پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
هتل های گرگان

ضرورت توجه به آموزش نیروهای مراکز اقامتی در استان گلستان

شهر گرگان در استان گلستان از جمله شهرهای پر گردشگر کشورمان می باشد که با وجود ظرفیت های بالای گردشگری اما ضعف هایی در این حوزه به خصوص در بحث آموزش نیروهای مراکز اقامتی دیده می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال ؛ در حالی که صنعت گردشگری در کشورهای دنیا به صنعتی درآمدزا با ایجاد اشتغال بالا شناخته می‌­شود، متأسفانه در کشور ما به این ظرفیت اقتصادی چندان توجهی نمی­‌شود و سهم کشور ما از ایجاد درآمد در صنعت گردشگری بسیار ناچیز است.

اگر چه در سال­‌های اخیر تلاش مسؤولان امر در بسترسازی مناسب برای جذب گردشگر قابل تقدیر است اما همچنان شاهد ضعف­‌هایی در این بخش هستیم.

گلستان از جمله استان­‌های شمالی کشور است که با دارا بودن اقلیم­‌های متنوع، مواهب طبیعی و آثار تاریخی و باستانی می‌تواند زمینه مناسبی برای جذب گردشگران بی‌شمار در این استان را فراهم کند اما با این وجود سال‌ها سهم گلستان از جذب گردشگر توقف چند ساعته مسافرانی که مقصد نهایی آنها مشهد مقدس است.

طی سال‌­های اخیر تلاش­‌های زیادی از سوی مسؤولان و مدیران ارشد گلستان در راستای توسعه صنعت گردشگری و تبدیل گلستان به یک مقصد گردشگری انجام شده است اما وجود برخی مشکلات سبب این که گلستان اقبال خوبی در جذب گردشگر نداشته باشد.

یکی از موضوعات مهم در صنعت گردشگری ایجاد زیرساخت­‌هایی هم چون هتل و مراکز اقامتی برای مسافران است، آمارها نشان می‌­دهد طی سال­‌های گذشته، گلستان در خصوص احداث مراکز اقامتی و هتل­‌ها وضعیت قابل قبولی داشته اما موضوعی که به شدت مورد غفلت واقع شده بی‌توجهی به آموزش و تخصصی کردن کار نیروهای خدمات در مراکز اقامتی است، امری که موجب شده همان تعداد اندک مسافری که گلستان را برای اقامت چند روزه انتخاب می­‌کنند با رضایت کامل از استان ما خارج نشوند.

با توجه به اینکه تعطیلات تابستان و سفرهای این فصل را در پیش داریم لازم است مسؤولان نگاه ویژه­‌تری به آموزش نیروهای خدماتی در مراکز اقامتی داشته باشند.

* تخصصی کردن نیروهای خدماتی در مراکز اقامتی مهمترین عامل جذب گردشگر/ فرمانی: مدیریت امری تخصصی است، سرمایه‌گذار نمی‌­تواند در مدیریت هتل هم موفق باشد

رحمان فرمانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان یکی از نقاط ضعف در اکثر هتل­‌ها و مراکز اقامتی را بحث خدمات عنوان کرد و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: کم و بیش تمام استان­‌ها به این مشکل مبتلا هستند و متأسفانه دلایل فنی همچون بالا بودن هزینه­‌های انرژی، بیمه و موارد دیگر موجب شده تا نیروهایی به‌طور مقطعی وارد هتل‌­ها شوند که از تخصص حرف‌ه­ای هم برخوردار نیستند چرا که برای استخدام نیروی تخصصی باید دستمزد بالایی هم پرداخت کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات در بخش گردشگری را مدیریت دانست و گفت: بیشتر اوقات وقتی یک سرمایه‌گذار اقدام به احداث هتل  می‌کند، مدیریت آن را نیز خودش به عهده می‌­گیرد در حالی که مدیریت یک کار تخصصی است و باید توسط فردی متخصص انجام شود، بعضأ خود سرمایه‌گذار تمایل دارد هتل را به طور خانوادگی اداره کند که نتیجه آن ضعیف بودن خدمات می­‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با بیان اینکه هتلدار و نیروهای خدماتی باید از آموزش‌های لازم و کافی برخوردار شوند، افزود: از آنجایی که آموزش هزینه‌بر است و آثار خود را در طولانی مدت نشان‌ می‌دهد هتلدار کمتر به این سمت می‌­رود البته در سابق از محل اعتبارات دولتی آموزش­‌هایی به نیروهای خدمات در هتل­‌ها ارائه می‌­شد و نیروها حرف‌ه­ای می­‌شدند اما الان این اقدامات بسیار کمرنگ شده است.

فرمانی تخصصی کردن نیروهای خدماتی مراکز اقامتی را مهمترین عامل جذب گردشگر بیان کرد و گفت: در کنار زیرساخت‌های فیزیکی مثل راه، آب، برق و موارد دیگر برای جاذبه‌­ها باید زیرساخت فرهنگی برای آموزش افراد خدمات‌دهنده نیز در اولویت قرار گیرد.

وی در خصوص برنامه­‌هایی که برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری در دست اجرا است، یادآور شد: در گذشته برای احداث هتل یا مرکز اقامتی ۲۰ درصد آورده سرمایه‌گذار بود و ۸۰ درصد را اداره کل میراث تأمین اعتبار می­‌کرد اما در حال حاضر این مدل تغییر کرده و باید ۸۰ درصد آورده از سوی سرمایه‌گذار تأمین شود در واقع آمارها نشان می­‌دهد مدلی که در گذشته انجام می‌­شد مدل موفقی نبوده چرا که پروژه‌های در حال ساخت به کندی انجام می‌­شوند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان ادامه داد: سرمایه‌گذار باید هزینه‌­های مربوط به ساخت و تأسیس هتل را تقبل کند وقتی هتل به بهره‌برداری رسید در آن زمان برای سرپا ماندن هتل وارد عمل می­‌شویم و از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم.

*با یک نگاه تخصصی و علمی به گردشگری نگاه نمی‌شود

فرمانی عنوان کرد: از یک‌پنجره واحد با یک نگاه تخصصی و علمی به موضوع گردشگری نگاه نمی­‌شود‌ این موضوع مهم است که با گردشگری به عنوان یک صنعت و پدیده علمی برخورد کنیم، به عنوان مثال باید در کنار جاذبه‌­هایی همچون جنگل که در استان داریم آیتم‌­های مکمل گردشگری وجود داشته باشد تا گلستان به یک مقصد جذاب گردشگری برای مسافران‌ تبدیل شود.

به گفته وی در سه ماه ابتدای سال جاری ۵۶ فقره موافقت اصولی ایجاد تأسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال مورد موافقت قرار گرفت که پس از اخذ سایر مجوزهای لازم و اجرا و بهره‌برداری از آن حدود ۶۰۰ فرصت شغِلی در استان فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به بخش گردشگری گرگان

توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه گردشگری زیارت گرگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *