ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

معرفی ۱۰ فیلم برتر علمی-تخیلی جهان در سال ۲۰۲۱

توریسم اینترنشنال؛ بسیاری از منتقدان و هواداران جهان سینما اعتقاد دارند که تماشای فیلم های علمی-تخیلی، تا حد زیادی به انسان ها اجازه می‌دهد تا ضمنِ یاد گرفتنِ چیزهای جدیدتر، برای مدتی کوتاه از جهانِ کنونی و مسائل و مشکلاتی که  با آن ها رو به رو هستند، خارج شوند. در این راستا، پایگاه خبری “توریسم اینترنشنال” به معرفی ۱۰ فیلم برتر علمی-تخیلی جهان در سال ۲۰۲۱ می پردازد.

۱. رفتگران فضایی (Space Sweepers)

فیلم رفتگران فضایی محصول سینمای کره است و ماجرای آن در سال ۲۰۹۲ می‌گذرد. داستان فیلم دربارۀ خدمۀ یک کشتی فضایی به اسم ویکتوری است که کارش جمع کردن زباله‌های فضایی است. بعد از پیدا کردن یک سفینۀ فضایی از کار افتاده، خدمۀ ویکتوری یک دختر بچه را در آن سفینه پیدا می‌کنند.
آن‌ها کم کم متوجه می‌شوند که این دختربچه در واقع یک ربات انسان‌نما و یک سلاح کشتارجمعی است. پس خدمۀ ویکتوری به فکر یک معاملۀ پرسود می‌افتند که البته خیلی هم خطرناک است. اگر دنبال یک فیلم علمی تخیلی هستید که از اکشن و کمدی هم خالی نباشد، «رفتگران فضایی» را دریابید.
امتیاز: ۶.۶/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۲. اکسیژن (Oxygen)

ما معمولا انتظار فیلم علمی تخیلی از سینمای فرانسه نداریم، اما الکساندر آژا با فیلم اکسیژن نشان داده است که باید تصوراتمان را کمی تغییر بدهیم. این فیلم داستان زنی است که در یک محفظۀ برودتی از خواب بیدار می‌شود و اصلا یادش نمی‌آید که اینجا کجاست و او چطور به درون این محفظه رفته. تنها چیزی که معلوم است این است که اکسیژن محفظه دارد تمام می‌شود و او اگر بخواهد زنده بماند باید حافظه‌اش را خیلی زود دوباره به دست بیاورد. منتقدان توافق دارند که این یک فیلم هیجان‌انگیز و نفس‌گیر است که طرفداران سینمای علمی تخیلی نباید آن را از دست بدهند.
امتیاز: ۶.۵/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۳. من مرد تو هستم (I’m Your Man)

فیلم من مرد تو هستم محصول سینمای آلمان است. آلما دانشمندی است که برای انجام تحقیقاتش به بودجه نیاز دارد. او برای به دست آوردن این پول پیشنهاد شرکت در یک آزمایش عجیب و غریب را می‌پذیرد. او باید به مدت سه هفته با یک ربات انسان‌نما زندگی کند. این ربات مطابق با خواسته‌ها و عواطف آلما ساخته شده است. منتقدان توافق دارند که این فیلم در کنار جنبۀ علمی تخیلی‌اش فیلمی عمیق و تفکربرانگیز است که بیننده را به فکر کردن دربارۀ روابط عاطفی و معنای انسان بودن وادار می‌کند.
امتیاز: ۷.۱/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۴. میچل‌ها در برابر ماشین‌ها (The Mitchells vs. the Machines)

کتی میچل قبل از اینکه خانه را برای رفتن به مدرسه فیلم‌سازی ترک کند، به همراه خانواده‌اش راهی سفر می‌شود. آن‌ها در میانۀ این سفر هستند که ناگهان ماشین‌ها و وسایل الکترونیکی علیه انسان‌ها شورش می‌کنند و یک آخرالزمان رباتی برپا می‌شود.
حالا خانوادۀ میچل‌ها باید با کمک یکی دو تا ربات خوب سیارۀ زمین را از دست این انقلاب تکنولوژیکی نجات بدهند. منتقدان این فیلم را جذاب و پرنشاط توصیف کرده‌اند؛ فیلمی شاد و فرحبخش که همۀ اعضای خانواده می‌توانند از دیدنش لذت ببرند.
امتیاز: ۷.۷/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۵. اوانجلیون ۳.۰+۱.۰ سه بار در روزگار (Evangelion ۳.۰+۱.۰: Thrice Upon a Time)

این انیمیشن ژاپنی با اسم عجیب و غریبش چهارمین و آخرین بخش از انیمیشن اوانجلیون است که ماجراهایش در دنیای غول‌های رباتی، نوجوانان مبارز و اشارات انجیلی می‌گذرد. ربات‌های عظیم می‌خواهند بشریت را نابود کنند و در این بخش از داستان میساتو و گروهش فقط ۷۲۰ ثانیه وقت دارند که پاریس را نجات بدهند. عموم منتقدان فیلم را پایانی درخشان برای مجموعۀ اوانجلیون دانسته‌اند که هم حماسی است و هم عاطفه‌برانگیز.
امتیاز: ۸.۱/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۶. رستاخیزهای ماتریکس (The Matrix Resurrections)

آقای اندرسون دوباره با دوگانگی واقعیت و زندگی ظاهری رو به رو می‌شود. او باید برای فهمیدن حقیقت دوباره از مسیر عادی زندگی بیرون بزند و مثل آلیس به سرزمین عجایب برود. این بار او می‌فهمد که دنیای ماتریکس خیلی قویتر و خطرناک‌تر از آن چیزی است که قبلا فکرش را می‌کرده. این فیلم فقط دربارۀ ماجرا‌های نئو و ترینیتی در دنیای ماتریکس نیست.
فیلم رستاخیزهای ماتریکس دربارۀ خودش هم هست؛ دربارۀ فیلم ماتریکس. پیچیده شد؟ خب جز این هم انتظاری از چهارمین قسمت «ماتریکس» نمی‌رود. فرقی نمی‌کند که چه علاقه و سلیقۀ خاصی در زمینۀ فیلم دیدن دارید؛ حتی فرقی نمی‌کند که منتقدان چه گفته‌اند؛ این فیلم را حتما باید ببینید.
امتیاز: ۵.۹/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۷. تلماسه (Dune)

فیلم تلماسه عظیم و پرهزینه بر اساس رمانی علمی تخیلی از فرانک هربرت ساخته شده و داستان نبردی کیهانی میان خاندان‌های پرنفوذ کهکشان را روایت می‌کند. قهرمان فیلم پسر رئیس یکی از این خاندان‌هاست که مسئول استخراج گران‌قیمت‌ترین ماده کهکشان شده‌اند. هر چیزی که از فیلم علمی تخیلی بخواهید اینجا پیدا می‌کنید. اشاره‌های مذهبی و آخرالزمانی کشش داستان فیلم را بیشتر کرده‌اند و نما‌های باز صحرا‌های غیرزمینی هم بر عمق احساس مخاطب می‌افزایند.
امتیاز: ۸.۲/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۸. نُه روز (Nine Days)

فیلم نُه روز، داستان چند روح است که هنوز به دنیا نیامده‌اند. آن‌ها برای به دست آوردن شانس تولد روی زمین باید با یک مامور اداری آسمانی مصاحبه کنند و پرسش‌ها و آزمون‌هایی را از سر بگذرانند. این فیلمی فوق‌العاده و احساس‌برانگیز دربارۀ معنا و ارزش زندگی است. کارگردانی عالی، بازی‌های عالی، جلوۀ بصری عالی؛ هیچ توجیحی برای ندیدن این فیلم باقی نمی‌ماند.
امتیاز: ۶.۹/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۹. فینچ (Finch)

فیلم فینچ با بازی درخشان تام هنکس داستانی آخرالزمانی را روایت می‌کند. مردی تنها و رو به مرگ که در جهانی پس از ویرانی زندگی می‌کند، تصمیم می‌گیرد رباتی بسازد که پس از مرگ او از سگش مراقبت کند. مضمون اصلی فیلم محبت و دوستی است. کارگردانی میگوئل ساپوچنیک و بازی تام هنکس آنقدر خوب هستند که بیننده را عمیقا درگیر عواطف میان یک ربات، یک سگ و یک آدم کنند.
امتیاز: ۶.۹/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021

۱۰. شکارچیان روح؛ پس از زندگی (Ghostbusters: Afterlife)

شکارچیان روح؛ پس از زندگی تازه‌ترین فیلم از مجموعۀ شکارچیان روح است. یک مادر و دو فرزندش به یک شهر کوچک می‌رسند. در آنجاست که آن‌ها کم کم به ارتباط خودشان با یک خاندان خاص پی می‌برند که کارشان شکار روح بوده است. آن‌ها می‌فهمند که پدربزرگشان راز بزرگی را برایشان به ارث گذاشته است. بازیگران خوب، ریتم تند و داستان جذاب آن چیز‌هایی هستند که این فیلم را در لیست دیدنی‌های امسال قرار می‌دهند.
امتیاز: ۷.۶/۱۰
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021
منبع: فرارو

1 دیدگاه برای “معرفی ۱۰ فیلم برتر علمی-تخیلی جهان در سال ۲۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *