س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

مسمومیت بیش از یک‌هزار دانش‌آموز از اردبیل تا تهران با «گاز N2»

صد روز پیش که اولین اخبار درباره مسمومیت دختران دانش‌آموز در قم منتشر شد، به نظر نمی‌آمد این ماجرا کم کم به کل کشور سرایت و بعد هم وزارت بهداشت «عمدی بودن مسمومیت‌ها» را تایید کند. بعد از قم، بروجرد، تهران، امروز در کرمانشاه و اردبیل هم گزارش‌هایی از مسمومیت دختران دانش‌آموز منتشر شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،نمایندگان مجلس درباره تعداد دانش‌آموزان مسموم شده آمارهای مختلفی ارائه داده‌اند که از ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر را شامل می‌شود. شاهدان عینی ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دو مدرسه مجاور هاجر و سیزده آبان تهرانسر به شرق گفته‌اند که «دو زن را با ویژگی خاص» دیده‌اند که از مدرسه خارج و سوار خودرویی شدند که جلوی مدرسه منتظر آنها بود و تلاش مردم برای دستگیری آنها بی‌نتیجه بوده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از رویدادهای ایران در روز چهارشنبه ۱۰ اسفند (اول مارس) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

دانش‌آموزان با گاز «ان.۲» مسموم شده‌اند

حالا که مسمومیت دانش‌آموزان همین‌طور ادامه‌ پیدا کرده است، مسئولان به اظهارنظر و گمانه‌زنی در این باره پرداخته‌اند. امروز، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: «براساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز «ان.۲» (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.»

در همین باره، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم اعلام کرد که «تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم.» همچنین زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس هم روز چهارشنبه اعلام کرد: «تا ۸ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌که امروز در جلسه مطرح شد از دوم تا نهم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»

طبق گزارش‌های منتشر شده، امروز والدین از مسمومیت فرزندان‌شان در مدرسه‌ای در محله تهرانسر خبر دادند. در ادامه این وضعیت، دانش آموزان تعدادی از مدارس دخترانه در اردبیل امروز چهارشنبه دچار مسمومیت و تعدادی از دانش آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند.

خبرگزاری ایرنا در این باره نوشت که این اتفاق «در دبیرستان دخترانه عفاف، بهاران، معراج و سما، شاهد» در اردبیل رخ داده است. به گفته دانش‌آموزان حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ آنها احساس سوزش در گلو و سستی پا کرده‌ و متوجه مسمومیت خود شدند.

«علی محمدیان اردی»، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده که «مجموعاً دانش آموزان هفت مدرسه دخترانه درگیر این موضوع شده اند». گفته می‌شود این دانش‌آموزان «علائم تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و علائم تنفسی» داشته‌اند. به گفته او، «تا ساعت ۱۲ امروز ۱۰۸ دانش آموز به مراکز درمانی اردبیل منتقل و بیش از ۵۰ درصد آنان در بیمارستان امام خمینی بستری شدند.»

همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده، صبح امروز در یکی از دبیرستان‌های دخترانه کرمانشاه چند تن از دانش آموزان به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز نامعلومی دچار مسمومیت خفیف شدند.

در جریان این مسمومیت‌ها بالاخره ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، وزیر کشور را «مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان» در برخی مدارس کرد.

به این ترتیب هم وزیر آموزش و پرورش گفت که «اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت‌های اخیر در مدارس دخترانه» برخی از شهرهای کشور «به عهده وزارت کشور» است. وزیر کشور هم در این باره اعلام کرد که «تاکنون کسی در رابطه با مسمومیت دانش‌ آموزان دستگیر نشده است».

در گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران دو دانش‌آموز مدرسه ۱۳ آبان تهرانسر مسمومیتشان را این گونه روایت کرده‌اند: «دودی ندیدیم ولی بوی خیلی تلخ و بدی می‌آمد.»

بیشتر بخوانید:

تصاویری از پوشش زنان برزیلی در قم

معرفی بهترین کویرهای ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *