س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

یک مسلمان برای نخستین بار وزیر اول اسکاتلند می‌شود

آقای یوسف ۳۷ ساله، نخستین رنگین‌پوست و مسلمانی است که به عنوان وزیر اول اسکاتلند انتخاب می‌شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال،حزب ملی اسکاتلند در نتیجه رای‌گیری درون حزبی، «حمزه یوسف» را به عنوان رهبر جدید خود انتخاب کرد. انتخاب آقای یوسف به عنوان رهبر حزب حاکم اسکاتلند که پس از یک رقابت پنج هفته‌ای انجام شد، شکاف‌های عمیقی را در جنبش اسکاتلندی‌های طرفدار استقلال آشکار کرد.

یوسف که پیش از این، وزیر بهداشت اسکاتلند بود با پیروزی بر رقبای خود، جایگزین نیکلا استورجن شد. خانم استورجن ماه گذشته پس از ۸ سال وزیر اولی اسکاتلند، به‌طور غیرمنتظره از سمت خود کناره‌گیری کرد.

آقای یوسف در حالی قرار است روز سه‌شنبه با حضور در پارلمان محلی اسکاتلند به عنوان وزیر اول معرفی شود که با چالش‌های متعددی در مسیر ترمیم اتحاد درهم‌شکسته حزب ملی و اطمینان دادن به جدایی‌طلبان تندرو برای جدایی این منطقه از بریتانیا مواجه است.

خانم استورجن اگرچه در مقام رهبری حزب ملی اسکاتلند، موقعیت این حزب را ارتقا داد اما پس از شکست در هدف خود برای استقلال از بریتانیا، با طرح قانون بحث‌برانگیز تراجنسیتی‌ها باعث بروز اختلافات درون حزبی شد.

سه نامزد جانشینی خانم استورجن با وجود تأکید بر استقلال اسکاتلند، دارای دیدگاه‌های اقتصادی و اجتماعی‌ متفاوتی بودند. کیت فوربس و اش ریگان، دو رقیب آقای یوسف از مخالفان لایحه آسانتر کردن تغییر جنسیت بودند اما اینک یوسف قول داده است که این لایحه را پیش ببرد. آقای یوسف همچنین درباره موضوع استقلال‌خواهی از بریتانیا گفته است که با احتیاط عمل خواهد کرد.

آقای یوسف پیش از آنکه بصورت رسمی به عنوان وزیر اول اسکاتلند معرفی شود، با ادای احترام به پدر بزرگ و مادر بزرگش که بیش از ۶۰ سال پیش از پنجاب به گلاسگو مهاجرت کردند، اعلام کرد که آن‌ها حتی در رویاهایشان تصور نمی‌کردند که دو نسل بعدی‌شان روزی وزیر اول اسکاتلند شود.

او در ادامه گفت: «همه ما باید به این حقیقت ببالیم که امروز یک پیام روشن فرستادیم و آن اینکه رنگ پوست و ایمان شما، مانعی برای رهبری کشوری نیست که همه ما آن را خانه می‌نامیم.»

بیشتر بخوانید:

سرنوشت دراماتیک زن چینی برنده نوبل پس از ۷۰ سال

فنلاند برای ششمین بار متوالی عنوان «شادترین کشور جهان» را از آن خود کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *