ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

گز اصفهان در فهرست آثار ناملموس ایران جای گرفت

گز اصفهان به عنوان یکی از شیرینی های ایرانی با محبوبیت جهانی ثبت ملی شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال ،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با تشریح جزییات آثار جدید ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی گفت: یکی از اینها شیرینی گز است.

علیرضا ایزدی درباره ثبت هشت اثر اصفهان در فهرست آثار شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس اظهار داشت: گز یک خوراکی و شیرینی فراتر از چارچوب ایران است و کمتر کسی در دنیا هست که این خوراکی را با نام اصفهان نشناسد. این جای سوال وجود دارد که چرا این خوراکی ماندگار تاکنون ثبت نشده بود.

وی افزود: خوشبختانه امروز پرونده گز با عنوان یک خوراکی اصفهانی به ثبت رسید، با این وجود برای من این موضوع نیز اقناع‌ کننده نیست چرا که باید به گز کمیت و کیفیت جهانی دهیم چرا که می‌تواند به عنوان خوراک در گردشگری خوراک برای ایران و به نام اصفهان معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه منظور از کیفیت آن است که برخی از خوراکی‌های اصفهان چون خورش ماست با آنکه فوق‌العاده است اما شناخته شده نیست، بیان کرد: درمقایسه می‌توان به کباب بناب اشاره کرد که شاهد میزان شناخت آن در پهنه جغرافیایی کشور هستیم باید دید که بریانی اصفهان به چه میزان در افکار عمومی نفوذ پیدا کرده است، که تمام این عوامل منجر به معرفی بهتر می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان پر امید آینده باید بسیار بهتر شناخته شود که این موارد به شناخت بهتر این استان کمک می‌کند، تصریح کرد: خوشبختانه امروز بدون هیچ مخالفتی در گزارشی که ارائه شد در فضای بسیار خوب هشت اثر اصفهان به ثبت رسید که شاخص آن گز بود که در حوزه میراث ناملموس اتفاق خوب و میمونی است و شروعی برای اتفاق بهتر است. سهمیه ثبت آثارمان را نیز افزایش دادیم و امیدواریم که از سال آینده پرونده‌های بیشتری را به کمیته ارائه دهیم و حرف بیشتری برای گفتن داشته باشیم.

جزئیات آثار ثبت شده اصفهان در فهرست ملی آثار ناملموس

ایزدی پیرامون جزئیات آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ناملموس ملی عنوان کرد: مهارت پخت کباب سیخ انجیلی(انجیری) نجف‌آباد، مهارت پخت غذای پتل پلو شهرستان خوانسار، پوشش چادر سفید زنان شهر ورزنه، مهارت تهیه سنتی گز اصفهان، چاووشی خوانی عزای ماه محرم کاشان، دانش بومی کاشت، داشت و برداشت زردک شهرستان آران و بیدگل، نمایش رقص اسب چوبی در مجالس عروسی روستای حسین آباد آران و بیدگل و آیین توغ شیخ رضا کاشان از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ناملموس هستند.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که علاوه بر اینکه میراث ملموس‌ شامل ابنیه و آثار باستانی را به ثبت برسانیم باید میراث ناملموس که هویت فرهنگی می‌بخشد را افزایش بدهیم، هر بار مطابق با سقفی که تعیین کرده‌اند می توان پنج اثر را برای استان اصفهان معرفی و به ثبت رساند که ما با پافشاری‌هایمان توانستیم هشت اثر را ارائه و به ثبت رسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان با بیان اینکه اصفهان را به نوعی با برند گز می‌شناسند و خوشبختانه توانستیم برای ثبت ملی آن را به سرانجام رسانیم، ادامه داد: سقف آثار سال آینده را افزایش دادیم تا بتوانیم ۱۵ اثر را تا پایان تابستان ۱۴۰۱ ارائه و به ثبت رسانیم.

وی با تأکید بر اهمیت و میزان حساسیت بر بازی‌های بومی و محلی گفت: این بازی‌های بومی و محلی هویت‌های فرهنگی و اجتماعی ما را تشکیل می‌دهد که در این راستا میزبانی نخستین همایش بازی‌های بومی و محلی را با عنوان همایش بازی‌های بومی و محلی در اصفهان در خرداد ‌ماه ۱۴۰۱ بعد از ماه مبارک رمضان را برعهده گرفتیم که با این کار بتوانیم گام‌هایی در معرفی بهتر و بیشتر اصفهان و عرصه‌های بازی‌های بومی و محلی برداریم.

ایزدی بیان کرد: در اتفاقات و رویدادهای بعدی امیدوارم شهرستان‌های دیگر هم درگیر شوند و در صورتی که فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها هم پای کار باشند اتفاقات بهتری به وقوع خواهد پیوست. آنچه که در ثبت جهانی اتفاق می‌افتد، مقیاس ملی در اینهاست، به عنوان مثال چند نفر با کباب سیخ انجیری آشنا هستند اینها ابتدا به معرفی کمک می‌کند و سپس به دنبال ثبت این موارد در پژوهشکده مان، مطالعاتی در این راستا انجام شده و با حضور در مکاتباتمان کمتر دستخوش تغییرات می‌شوند.

وی با بیان آنکه چادر سفید هویت یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است، اظهار داشت: هر موردی در شهرستان‌ها به نوعی معرفی‌کننده آن شهرستان است و پژوهشکده ما اگر بخواهد روی حوزه مردم‌شناسی کار کند به این موضوعات می‌پردازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان افزود: یک برشی از آنچه که در حوزه جهانی اتفاق می‌افتد را امروز در بخش ملی در حوزه پژوهشکده ما برای کمک به شناخت و معرفی بهتر آثار و در اسناد گنجانده شود وجود دارد که با این اتفاق کمکی به معرفی بهتر این آثار می شود به عنوان مثال کباب بناب به ثبت رسیده و بعد به سر زبان‌ها افتاد، یا اکبر جوجه را همه می‌شناسند اما خورش ماست اصفهان را کمتر کسی می‌شناسد، بنابراین مباحث فوق گامی برای معرفی آثار قابل توجه اصفهان است.

وی پیرامون مبنای انتخاب و ارائه آثار اصفهان خاطرنشان کرد: در انتخاب آثار محدودیت داشتیم، که امروز نیز پافشاری زیادی بر میزبانی بازی‌های بومی و محلی داشتم چرا که امروزه باید به دنبال شناخت بازی‌های بومی و محلی که از حافظه مردم پاک و یا کمرنگ شدند باشیم و سایر اتفاقات به همین صورت است.

ایزدی اظهار داشت: در این حوزه چاره‌ای نداشتیم که بتوانیم این موارد را در گام نخست ارائه دهیم و مقداری حقانیت فرهنگی اصفهان را ثابت کنیم. این هشت اثر ثبت شده گام موثری در توسعه حقانیت فرهنگی اصفهان بود که هم اکنون برای ارائه و ثبت ۱۵ اثر برنامه‌ریزی می‌کنیم که امیدواریم در رویداد بازی‌های بومی و محلی تعداد قابل توجهی نیز به ثبت برسانیم.

1 دیدگاه برای “گز اصفهان در فهرست آثار ناملموس ایران جای گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *