ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

سرنوشت کاخ های مجلل صدام+فیلم

“صدام حسین” دیکتاتور معدوم عراق در دوران حکومت خود بر کشورش، ده ها کاخ و قصر و بنای مجلل ساخت که اکنون این مکان ها یا تخریب شده اند و یا تبدیل به پایگاه های نظامی شده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ تعداد این کاخ‌ها و مجموعه‌های ریاست‌جمهوری بیش از ۱۰۰ کاخ است که شامل ساختمان‌های عظیم در هفت استان عراق می‌شود، اما بیشتر آن‌ها در بغداد و شهر تکریت، زادگاه صدام حسین، واقع در ۱۸۰ کیلومتری شمال پایتخت، قرار دارند.

دیکتاتور معدوم عراق روی دیوار‌های بتونی عظیم این کاخ‌ها حروف اول نام خود و همچنین نام جنگ‌های رژیم بعث علیه ایران و دیگر کشور‌ها را حک کرده است.

پس از سقوط رژیم بعث با حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳، بیشتر این کاخ‌ها قبل از اینکه نیرو‌های خارجی آن‌ها را به مقر نظامی تبدیل کنند، غارت شدند. امروز، تعداد کمی از آن‌ها به تأسیسات غیرنظامی تبدیل شده اند، در حالی که بقیه در طول نبرد‌هایی که عراق را درگیر کرد ویران شدند.

لیث مجید حسین، رئیس اداره آثار باستانی و میراث عراق گفت: ما این امکان را داریم که کاخ‌ها را حداقل در بغداد به موزه تبدیل کنیم. او اشاره می‌کند که برخی از کاخ‌ها بسیار عظیم هستند و منابع مالی عظیمی نیاز است تا بازسازی شوند.

ساخت این کاخ‌ها در اواخر دهه ۸۰ آغاز شد و در اواسط دهه ۹۰ و در اوج تحریم اقتصادی عراق به پایان رسید.

مقامات می‌گویند که صدام حسین تنها یک یا دو بار از برخی از این کاخ‌ها بازدید کرد، آن‌ها به شدت توسط نیرو‌های امنیتی ویژه محافظت شدند و تنها کارگرانی که در ساخت و ساز آن‌ها مشارکت داشتند در آن زمان کاخ‌ها را دیدند.

یک مقام دولتی که ترجیح داد نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: بوروکراسی و فساد از تعمیر و تبدیل کاخ‌ها به مکان‌های گردشگری و میراثی جلوگیری کرده است.

بغداد شامل مجموعه‌هایی از کاخ‌های ریاست جمهوری است که برخی از آن‌ها به ساختمان‌های دولتی تبدیل شده اند. همچنین یکی از آن‌ها به یک دانشگاه آمریکایی خصوصی تبدیل شد.

صدام حسین در بصره، در منتهی الیه جنوب عراق، سه کاخ بزرگ مشرف بر شط العرب ساخت که دو کاخ از آن‌ها به مقر حشد الشعبی تبدیل شده است.

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *