ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

شورای راهبری استان البرز در تلاش برای تحول صنعت گردشگری

برای نخستین بار در ایران، شورای راهبری با هدف ایجاد تحول، رونق و استفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری در استان البرز تشکیل شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان البرز اعلام کرد که با توجه به برنامه های دولت سیزدهم مبنی بر استفاده گسترده از ظرفیت ها برای رونق بخشی به اقتصاد ملی و استانی ، اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز تصمیم به تشکیل این شورا گرفت.

وی ادامه داد: بر همین اساس  اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی برنامه هایی مبتنی بر شناخت وضع موجود و استناد به اسناد بالادستی و آمایش سرزمینی، طرح جامع گردشگری را تدوین کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان داشت : با توجه به تجارب سال گذشته در بخش رونق بخشی به عرصه گردشگری ، این اداره کل برآن شد تا چشم انداز پنج ساله برای سه حوزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی تدوین کند.

وی اظهارداشت: برای اینکه برنامه ها به درستی اجرا و مشارکت بخش خصوصی را به صورت کامل داشته باشیم شورای راهبری گردشگری استان البرز مرکب از مدیر کل میراث فرهنگی ، معاون گردشگریو  روسای تشکل های گردشگری به وجود آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  بیان داشت:  بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم نهاد  از جمله دفاتر و شرکت های خدماتی و گردشگری، انجمن واحد های اقامتی، هتل ها ، جوامع تخصصی و دانشگاهی از مهمترین برنامه های شورای راهبری گردشگری البرز است.

محمدی اظهار داشت: این شورا برای حوزه گردشگری استان و رونق بخشی به آن سیاستگذاری و برنامه ریزی خواهد کرد تا شاهد تحول اساسی در این بخش باشیم.

وی ادامه داد: از بین ۷۰ هتلدار استان البرز یک نفر نماینده انتخاب تا پیگیر خدمات اقامتی در سطح استان برای گردشگران باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز بیان داشت : شورای راهبری در واقع اتاق فکر حوزه گردشگری  است تا بتوان از ظرفیت های مختلف مناطق شهری و روستایی استان برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد گردشگری استفاده کرد.

وی ادامه داد: در واقع فعالیت شورای راهبری به این شکل است که برای تمام بخش ها کمیته های تخصصی گردشگری مانند سلامت، زیارتی، کشاورزی، اکو توریسم، بوم گردی، توریسم روستایی و عشایر و  امثال آن تشکیل شده است.

وی بیان داشت : اعضای کمیته ها از بین فارغ التحصیلان گردشگری بخش خصوصی و اداره کل میراث ، فرهنگی و صنایع دستی  خواهند بود که ساماندهی می کنیم.

این مسوول ادامه داد: کمیته های تخصصی  در مورد راه های توسعه گردشگری سلامت استان البرز بحث و تبادل نظر می کنند و آنچه که به نتیجه می رسد به شورای راهبری می آید که تصمیم نهایی در شورا اتخاذ خواهد شد.

به طورمثال در خصوص موضوعی مانند اینکه استان البرز در بحث گردشگری سلامت نمایشگاهی در خارج از کشور برگزار کند، برآورد هزینه ها و چگونگی محتوای برنامه ها در کمیته تخصصی و شورای راهبری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و آسان ترین روش برای تحقق این  امر انتخاب خواهد شد.

البرز میزبان نمایشگاه گردشگری کشور

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز بیان داشت: نمایشگاه گردشگری کشور بهمن ماه  امسال به میزبانی این استان  برگزار می شود تا البرز در جایگاه نخست  گردشگری کشور قرار گیرد.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پس از واکسیناسیون عمومی شاهد افول نسبی کرونا هستیم و بر همین اساس برای رونق بخشی به  گردشگری در بخش واحد های پذیرایی ، اقامتی و بوم گردی برنامه هایی پیش بینی کرده ایم .

وی با بیان اینکه محور تمام برنامه ها ، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است، اظهار داشت: مهمترین بحث استان البرز، توسعه گردشگری کشاورزی و بوم گردی توسعه محور  گردشگری است و باید  این استان به قطب بوم گردی کشور تبدیل شود.

محمدی ادامه داد: بر همین اساس طبق برنامه ریزی  با شوراهای اسلامی روستایی، کمیته های  مشترک گردشگری تشکیل خواهیم داد.

وی بیان داشت: تلاش ها براین است تا تعداد واحد های بوم گردی استان البرز در پایان برنامه پنج ساله گردشگری از ۲۳ واحد به  ۵۰۰ واحد افزایش یابد.

استان البرز دارای ۱۷ شهر و ۲۸۸ روستا است که بخش زیادی از مناطق شهری و روستایی استان مانند روستای برغان شهرستان ساوجبلاغ هدف گردشگری قرار دارند.

این استان بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که ۳۰۰ اثر آنها ثبت ملی شده است.

همچنین البرز حدود پنج هزار هنرمند در ۷۲ رشته صنایع دستی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *