پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
کشف دو سفال سه هزار ساله در مرودشت

سفال سه هزار ساله باستانی در مرودشت فارس کشف شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت گفت : سفال های سه هزار ساله ای مربوط به دوره ایلام قدیم (بانش) در روستای گلمکان مرودشت کشف شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ محمدتقی قلعه نویی گفت: ۲ ظرف سفالی مربوط به دوره ایلام قدیم (بانش) در حین جدول‌کشی در روستای گلمکان از توابع بخش درودزن شهرستان مرودشت کشف شد.
وی افزود: بر اساس گزارش رئیس شورای بخش درودزن شهرستان مرودشت و منابع محلی مبنی بر کشف ۲ شی سفالی در حین جدول کشی در روستای گلمکان، موضوع در دستور کار پیگیری اداره میراث فرهنگی مرودشت قرار گرفت که پس از بررسی و انجام صورتجلسه، این سفال‌ها به پایگاه تخت جمشید منتقل شد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت گفت: بر اساس بررسی کارشناسان، اشیای کشف شده مربوط به دوره ایلام قدیم (بانش) هستند
قلعه نویی افزود: این اشیاء شامل یک کاسه سفالی با نقوش هندسی به صورت مثلث بر روی لبه سفال با ارتفاع حدود ۱۰ سانتیمتر و یک دیگچه ساده بدون نقش و نگار با شاموت شن و ماسه قرمز رنگ، سفال نخودی مایل به نارنجی مربوط به این دوره باستانی است که به احتمال فراوان در گذشته‌های دور، برای نگهداری ادویه و مایعات خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت گفت: شهرستان مرودشت با داشتن آثار باستانی و تاریخی فاخر در دل خود از دوره‌های مختلف به ویژه ایلامی، هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی و تاریخی در کشور به شمار می‌رود که مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تل باکون، میان رود، اشکفت گاوی و ده‌ها اثر شاخص فرهنگی دیگر در این شهرستان نشان از اهمیت و جایگاه مرودشت در عرصه‌های مختلف باستانی و تاریخی دارد.

بیشتر بخوانید:

ورود گردشگران به مناطق گردشگری سپیدان ممنوع شد

نجات جان گردشگران از سیل تفرجگاه سلطان شهباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *