چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

کتاب «گردشگری از منظر قرآن» منتشر شد

رحیم قربانی مولف کتاب گردشگری از منظر قرآن به بیان و تفسیر آیاتی که با مباحث گردشگری در ارتباط هستند پرداخته است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،رحیم قربانی، مؤلف کتاب «گردشگری از منظر قرآن» در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، که آیات مرتبط با بحث گردشگری را در قالب این کتاب به تألیف در آورده است، گفت: ۱۵۰۰ آیه قرآن کریم با مباحث گوناگون گردشگری از جمله مبانی گردشکری، انواع گردشگری و کلیدواژه‌های گردشگری مرتبط است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به آیات قرآن در زمینه گردشگری، گفت: مطالعات قرآنی در زمینه گردشگری از دو جهت حائز اهمیت است؛ یکی جنبه مطالعات درون دینی توسط دین‌شناسان و فقها و مبلغان دین بوده و دیگری از نظر حوزه دانشی گردشگری است، چراکه دروسی با عنوان گردشگری اسلامی در دانشگاه برای رشته گردشگری تعریف شده اما جای منبع جامع و منسجم مشمول بر آیات قرآنی در این زمینه خالی بوده است که کتاب «گردشگری از منظر قرآن» هر دو ضرورت را برای مخاطب خاص و عام تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه برای تألیف این کتاب سه دوره کامل قرآن کریم را از ابتدا تا انتها خوانده و بررسی کردم، افزود: این کتاب با رویکرد کاربردی و تحقیقاتی در متون دینی تألیف شده است.

قربانی، با تأکید بر اینکه لازمه‌ بررسی و فهم آیات قرآنی در زبان گردشگری، این است که از فهم مفسران قرن‌های گذشته و معاصر مثل صاحب مجمع البیان و علامه طباطبایی نسبت به این آیات آگاه باشیم، ادامه داد: با این رویکرد به بررسی آیات قرآنی پرداخته و تقریباً همه آیات مرتبط با گردشگری را از تفاسیر فحص کرده و هر آیه‌ای که در تفسیر مجمع‌البیان و تفسیر المیزان به نوعی با مبحث گردشگری و انواع آن مرتبط بود را استخراج و دسته‌بندی کردم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره بر اینکه برخلاف تصور عرفی عموم مردم و حتی نخبگان جامعه مبنی بر وجود صرفاً شش یا هفت آیه با مضمون «قل سیروا فی الارض» در قرآن کریم مرتبط با بحث گردشگری، در تألیف این کتاب حدود ۱۵۰۰ آیه مرتبط با مقوله گردشگری را از قرآن کریم فحص و استخراج کردم، گفت: ارتباط این تعداد از آیات با مقوله گردشگری به این معنا است که حدود یک چهارم قرآن کریم با مقوله گردشگری مرتبط است و این مسئله، گویای اهمیت دینی و الهی گردشگری برای رشد و تعالی انسان در بستر گردشگری است.

قربانی با معرفی بخش‌های مختلف کتاب «گردشگری از منظر قرآن»، اظهارکرد: بخشی از آیات استخراج شده مربوط به مبانی گردشکری بود که در فصل اول کتاب تنظیم شده است؛ آیات مربوط به اهداف و حکمت گردشگری در فصل دوم، رویکرد کلی اسلام به مقوله گردشگری در فصل سوم کتاب، مطالب مربوط به انواع گردشگری نیز در فصل چهارم کتاب گنجانده شده است.

وی فصل پنجم کتاب را مربوط به کلیدواژه‌های گردشگری مطرح کرد و افزود: بیش از ۳۰ نوع کلیدواژه از آیات قرآنی استخراج و ذیل فصل پنجم کتاب با عنوان واژگان کلیدی قرآن مرتبط با گردشگری دسته‌بندی شده است.

قربانی، با اشاره به شاخصه‌های اصلی کتاب «گردشگری از منظر قرآن»، تصریح کرد: این کتاب، مطالب و آیاتی را در اختیار محققان و اساتید حوزه و دانشگاه در حوزه دانشی گردشگری قرار می‌دهد که تاکنون در هیچ کتابی بدین شکل، دسته‌بندی و گردآوری نشده است.

وی اظهارکرد: این کتاب در واقع، به عنوان منبع و مرجع تخصصی گردشگری با رویکرد قرآنی است که علاوه بر اساتید و دانشجویان گردشگری، حوزویان و متولیان فرهنگی، ائمه جمعه و جماعت، مدیران کشوری و شهری مانند استانداران، فرمانداران و شهرداران، متولیان حوزه گردشگری در همه سطوح و عموم علاقه‌مندان به مطالعات دینی و فرهنگ قرآنی مخاطب این کتاب هستند.

بیشتر بخوانید:

رمان منتشرنشده از گابریل گارسیا مارکز سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد

آشنایی با کتاب “تخت خواب دیگران”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *