پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
اجلاس جهانی جوانان

پایان نخستین اجلاس جهانی جوانان در حوزه گردشگری

نخستین اجلاس جهانی گردشگری برای جوانان در ایتالیا در حال برگزاری بود که امروز به کار خود پایان داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ نخستین اجلاس جهانی جوانان در گردشگری (Global Youth Tourism Summit – GYTS) از ۶ تا ۱۲ تیر در سورنتوی ایتالیا برگزار شد.

این اجلاس یک پلتفرم جدید است که توسط سازمان جهانی گردشگری با هدف توانمندسازی جوانان برای مشارکت فعال در فرآیندهای تصمیم‌گیری در بخش گردشگری ایجاد شده است.

۱۲۰ شرکت‌کننده از ۵۷ کشور در سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سال در این اجلاس شرکت کردند و بنا به تصمیم و معرفی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، «تارا قهرمانی» نوازنده برتر سنتور و «محمدحسین روهنده» از فعالان منتخب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به نمایندگی از کشورمان در این رویداد حضور داشتند.

در این اجلاس انواع فعالیت‌های تعاملی مانند وبینار، کارگاه آموزشی، میزگرد، کلاس آموزشی، جلسات عمومی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و شبیه‌سازی مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از جمله فعالیت‌هایی بودند که برای آشنایی شرکت‌کنندگان با جنبه‌های مختلف گردشگری مسئولانه و پایدار ترتیب داده شده بود.

این اجلاس با تصویب «فراخوان سورنتو» به پایان رسید. این فراخوان که چشم‌اندازی جسورانه و پیشگامانه برای مشارکت فعال جوانان در راه‌اندازی و رشد گردشگری به عنوان ستون توسعه پایدار و فراگیر دارد، در جلسه‌ای که مجمع عمومی UNWTO را شبیه‌سازی می‌کرد و با موافقت تمام جوانان شرکت‌کننده، به تصویب رسید.

محتوای این فراخوان بر اساس جلساتی شکل گرفت که طی آن شرکت‌کنندگان جوان در مورد برخی از مسائل کلیدی پیش روی گردشگری، از جمله نوآوری و دیجیتالی شدن، آلودگی پلاستیک‌ها و ارتباط رو به رشد ورزش، فرهنگ و خوراک برای مقاصد، آموزش دیدند و تبادل نظر کردند. این سند از به رسمیت شناختن صدای جوانان در سیاست‌گذاری گردشگری فراتر رفته و بر ضرورت مشارکت فعال جوانان در همه مراحل فرآیند تصمیم‌گیری در کل بخش گردشگری تاکید می‌کند.

در جریان شبیه‌سازی مجمع عمومی UNWTO، مقاماتی چون پاپ فرانسیس، وزیر گردشگری ایتالیا، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی ایتالیا، وزیر سیاست‌گذاری جوانان ایتالیا و همچنین فرستاده سازمان ملل در امور جوانان، به صورت حضوری و یا طریق پیام‌های ویدیویی، مشارکت داشتند.

«زوراب پولولیکاشویلی» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، در این جلسه خاطرنشان کرد: “اجلاس جهانی جوانان در گردشگری، یک آغاز بسیار مهم برای سازمان جهانی گردشگری و بخش گردشگری است. ما از استعدادهای جوان سرتاسر دنیا حمایت می‌کنیم و به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا ایده‌های خود را در مورد آینده گردشگری بیان کنند.”

همچنین وزیر گردشگری ایتالیا جوانان حاضر را تشویق کرد تا مسافران مسئول فردا باشند و خوشبینی خود را برای تحقق رویاهای خود حفظ کنند. جایاتما ویکرامانایاک، فرستاده سازمان ملل در امور جوانان، نیز بر اهمیت ترویج مشارکت فعال جوانان به عنوان عوامل تغییر تحول‌آفرین، به چالش کشیدن وضعیت موجود و همچنین تحقق دستور کار ۲۰۳۰، تاکید کرد.

(فراخوان سورنتو) بر سه پایه موضوعی مردم، سیاره زمین و رفاه استوار است. در مورد رکن مردم در این فراخوان، امضاکنندگان جوان خواستار حفظ حقوق بشر، به‌ویژه توجه به افراد دارای معلولیت از طریق استراتژی‌ها و سیاست‌های گردشگری مناسب هستند.

در حوزه کره زمین، مسائل مربوط به پسماند غذایی، آلودگی پلاستیکی، کاهش تغییرات آب و هوا و حفظ تنوع زیستی مطرح است. در نهایت، در حوزه رفاه، تاکید بر کاهش فقر، ارتقای مهارت‌های دیجیتال و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر از سوی شرکت‌کنندگان جوان بوده است.

در این فراخوان تاکید شده است تصمیم‌گیرندگان باید جوانان را توانمند کرده و فرصت‌هایی را برای ابراز نگرانی‌هایشان در اختیار آن‌ها قرار دهند و در عین حال در راستای ارتقای آموزش برای اطمینان از گردشگران و متخصصان مسئول تلاش کنند. همچنین، ضمن به رسمیت شناختن اهمیت تاریخی اولین اجلاس جهانی جوانان در گردشگری، از UNWTO خواسته شده است که این اجلاس را به صورت سالانه برگزار کند و با کشورهای عضو خود برای برگزاری رویدادهای مرتبط در سطح ملی همکاری داشته باشد.

نمایندگان کشورمان با اقداماتی مانند مشارکت در شبیه‌سازی مجمع عمومی به عنوان نایب رئیس جلسه، و نیز نواختن سنتور با لباس سنتی در جلسه اختتامیه نشست، بر توانمندی و علاقمندی جوانان ایران به توسعه پایدار گردشگری کشور تاکید کردند. اطلاعات تکمیلی در وبسایت رسمی این رویداد به آدرس https://syts.org در دسترس است.

بیشتر بخوانید:

حضور با حجاب زن جهانگرد سیاهپوست در ایران + تصاویر

برگزاری نمایشگاهی به مناسبت رمزگشایی خط هیروگلیف مصر باستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *