پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

پس از چهار سال غار تاریخی خربس قشم بازگشایی شد

سایت تاریخی غار خربس قشم همزمان با هفته میراث فرهنگی پس از چهار سال تعطیلی بازگشایی شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال ؛ایوب زارعی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: سایت تاریخی غار خربس قشم یکی از جاذبه‌های میراثی و گردشگری قشم است که آثاری از معماری صخره‌ای مربوط به دوران اشکانیان و ساسانیان تا عصر حاضر در آن دیده می‌شود.

وی افزود: این غار به دلیل ریزش‌های ناشی از بارندگی‌های شدید به منظور حفظ ایمنی بازدیدکنندگان به حالت تعطیل درآمده بود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم از گشایش سایت تاریخی غار خربس قشم همزمان با هفته میراث فرهنگی پس از چهار سال تعطیلی خبر داد.

زارعی تصریح کرد: این غار سرانجام پس از چهار سال تعطیلی با همکاری معاونت عمرانی و مدیریت پشتیبانی سازمان منطقه آزاد قشم و صرف اعتباری افزون ‌بر ۱۵ میلیارد ریال، هم‌اکنون با بازسازی‌های صورت گرفته ، آماده استفاده گردشگران است.

لوح ثبت جهانی عود در قشم رونمایی شد

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به رونمایی از لوح ثبت جهانی عود در قشم همزمان با هفته میراث فرهنگی، گفت: ثبت جهانی عود، احیاگر حس غرور ما از داشتن تاریخ میراثی و ثروت فرهنگی غنی کشور و حاشیه خلیج‌فارس است.

زارعی با تاکید بر پاسداری از دانش ساخت و نواخت عود، خاطرنشان کرد: هنر ساختن و نواختن عود به‌عنوان هجدهمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران سال گذشته در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو در پرونده‌ای مشترک، به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شد.

عود یک ساز زهی زخمه‌ای با قدمت دیرین در ایران و خاورمیانه و یکی از مهم‌ترین سازهای بم مضرابی ایرانی است که هم در گروه‌نوازی‌های موسیقی کلاسیک ایرانی و هم در تک‌نوازی‌ بسیار کارآمد است. این ساز مانند بسیاری از دیگر سازهای زخمه‌ای، روی پای نوازنده قرار می‌گیرد و نوازنده با یک دست به انگشت‌گذاری روی وترها و با دست دیگر با مضراب به ساز نواختن می‌پردازد. بیشتر انواع این ساز دارای ده زه است که به‌صورت جفت بسته می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت تلخ «درخت سبز»

لنجی که بخاطر حجاب توقیف شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *