س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف در هند

 استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف در هند به عنوان دومین کشور آلوده در جهان ممنوع می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، هند برای مقابله با تشدید آلودگی به عنوان کشوری که خیابان هایش همیشه پر از زباله است، تصمیم گرفته تا استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف را در اقلام مختلف کالایی ممنوع کند.

تصمیم دولت در حالی گرفته می شود که زباله های پلاستیکی در این کشور به یک منبع مهم آلودگی در دومین کشور آلوده جهان تبدیل شده است.

گفته می شود هند سالانه حدود ۱۴ میلیون تن پلاستیک مصرف می کند و فاقد هر گونه سیستم سازماندهی شده برای مدیریت زباله های پلاستیکی است.

خیابان های سراسر شهرها مملو از کالاهای پلاستیکی استفاده شده است که در نهایت وارد رودخانه ها و اقیانوس ها شده و حیوانات را هم می کشد.

دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در بیانیه ای اعلام کرد، ممنوعیت اقلام پلاستیکی یکبار مصرف هند شامل نی، کارد و چنگال،پلاستیک بسته بندی فیلم ها، چوب های پلاستیکی برای بادکنک، آب نبات و بستنی و پاکت های سیگار و سایر محصولات است.

پیشتر پپسی، کوکاکولا برای معافیت از این ممنوعیت لابی کرده بودند.

برای آمادگی بیشتر مصرف کنندگان، دولت در حال حاضر استفاده از کیسه های پلاستیکی را معاف کرده است، اما از تولیدکنندگان و واردکنندگان خواسته است تا ضخامت این پلاستیک ها را برای استفاده مجدد افزایش دهند.

به غیر از شرکت‌های مواد غذایی و نوشیدنی و کالاهای مصرفی، تولیدکنندگان پلاستیک نیز از این محدودیت شکایت کرده‌ و می‌گویند زمان کافی برای آماده شدن برای این محدودیت به آنها داده نشده است.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، زباله های پلاستیکی در مقیاس های گسترده در اقیانوس های جهان قرار دارند و تخمین زده می شود، ۱۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی در این اقیانوس ها ریخته شود.

به خاطر همین مشکل است که دانشمندان مقادیر زیادی میکروپلاستیک را در روده پستانداران اقیانوسی مانند نهنگ ها که در اعماق اقیانوس زندگی می کنند، پیدا کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *