پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال اشیا باستانی

طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها در دستور کار مجلس

طرح استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها در نظر دارد تا با رویکردی مناسب در حوزه حفظ آثار تاریخی و اشیا قیمتی به کاوش های باستان شناس ها سر و سامان دهد. از فروش و خروج این آثار از کشور جلوگیری شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، دکتر دشتی اردکانی با بیان این مطلب افزود: این طرح هنوز از دستور کار خارج نشده است، ولی این اطمینان را به مردم می‌دهم که ما هم در فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی واقعاً حساس هستیم و انشالله به نحو مقتضی این طرح مطرح خواهد شد و لایحه‌ای که از طرف دولت خواهد آمد به نفع کشور، نظام و مردم خواهد بود.
دشتی گفت: این طرح یا هر طرحی که هر کدام از نمایندگان مجلس بدهند اعلام وصول در مجلس شده و به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می‌شود و با توجه به اینکه اهل فن متخصصین وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هم نظرات خیلی خوبی در رابطه با اشیاء باستانی و این مسائلی که مطرح شده دارند و ۴۶ نماینده‌ای که امضاء کرده بودند خواستار این بودند که تکلیف این مسائل در کشور روشن بشود؛ قرار است با توجه به هماهنگی که شده انشاء الله از طرف دولت بتوان یک لایحه‌ای آورده شده که روی این مسئله هم بررسی‌های کارشناسی انجام گرفته و با نقطه نظرات عزیزان و اساتید دانشگاه و اهل فن بهتر رسیدگی شود.
این طرح هنوز از دستور کار خارج نشده است.

توریسم اردکانی
دشتی در پاسخ به سوال خبرنگار صداسیما در مورد انتقادات وارد شده بر این طرح افزود: بله انتقاد‌ها روخوانده ام. انتقادات درست و به جایی است نظرات بسیار خوبی کارشناسان دادند و مطمئن باشید که ما یکایک این‌ها رو مد نظرقرار داده و آنچه که برای کشور و نظام ضروری است در مجلس تصویب خواهد شد.
رئیس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس در پاسخ به سوال اگر این طرح اجرا و باعث افزایش حفاری غیر مجاز شود چه راهکاری خواهد داشت، پاسخ داد: بحث مهم در این طرح اشیا تاریخی است که همه این جنبه‌ها با هم دیده میشود و من به شما اطمینان میدهم که نظر کارشناسان؛ باستان شناسان و عزیزان متخصص تامین خواهد شد.
دشتی در پاسخ به سوال مبنی به اشتباه نامگذاری این طرح هم گفت: شاید اولین ایراد به این طرح عنوان این طرح است. خیلی‌ها معتقدند که استفاده از واژه گنج برای آثار تاریخی و موزه‌ای ما قابل تامل است و حتی بر خلاف تمام کنوانسیون‌های بین المللی است وشما مطمئن باشید خود من هم یکی از مخالفین عنوان طرح هستم. این اسم به نظر من شایسته نبوده البته این نظر شخصی من است و انشالله اصلاح می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کشف مجسمه الهه باستانی در نوار غزه

صدها قطعه سنگ برجسته در کاخ تچر کشف شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *