ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

سهم ۱۴ درصدی خراسان رضوی در حوزه موزه های فعال در کشور

خراسان رضوی با دارا بودن ۹۸ موزه فعال در کشور، پس از تهران، دومین استان فعال در این حوزه محسوب می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، رییس گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی پس از استان تهران در جایگاه دوم کشور از نظر تعداد موزه ها و در جایگاه اول از نظر مجموعه داران دارای مجوز قرار دارد.

 محمدرضا پهلوان رییس گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در سخنانی اعلام کرد: اداره‌ کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی پروانه فعالیت یک موزه و همچنین یک مجموعه (کلکسیون) جدید از آثار تاریخی فرهنگی را در این استان صادر کرد.

پهلوان در ادامه این خبر اضافه کرد: پروانه راه اندازی موزه هنرهای تجسمی استاد منوچهر اسپهبدی براساس ماده ۲۴ فصل سوم آیین‌نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی و تاریخی منقول، صادر شده است.

رییس گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: همچنین پروانه فعالیت هجدهمین مجموعه آثار تاریخی فرهنگی این استان با عنوان مجموعه اسناد مربوط به عباس‌قلی‌خان مشهد نیز از سوی اداره کل موزه‌های این وزارتخانه صادر شد.

وی همچنین افزود: این پروانه‌ها با اعتبار یک سال صادر شده و قابل تمدید است و مالکان فقط در محدوده اشیای فرهنگی ، تاریخی مجاز به فعالیت هستند و در صورت مشاهده تخلف این پروانه‌ها باطل یا به حالت تعلیق در می‌آیند.

پهلوان ادامه داد: ۹۸ موزه در خراسان رضوی فعالیت دارد و هم‌اینک ۱۴ درصد از کل موزه‌های فعال کشور در این استان مستقر هستند و همچنین افزون بر ۱۵ درصد مجموعه‌داران آثار فرهنگی و هنری کشور که مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی دارند متعلق به خراسان رضوی هستند.

رییس گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی تاکید کرد: خراسان رضوی پس از استان تهران در جایگاه دوم کشور از نظر تعداد موزه ها و در جایگاه اول از نظر مجموعه داران دارای مجوز قرار دارد.

پهلوان در خاتمه یادآور شد: بیشتر موزه‌ها زیرنظر این اداره‌ کل، آستان‌ قدس رضوی، اداره‌ کل محیط‌زیست استان و سایر دستگاه‌ها همچون دانشگاه فردوسی مشهد، سازمان زمین‌شناسی شمال شرق کشور در مشهد، اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان و نیز بخش خصوصی همانند موزه مازاری تربت حیدریه، موزه بانک ملی و موزه کنسولگری پاکستان، فعالیت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *