پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

نخستین خیابان مدرن در کدام شهر ایران قرار گرفته است؟

نخستین خیابان مدرندر ایران در شهر قزوین واقع شده است که به عنوان یک جاذبه گردشگری برای این شهر در نظر گرفته می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛به صورت کلی قزوین یکی از شهرهای خاص ایران از نظر جاذبه‌های توریستی، تاریخی و گردشگری است و همین مسئله باعث شده تا افرادی که عاشق بازدید از جاذبه های تاریخی هستند قزوین را به عنوان یکی از مقصدهای خود انتخاب کرده و به این شهر زیبا سفر کنند.

یکی از مهم‌ترین و هیجان انگیزترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر خیابان سپه است که به عنوان اولین خیابان ساخته شده در ایران شناخته می شود. امروزه این خیابان با نام شهدا نامگذاری شده و شما می توانید در سفر به شهر قزوین از این خیابان زیبا و جذاب دیدن کنید.

نکته جالبی که باید به آن توجه کنید این است که این خیابان در دوره صفوی و زمانی که قزوین به عنوان پایتخت صفویان انتخاب شده بود، ساخته شد و حالا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری بسیار مهم این شهر به حساب می آید.

خیابان سپه قزوین در سال ۱۳۸۷ به عنوان اولین خیابان ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و پس از آن بود که این مجموعه محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران و توریست های داخلی و خارجی پیدا کرد. امروزه نیز شاهد حضور گردشگران مختلفی در طول سال در شهر قزوین هستیم و این گردشگران به دنبال آن هستند تا بتوانند از خیابان سپه به عنوان اولین خیابان در ایران بازدید کنند.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه خیابان سپه به عنوان اولین خیابان در ایران انداخته و در مورد آن صحبت کنیم باید گفت که این مجموعه در زمان شاه طهماسب صفوی در شمال محله قدیم یا همان حصار شاپور به وجود آمد. همزمان با ایجاد خیابان شاهد احداث عمارت و خانه های مختلفی در اطراف آن و همچنین عمارت دولتخانه، حرمسرا، باغ های شرقی و غربی در این منطقه بودیم.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نام این خیابان از نام محله ای در هرات گرفته شده است که شاه طهماسب در دوران ولیعهدی خود در هنگام سفر به شهر هرات در این منطقه ساکن بود و به همین دلیل نام خیابان ساخته شده در ایران را سپه گذاشت.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است ک در دوران پادشاهی شاه صفی، این خیابان از سمت جنوب امتداد داده شد و به گورستان جنوب شهر قزوین رسید. بعدها محله ای که خیابان سپه در آن قرار داشت را محله خیابان نامیدند.

همچنین در زمان ناصرالدین شاه در قسمت جنوبی خیابان از مقابل مسجد جامع قزوین تا چهار راه سپه کنونی مهمان خانه های بزرگ، چاپارخانه و تلگراف خانه به وجود آمد. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که مهمان خانه و چاپارخانه ای که اطراف اولین خیابان در ایران وجود داشت، در سال ۱۳۱۰ خورشیدی خراب شد و حالا سبزه میدان بر روی این منطقه ایجاد شده است.

جذابیت خیابان سپه قزوین

در کنار این که خیابان سپه به عنوان اولین خیابان در ایران شناخته می شود، موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این خیابان نخستین فضای شهری در ایران بود که متفاوت از میادین، میدانچه ها و یا گذرگاه های طبیعی بود.

همین مسئله باعث افزایش اهمیت و محبوبیت این خیابان شده است، چرا که در گذشته اکثر گذرگاه های مورد استفاده در کشور ایران به صورت طبیعی بودند و بیشتر به عنوان یک مسیر مستقیم برای رفت و آمد به حساب می آمدند اما خیابان سپه قزوین کاملا طراحی شده بود و همین مسئله باعث اهمیت تاریخی آن شده است.

پیشنهاد ما این است که به دلیل اهمیت تاریخی خیابان سپه قزوین، زمانی که به این شهر زیبا و خاص سفر کردید، حتما زمانی را برای بازدید از این مجموعه اختصاص دهید. البته با وجود این که امروزه این خیابان دستخوش تغییرات گوناگونی شده است اما باز هم شما می توانید از این بخش از شهر قزوین دیدن کرده و لحظات فوق العاده ای را در آن سپری کنید. شهرداری قزوین تلاش کرده تا بخش هایی از این خیابان را همچنان به حالت قدیمی خود نگه دارد و شما می توانید از این بخش ها دیدن کنید.

اگر قصد دارید تا از خیابان سپه قزوین بازدید کنید، لازم است تا به چند مسئله بسیار مهم توجه داشته باشید. در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که این خیابان در منطقه یک شهر قزوین قرار دارد و بازدید از آن رایگان بوده و شما می توانید به راحتی از این خیابان دیدن کنید.

مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این جاذبه گردشگری و توریستی ۱ تا ۲ ساعت است و شما می توانید در این مدت به راحتی از بخش های مختلف این خیابان دیدن کنید.

همچنین اگر به سراغ خیابان سپه قزوین رفتید، پیشنهاد ما این است که پس از بازدید از این خیابان سری به خانه تاریخی یزدی، خانه تاریخی امینی ها، امامزاده شازده حسین زده و… زده و از این جاذبه های توریستی و گردشگری زیبا و خاص شهر قزوین نیز بازدید کنید.

بیشتر بخوانید:

آیین باستانی ۵۰ به در در میان قزوینی ها

بازدید بیش از ۱۸۷ هزار نفر از اماکن تاریخی و گردشگری قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *