س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳
آثار تاریخی یزد

مرمت بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی یزد در سال گذشته

به گزارش معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد  در سال گذشته قریب به ۵۰۰ اثر تاریخی در استان یزد مرمت و ۲ هزار اثر تاریخی این استان در سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شدند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، عبدالمجید شاکری شمسی  ،با اشاره به فعالیت های انجام شده توسط میراث فرهنگی استان در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته تعداد ۴۸ اثر تاریخی و طبیعی یزد به ثبت ملی رسید و تعداد آثار ثبتی استان به ۱۹۵۱ مورد افزایش یافت.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: از ۴۸ اثر ثبت‌شده در سال گذشته ۲۰ اثر غیرمنقول، شش اثر منقول، ۱۹ اثر ناملموس، سه اثر طبیعی و دو مورد آن تعیین حریم آثار ثبتی بوده است.

شاکری با اشاره به شناسایی ۵۸ اثر و مستندسازی ۵۸ اثر جدید ابراز کرد: تعداد ۵۰ پرونده آماده و به‌منظور پیشنهاد برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال‌شده و در نوبت ثبت است.

وی بابیان اینکه در سال گذشته یک موزهٔ جدید به موزه‌های استان اضافه‌شده است، افزود: در حال حاضر تعداد موزه‌های استان یزد به ۳۴ موزه فعال شامل شش موزه خصوصی، ۱۶ موزه وابسته به سایر ارگان‌های دولتی و ۱۲ موزه تحت نظارت اداره میراث فرهنگی افزایش یافت.

شاکری شمسی از رشد ۱۳۸ درصدی بازدیدکنندگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد ۸۸ هزار و ۹۷۲ نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد بازدید کردند.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث­فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه داد: تعداد ۳هزار شی‌ء در سال ۱۴۰۰ ساماندهی و مستندسازی شده است و در بخش مرمت اشیای فرهنگی، تاریخی تعداد ۸۰ شی‌ء مرمت‌شده است.

شاکری در پایان با اشاره به ۲۴ مورد پایش بناها و محوطه‌های تاریخی برای پیشگیری از خسارت موریانه در بناهای استان خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مهم انجام شده در سال گذشته هشت مورداجرای برنامه‌های کنترل عوامل بیولوژیک در بناهای تاریخی استان بد که این اقدام نیزدر سال ۱۴۰۰ انجام شد.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از مسیر گردشگری فرهنگ و هنر شهر میراث جهانی یزد

خطر تخریب آثار باستانی در یزد جدی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *