س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال گردشگری فارس

پرداخت تسهیلات به مجموعه های گردشگری در استان فارس

استان فارس با جای دادن شیراز مهد شعر و ادب و اماکن تاریخی و دیدنی بی شماری که داردبه عنوان گردشگرپذیرترین استان های ایران شناخته می شود که اهمیت به این حوزه در این استان باید بیش از پیش باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ محمد فرخ زاده در مراسم روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی با اشاره به هماهنگی های انجام شده برای پرداخت تسهیلات به  مجموعه های گردشگری در استان گفت: با اقتصادی کردن اماکن گردشگری و حوزه کارآفرینی در موضوعات گردشگری اساسی ترین سیاست های کلی گردشگری و  زیارت در استان است.

صادقی سرپرست میراث فرهنگی فارس تیز در این مراسم گفت: در بخش موزه‌های فعال هدفی که برای این قسمت در نظر گرفته شده است از سوی وزارت متبوع دو هدف بوده که با رشد ۵۰ درصدی کارکرد این معاونت به ۳ موزه رسیده  و در بخش حفاظت و مرمت اشیای فرهنگی و دو بخش دولتی و خصوصی با رشد ۱۷۵ درصدی،  بخش ساماندهی و مستند سازی اشیای فرهنگی تاریخی و بخش دولتی و خصوصی رشد ۴۸۷ درصدی،  در بخش تجهیز و بهسازی و ارتقای سطح کیفی موزه‌ها رشد ۱۰۰ درصدی را داشته ایم.

او گفت: در قسمت ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی ایران با رشد ۸۳ درصدی، بخش ثبت آثار غیر منقول در فهرست آثار ملی رشد ۴۱۶ درصدی، بخش ثبت حفاظت و آثار طبیعی در فهرست آثار ملی ایران رشد ۳۰۰ درصدی، در قسمت ثبت میراث ناملموس و فهرست آثار ملی ایران رشد ۲۰ درصدی، تعیین آثار تاریخی رشد ۵۰ درصدی  و در قسمت کارگاه‌های مرمت و بافت‌های فعال رشد ۸۶ درصدی را داشته است.

صادقی گفت: در قسمت طرح‌های مرمت، حفاظت و سازماندهی پایان یافته به خصوص در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد رشد ۴۰ درصدی را داشتیم و  بازدید سالیانه  از موزه‌ها رشد یک هزار و ۱۲۰ درصدی را داشته که پس از پایان کرونا  یک رشد چشمگیر بوده است.

سرپرست میراث فرهنگی فارس گفت: تعداد محوطه‌های باستانی کاوش شده هم با رشد ۵۰۰ درصدی نسبت به هدف در نظر گرفته شده بوده است.

او گفت: تعداد ثبت آثار تاریخی ما در فهرست آثار ملی امسال به ۳۰ هزار و ۸۷ درصد رسید یک یک دهم آثار ثبت ملی کشور را شامل می‌شود که این این خود می‌تواند از افتخارات بسیار خوبی باشد برای کشورمان است.

همچنین سید موید محسن نژاد سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستبی و گردشگری استان فارس با تبریک روز میراث فرهنگی و موزه‌ها و سالروز آزاد سازی خرمشهرگفت: امسال شعار موزه‌ها از طرف موسسه فرهنگی هنری میراث کل ایکوم به عنوان قدرت موزه‌ها، نوآوری، و جامعه سازی اعلام شد که با توجه به قدرت نرم موزه‌ها و ظرفیت‌های نهفته در موزه‌ها این عنوان مهمترین شاخص توسعه یافتگی، فرهنگی و اقتصادی برای جوامع در نظر گرفته شده است.

او گفت: در مورد تبادل فرهنگی بین موزه‌ها در واقع می‌توان پل ارتباطی بین ملت‌ها را برقرا رکرد و منجر به صلح بین الملل شد.

محسن نژاد گفت: شاخص‌ترین برنامه بازگشت ۱۱۰ لوح گلی بود که بیش از ۸۰ سال پیش در تخت جمشید  کاوش شده و  برای باز خوانی به شیکاگو آمریکا برده شدند تا بعد از باز خوانی به وطن باز گردانده شوند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: ۳۰ هزار لوح کاوش شده که  یک هزار و ۷۰۰  لوح به ایران باز  گردانده شد و   ۱۱۰ لوح دیگر نیز  به وطن بازگشت که هم اکنون در موزه تخت جمشید نگهداری می‌شود.

او گفت: قوانین باز خوانی شده  بر روی الوح  موضوع دستورات کتبی ارائه شده به افراد بوده  که  ۲  هزار و ۵۰۰ سال پیش نوشته های روی  الواح گلی تخت جمشید اشاره‌ای به شیراز داشته است.

محسن نژاد گفت: با تلاش همکاران توانستیم برای اولین بار  در کشور کتابی  با عنوان میراث ناملموس منتشر کنیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: ۵۰ موزه در استان داریم که از این  تعداد موزه خصوصی گل مرغ شیراز  افتتاح می‌شود  و ۴۸ موزه دیگر در بخش دولتی، و خصوصی تا پایان هفته به بهره برداری می رسند.

او گفت: در جنوب فارس و در شهرستان اوز  شاهد افتتاح  موزه عروسک هستیم.

محسن نژاد گفت: گروهی نیز از  جنوب کشور  به شیراز آمدند و در جلوی  ارگ کریم خان  میراث ناملموس ما را با مراسم شمشیر زنی خور لارستان، مراسم کلاه کنی، مراسم عروسی و حنا بندان و رونمایی از  ۲۵۰ تا سکه زر پاشاهان در موزه باغ دلگشا  را به نمایش گذاشتند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در بازدید از موزه جهرم از سکه‌های زر و  اسناد انقلاب اسلامی که اطلاعیه‌ای از امام  بر روی آن بود  که روش تبلیغ، انتشار و توزیع در میان مردم را توضیح می داد به خوبی نگهداری می شد.

او گفت: باید نسبت به راه اندازی مجمع خیرین میراث فرهنگی اقدام شود.

بیشتر بخوانید:

پروژه گردشگری شش پیر استان فارس کلید خورد

تکمیل صد درصدی ظرفیت هتل ها و اقامتگاه های استان فارس برای ایام نوروز ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *