ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

رونمایی از سند راهبردی فرش دستبافت ایران

«قوانین گمرک در  بخش بازگشت فرش ایرانی به خاستگاه خود برای رفو، شور، تعمیر و تنظیم رنگ موجب شده است تا تولیدکننده و صادرکننده‌گان فرش دستبافت ایرانی از درآمد ارزی سرشار این هنر و صنعت محروم بمانند». این را رئیس کمیسیون فرش دستبافت، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران عنوان کرد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، رئیس کمیسیون فرش دستبافت، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران از تدوین سند راهبردی فرش دستباف در حوزه تعاون و رونمایی این سند ملی در آینده نزدیک خبر داد.

عبدالله بهرامی با بیان این مطلب اظهار کرد: در حوزه تعاون فرش دستبافت نیاز به این سند راهبردی محسوس بود که با هم‌فکری و هم‌اندیشی متخصصان و کارشناسان حوزه فرش، سند راهبردی فرش دستباف در حال تدوین است.

وی افزود: این سند نقطه شروعی برای خط مشی و مأموریت‌های پیش روی این صنعت در حوزه تعاون است که در یک ماه آینده این سند با حضور مسؤولان وزارت تعاون، صنعت، اتاق تعاون ایران و مدیران اتحادیه و تعاونی‌ها صنعت فرش دستباف رونمایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع‌دستی، فرش دستباف و گردشگری اتاق تعاون ایران، با اشاره به چالش‌های صنعت فرش دستباف، ادامه داد: فرش‌هایی که صادر می‌شوند به مرور زمان به مرمت و اقدام‌های تکمیلی مثل رفو، شور، تعمیر و تنظیم رنگ احتیاج دارند و به همین دلیل لازم است به خاستگاه اولیه خود برگردند، اما قوانین گمرک در این بخش موجب شده تا تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف از درآمد ارزی سرشار این هنر- صنعت محروم بمانند.

وی ادامه داد: اگر تحریم‌های داخلی حذف و تسهیلات ارزان‌قیمت ایجاد شود، به‌راحتی ظرفیت اشتغال برای یکصد هزار نفر مهیا می‌شود که ۹۰ درصد تولیدات آنها ارزآور با ۷۰ درصد ارزش افزوده بوده و این عین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

بهرامی یادآور شد: کاهش تولید و عدم توانمندسازی و حمایت‌های مؤثر از اتحادیه‌ها و تعاونی موجب غیرفعال شدن یا کاهش شدید فعالیت این تشکل‌های مردم‌ نهاد شده است که باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *