پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳
مسجد اسپی‌مزگت شهرستان رضوانشهر

نخستین مسجد تاریخ اسلام در استان گیلان کشف شد

نخستین مسجد تاریخی اسلام به نام مسجد اسپی‌مزگت شهرستان رضوانشهر در جریان کاووش های سایت تاریخی کهنه‌ماسوله شناخته شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ ولی جهانی با حضور در سایت تاریخی کهنه‌ماسوله از روند اجرای سومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه بازدید به‌عمل آورد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گیلان در جریان این بازدید گفت: سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی سایت تاریخی کهنه‌ماسوله پس از انجام فعالیت‌های کارشناسان در دهه‌های ۷۰ و ۹۰ از روزهای گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: بیشترین‌ کاوش‌های مربوط به آثار دوره‌های اسلامی پس از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی توسط کارشناسان میراث‌ فرهنگی انجام شده که نتایج مهمی از جمله در محوطه‌های اسپی‌مزگت، قلعه‌رودخان، قلعه صلصال، شهر تاریخی گسکر و پنج‌پیران لاهیجان حاصل شده است.

مطابق صحبت‌های مدیرکل میراث‌ فرهنگی گیلان، قدیمی‌ترین آثار به‌دست‌آمده در جریان این کاوش‌ها مربوط به مسجد اسپی‌مزگت شهرستان رضوانشهر بوده که با بهره‌مندی از معماری منحصربه‌فرد به عنوان نخستین مسجد شناسایی شده در تاریخ اسلام در استان گیلان شناخته‌ شده است.

این مقام مسئول همچنین توضیح داد: با توجه به ارسال پرونده ثبت منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله برای قرارگیری در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو، یکی از بند‌های مورد تأکید وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی کهنه‌ماسوله بوده که خوشبختانه با توجه به وجود شواهد به دست‌ آمده از کاوش‌های پیشین بخش‌هایی از سازه‌های مربوط به ذوب فلزات در این محوطه به‌دست‌ آمده که این امر به منظور تأیید‌های نهایی در حال بررسی‌های کارشناسی است.

جهانی با تأکید بر ادامه فصول کاوش‌ها در این محوطه تاریخی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه تاریخی کهنه‌ماسوله مذاکرات مثبتی با اداره‌کل منابع طبیعی و هلال احمر استان برای اداره این محوطه انجام شده و امیدواریم در آینده و با جذب اعتبارات لازم شاهد بازسازی کارگاه‌های سنتی ذوب فلزات در این سایت‌ موزه تاریخی باشیم.

بیشتر بخوانید:

آمادگی مدارس گیلان برای اقامت مسافران تابستانی

انتخاب روستای قاسم آباد رودسر به عنوان دهکده جهانی گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *