ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

غذاهای مخصوص مردم چین در سال نو قمری به روایت تصویر

غذاهای  مخصوص سال نو قمری در چین غذاهای بسیار متنوعی هستند که به اعتقاد مردم چین خوردن آنها در شروع سال جدید به دلیل شانس، طول عمر و برکتی که به همراه می آورند بسیار ضروری و لازم است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، هر ساله میلیون ها نفر در سراسر آسیا به همراه خانواده شان شروع سال نو قمری را جشن می گیرند که به عنوان سال نوی چینی نیز شناخته می شود. امسال سال نوی قمری در چین سال خرگوش نامیده شده است. ببر نماد حیوان نجیب و بی باک در سال قبل جای خود را به خرگوش مهربان می دهد. سال خرگوش در باور چینی ها سالی پر از برکت و اتفاقات خوب بوده و شانس زیادی با خود به همراه می آورد.

مقدمات جشن ۱۵ روزه که جشنواره بهار نیز نامیده می‌شود، با تمیز کردن کامل خانه‌ها برای رهایی از هرگونه انرژی منفی که ممکن است از سال‌های گذشته باقی مانده باشد، آغاز می‌شود. سپس نوبت به آماده کردن غذاهای لذیذی است که مردم در ابتدای سال نو از خوردن آنها لذت برده و بر این باورند که هر کدام از آنها شانس و برکت زیادی برایشان به همراه می آورد و در کیفیت شروع و ادامه سال جدید تاثیر می گذارند. 

 در ادامه به برخی از این غذاها اشاره می کنیم. ما هشت عدد را انتخاب کرده‌ایم زیرا در چین این عدد خوش شانسی است که نماد ثروت هم است.

۱. ماهی پخته؛ نماد فراوانی و برکت

سرو یک ماهی کامل بخارپز شده نشانه مازاد و فراوانی است. این ماهی، غذایی است که همیشه در پایان یک سال از آن استقبال می شود زیرا مردم را بر این باور می رساند که سرو آن در ابتدای سال نو قمری جدید می تواند برکت زیادی را در ادامه سال به همراه داشته باشد. ماهی های کپور و گربه ماهی گزینه هایی هستند که اغلب برای طبخ این غذا انتخاب می شوند چرا که به اعتقاد مردم چین نام آنها شبیه به کلماتی مانند موفقیت، هدیه و فراوانی در طی سال است. این ماهی باید کاملا بخارپز شود و بهتر است در پایان غذا مقداری از آن در ظرف دست نخورده باقی بماند.
۲.پیراشکی؛ نماد ثروت
پیراشکی غذایی بسیار ضروری برای شروع سال نوی قمری جدید است. به اعتقاد مردم چین این غذا نماد ثروت در سال آینده است و هر چه تعداد بیشتری از آنها بخورید، ثروت بیشتری در سال جدید به دست خواهید آورد. این نوع غذا را می توان با هر ترکیبی از گوشت چرخ کرده و سبزیجات پر کرده و میل کرد.
۳. مرغ بخارپز؛ نماد شانس و در کنار هم بودن خانواده
پخت یک مرغ کامل به صورت بخارپز نمادی از یکپارچگی، شانس و با هم بودن خانواده در سال جدید است. طبخ مرغ کامل به این معناست که تمام قسمت های بدن مرغ بخار پز می شود. به اعتقاد مردم استفاده از این غذا در روزهای شروع سال جدید شروع و پایان خوبی را در سال جدید رقم خواهد زد. معمولاً قسمت مربوط به پای مرغ برای نان‌آور خانواده در نظر گرفته می‌شود تا به وی کمک کند در سال جدید ثروت بیشتری به دست آورد. کلمه مرغ در چین شبیه به کلمه “خوشبختی” و “کامیابی” است.

۴. نیان گائو؛ نماد امیدواری و سال بهتر

نیان گائو غذایی است که برای جشن های سال نو محبوب مردم است. بیشتر به این دلیل که نام این غذا شبیه به کلمه «سال بالاتر» است، که نشان دهنده امیدواری است که سال آینده بهتر از سال قبل باشد. این غذا کیک های برنجی شیرین و بسیار چسبنده ای است که بسیار ساده درست می شود و آرد برنج، شکر و  برگ نیلوفر آبی مواد اصلی تشکیل دهنده آن است.  افزودنی های دیگری از جمله شاه بلوط، خرمای چینی و سایر میوه ها و آجیل های دیگر را می توان به این کیک اضافه کرد.این کیک ها در اولین روز سال جدید خورده می شوند تا سلامتی، ثروت و شادی را به ارمغان آورند.

۵. سینی و ظرف آجیل چند تکه

سینی مخصوص پذیرایی در سال نو یک بشقاب بزرگ است که به چند قسمت تقسیم شده و میزبانان می‌توانند از آن برای قرار دادن شیرینی، بیسکویت، آجیل و میوه‌های خشک برای لذت بردن میهمانان در زمان دورهمی سال نو استفاده کنند.برخی بر این باورند که بهتر است این سینی ها به شش قسمت مساوی تقسیم شود که شانس بیشتری می آورد و یا اینکه هشت قسمتی باشد که نشانه رفاه و برکت بیشتر در مال است. در هر صورت این سینی ها باید تا جای ممکن از خوراکی های متنوع پر شوند. 

۶.تانگ یوآن یا غذای روح؛ نماد یکپارچگی اعضای خانواده

شیرینی های برنجی گرد بسیار شیرین و  چسبنده “تانگ یوان” نشان دهنده یکپارچگی اعضای خانواده است. شکل گرد آنها نمادی از وحدت است و نام آنها شبیه به کلمه “اتحاد مجدد” است. آنها اغلب دارای موادی در داخل خود هستند که بیشتر اوقات از لوبیای شیرین، بادام زمینی یا کنجد برای پرکردنشان استفاده می شود.“تانگ یوان” کلاسیک سفید است، اما به تازگی قنادی ها رنگ صورتی، سبز و نارنجی آن را نیز درست می کنند. این گلوله های برنجی را می توان به صورت خشک یا همراه با شربت سرو کرد.
۷. نودل های رشته ای؛ نماد عمر طولانی و بلند

نودل ها به نشانه برخورداری از یک عمر طولانی نیز یکی از غذاهای اصلی سال نو قمری چینی هستند. این رشته فرنگی بلند و برش نخورده گندم نماد آرزوهای طول و دراز برای یک زندگی طولانی است. وقتی می گوییم طولانی، به معنای واقعی کلمه این رشته ها طولانی هستند. طول یک رشته می تواند تا ۶۰ سانتی متر (۲ فوت) هم برسد و شکستن آن در حین پخت و پز ممنوع است. آنها را می توان در آبگوشتی با طعم سس سویا پخته یا سرخ شده درست کرد. در هر کدام از این موارد آشپز می تواند به اندازه دلخواه گوشت و سبزیجات به آن اضافه کند.

 

۸.کوفته های سرشیری؛ غذای سنتی چین


این کوفته‌های بزرگ و سرخ‌شده‌ با سبزیجات سرو می‌شوند. شکل آنها شبیه سر شیر یک نگهبان چینی است. از آنجایی که این غذای یک غذای سنتی چینی و شرقی است،آشپز بیشتر به سرکه سیاه برای پخت آن متکی است و مانند سایر غذاهای چینی محلی از فلفل برای طبخ آن استفاده نمی کند. می توان آن را بخارپز کرد یا در آبگوشت پخت و با کلم سرو کرد. نمونه دیگر آن در سس سویا پخته می شود و نام آن را «آشپزی قرمز» چینی گذاشته اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *