت کافی و فضای درست فعالیت فارغ از رانت‌ها فراهم شود تا فضا بهبود یابد و شرکت‌های دانش‌بنیان به راحتی کار کنند، چون قطعا به آن‌ها نیاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر حل مساله به درستی صورت گیرد و از آن طرف دولت حمایت‌های لازم را انجام دهد شرکت‌های دانش‌بنیان مثل سایر کشور‌های توسعه یافته جایگاه خود را در کسب و کار‌ها پیدا خواهند کرد و ارتباط بین صنعت با دانش برقرار خواهد شد.

سیدرضا بهادری یکی از بنیانگذاران مرکز نوآوری گردشگری سپند آریا نیز گفت: یک سری عوامل انگیزشی و رانشی در حوزه گردشگری وجود دارد که ما در مرکز نوآوری به دنبال این امر هستیم و اینکه ما چگونه می‌توانیم جذب گردشگر داخلی و یا خارجی از کشور‌های مختلف داشته باشیم.

وی افزود: یک سری عوامل کششی نیز وجود دارد که به جذابیت‌های مقصد مربوط است ما در استان یزد باید جذابیت‌های شهری را بالا ببریم. ما در زمینه جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی بسیار خوب هستیم، ولی در زمینه جاذبه‌هایی مثل پارک‌های موضوعی و مصنوعی بسیار ضعیف عمل کردیم.

بهادری تبلیغات و بازاریابی، تولید محتوا و حضور در فضای مجازی که بخش مهمی از عوامل کششی به حساب می‌آید را حلقه گمشده گردشگری ایران و یزد عنوان کرد و افزود: با تحقیقاتی که صورت گرفت زنجیره ارزش را شناسایی کردیم یک بخشی که بسیار مشکل داریم و در رویداد‌های برگزار شده بسیار مورد بحث قرار گرفته بحث تبلیغات و بازاریابی است و ما متاسفانه نتوانستیم به درستی شهر یزد را که یک شهر میراث جهانی و پر از افتخارات ملی و بین‌المللی است به دنیا معرفی کنیم و مرکز نوآوری می‌تواند به عنوان یک بازوی اجرایی قوی در این راستا عمل کند.

بهادری با اشاره به اینکه ما می‌توانیم بیش از ۴۰ نوع گردشگری را در استان یزد به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم تصریح کرد: یکی از سیاست‌های مرکز نوآوری بحث تنوع بخشی گردشگری و رفتن به سوی ایجاد جاذبه‌های جدید و تجربه محور است که این امر باعث افزایش گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.

به گفته وی باتوجه به اینکه در حکم استاندار یزد برای اولین بار بحث توسعه گردشگری ذکر شده است امیدواریم توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه گردشگری و صنایع دستی صورت گیرد و حمایت‌های لازم بین ارگان‌های حوزه گردشگری به صورت عادلانه تخصیص یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *