پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

سالروز فاجعه چرنوبیل،کابوسی که پایان ندارد

بیش از ۳۶ سال از فاجعه چرنوبیل می گذرد.فاجعه ای که پیامد ها و دردسر هایش تمامی ندارد و همچنان شرق و غرب را در کابوس نگه داشته است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،فجایع هسته ای بیش از شش دهه پس از تاسیس اولین نیروگاه‌های هسته ای در جهان، همچنان در زمره مهمترین کابوس های بشر قرار دارند.

کابوسی که ۳۶ سال پس از فاجعه چرنوبیل هنوز پرسش به این سوال «آیا انرژی هسته ای ایمن است» را بی جواب می گذارد.

این کابوس دوباره پس از افزایش درگیری ها بین ارتش روسیه و اوکراین در نزدیکی نیروگاه هسته ای «زاپوریژیا» در سال گذشته میلادی بیش از هر زمان دیگری پررنگ شده است.

آیا انرژی هسته ای پاک است؟

گذشته از رویدادهای اوکراین، کشورهای مختلف دیدگاه های متفاوتی از آینده انرژی هسته ای دارند.

مثلا اگرچه آلمانی ها  تمامی نیروگاه های هسته ای را تعطیل کردند اما فرانسوی ها قصد ساخت نیروگاه های جدید دارند. اما، بدلیل کوچک بودن اروپا و نزدیک بودن کشورها به یکدیگر، با وجود تعطیلی نیروگاه‌های آلمان باز هم هر فاجعه هسته ای در کشورهای همسایه می تواند پیامدهای دردآوری برای شهروندان این کشور داشته باشند.

به همین خاطر است که در بسیاری از کشورهای اروپایی سعی می شود به شهروندان مشاوره های لازم در صورت بروز فاجعه اتمی داده شود.

به عنوان مثال در پورتسموث بریتانیا شهروندانی که در نزدیکی یک نیروگاه زندگی می کنند همه ساله در جلسات آشنایی و مبارزه با انفجار هسته ای شرکت می کنند. در یکی از آخرین جلسات شورای شهر به ساکنان پورتسموث توصیه شد که در زمان فاجعه بهترین و ایمن ترین راه «در خانه ماندن و بسته نگاه داشتن درها و پنجره هاست.»

این شورا در برنامه آموزشی خود به شهروندان می گوید: «همه درها و پنجره های خود را ببندید تا خطر ورود مواد رادیواکتیو به ساختمان کاهش یابد. فن ها، تجهیزات تهویه یا وسایلی مانند آبگرمکن و موتورخانه های حرارتی را خاموش کنید.»

همچنین به مردم توصیه می شود که به رادیو گوش دهند تا در جریان آخرین خبرها قرار بگیرند.

در فرانسه دستورالعمل های دولتی برای شهروندان در مقیاس یک تا ۷، به نسبت شدت فاجعه چرنوبیل، رتبه بندی شده است.

به مردمی که در نزدیکی نیروگاه های هسته ای زندگی می کنند مرتبا توصیه می شود که برای دست کم یک هفته همواره آب و آذوقه در اختیار داشته باشند تا مجبور نشوند در زمان فاجعه از خانه هایشان بیرون بروند.

همچنین به تمامی شهروندان فرانسوی توصیه شده است که قرص های ید را در صورت بروز یک فاجعه هسته ای مصرف کنند. این قرص ها بصورت رایگان در خدمت شهروندان فرانسوی است.

خطر نیروگاه های قدیمی بیشتر است

بی تردید نیروگاه های هسته ای هم یک تاریخ انقضا دارند و هرچه به این تاریخ نزدیک تر می شویم خطرات فاجعه بار آنها هم بیشتر است.

مثلا فاجعه چرنوبیل، ترکیبی از طراحی ضعیف، نبود شیوه های ایمنی بروزشده، سردرگمی در سطح مدیریت و از همه مهم تر خرابی بخش های زیادی از آن به دلیل گذشتن تاریخ مصرف بود.

دانشمندان مؤسسه بیوسفر ژنو با جزئیات آسیب هایی که ممکن است در اثر حادثه در یکی از پنج نیروگاه هسته ای سوئیس، از جمله قدیمی ترین آنها بنزائو، رخ دهد را بررسی کرده اند.

بر اساس تحقیقات آنها یک فاجعه هسته ای در این کشور می تواند زندگی ۱۶ تا ۲۴ میلیون اروپایی را بسته به آب و هوا تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته این دانشمندان در درجه اول، صدها هزار نفر در اثر تشعشعات جانشان را از دست خواهند داد.

برخی از کشورها در حال حاضر نگران خطر فاجعه هسته ای در کشورهای همسایه هستند و با آن مقابله می کنند.

قدیمی‌ترین رآکتور بریتانیا، سلافیلد که اکنون از کار افتاده است، ده‌ها سال است که همچنان عامل آلودگی های فراوان در آب های مجاور جمهوری ایرلند است.

این نیروگاه در سال ۱۹۵۷ دچار آتش‌سوزی و برای همیشه تعطیل شد اما آلودگی‌ آن نه تنها در کشورهای همسایه، بلکه در شمال اروپا مشاهده شد.

عملیات پاکسازی فوق العاده پیچیده این نیروگاه همچنان پایان نیافته است و سالانه ۲.۲۵ میلیارد یورو برای دولت بریتانیا هزینه دارد. به جز این، همچنان بسیاری از فعالان محیط زیست معتقدند که این نیروگاه آب اقیانوس اطلس در مجاورت ایرلند تا ایسلند را آلوده می کند.

به نظر می رسد نیروگاه های هسته ای که زمانی «ناجی تامین انرژی بشر در دهه پنجاه میلادی» نام گرفتند امروز تبدیل به یکی از پیچیده ترین معضلات کشورهای هسته ای شده اند چرا که حتی خراب کردن و از بین بردن یک نیروگاه هسته ای نه تنها پیچیده است بلکه به اندازه یک نیروگاه تازه ساخت هزینه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *