ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳
آبراهه

کشف آبراهه‌ در اقامتگاه زیرزمینی ابرکوه

آبراهه ای زیبا در سکونتگاه زیرزمینی در بافت تاریخی ابرکوه استان یزد کشف شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ حمید مشتاقیان اظهار کرد: طبق عکس هوایی قدیمی ابرکوه و با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد که مردم قدیم، خانه‌ها، محل سکونت و مکان‌هایی را که برایشان مهم بوده را روی تخته‌سنگ‌ها بنا می‌کردند و فاصله بین این سنگ‌ها توسط گذشتگان به باغ تبدیل‌شده و آنان برای سهولت در دسترسی‌ها، امنیت، انتقال آب و زندگی خود، مسیرهایی را پیش‌بینی کرده بودند.

وی افزود: همچنین با توجه به وجود اتاقک‌های سنگی کوچک در خانه‌های تاریخی ابرکوه که در زیر بستر سنگی قرار داشته و نشان‌دهنده کارایی خاص آن‌ها درگذشته بوده، بررسی و تحقیقات در این خصوص آغاز و منجر به کشف یک سکونتگاه زیرزمینی شد.

به گفته وی با توجه به احتمالاتی که مبنی بر وجود نمونه‌های بیشتری از این مجموعه زیرزمینی در سایر محلات و شاید در تمام بافت تاریخی ابرکوه وجود دارد، همچنان تحقیقات ادامه داشته و اکنون منجر به کشف آبراهه‌ای زیبا از سنگ‌های تراش شده است.

مشتاقیان با اشاره به این‌که سنگ‌های بکار رفته در ساخت این آبراهه از نوع سنگ‌های بکار رفته در بناهای قاجاری شهرستان است، یادآور شد با توجه به اهمیت موضوع، این پروژه باستان‌شناسی هنوز هم ادامه دارد.

بافت تاریخی ابرکوه با مساحتی بالغ‌ بر صد هکتار، از بزرگ‌ترین بافت های استان است و این بافت زنده و ارزشمند اول تیرماه سال ۱۳۹۵ به شماره ۳۱۵۲۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: 

سرو ابرکوه یزد ثبت جهانی می شود

برگزاری تور گردشگری ویژه خانواده‌های یزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *