ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

لایروبی «گرداب سنگی» خرم آباد

گرداب سنگی خرم آباد یک اثر باستانی به‌جا مانده از دوره ساسانیان که نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، پس از سال ها لایروبی شد. گرداب سنگی در مرکز شهر خرم‌آباد و در میان بافت قدیمی شهر در کنار میدان تختی واقع شده‌است و در اکثر فصل های سال پر آب است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، سیدامین قاسمی امروز شنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ ضمن بیان خبر فوق، اظهار کرد: «در این عملیات، رسوباتی که در سالیان گذشته در این اثر تاریخی تجمیع شده، با به‌کارگیری نیروهای انسانی، ماشین آلات، و … پاک‌سازی شد.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در مورد ویژگی این بنای تاریخی عنوان کرد: «این گرداب از بنای مدور دور تا دور چشمه‌ای فصلی احداث شده است که قطر این بنا ۱۸ متر با پهنای سه متر و بلندای ۱۰ متر از کف چشمه است.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «گرداب سنگی خرم آباد به‌جا مانده از دوره ساسانیان است که در قسمت مرکزی شهر خرم‌آباد قرار دارد و به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

گردآو بردینه که یک اثر تاریخی به‌‌جا مانده از دوره ساسانیان است، یکی ازمهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر خرم‌آباد است و هر مسافری بعد از دیدن قلعه فلک‌‌الافلاک سری به این بنای مدورِ ساخته‌شده از سنگ لاشه و ساروج ‌می‌زند.

چشمه گرداب سنگی تقریباً در تمام ایام سال آب دارد. قطر این بنا ۱۸ متر با محیط ۲۵۶ متر مربع با پهنای ۳ متر و ارتفاع آن تا کف چشمه ۱۸ متر است. بنای گرداب سنگی دارای یک دریچه‌ای به ابعاد ۹۰×۱۶۰ برای انتقال آب از گرداب به کانال‌ها توزیع آب است. این بنا در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۵۵ به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *