ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

یک نمایشنامه‌ نویس ایرانی-آمریکایی برنده جایزه پولیتزر ۲۰۲۳ شد

خانم ساناز طوسی یه دورگه ایرانی-آمریکایی می باشد که با نمایشنامه خود توانست صاحب جایزه پولیتزر ۲۰۲۳ شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال،بنیاد پولیتزر روز دوشنبه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) برندگان سال ۲۰۲۳ خود را در زمینه‌های مختلف هنری،‌ فرهنگی و ادبی اعلام کرد که در میان آن‌ها نام یک نمایشنامه‌نویس ایرانی-آمریکایی به نام ساناز طوسی دیده می‌شود.

خانم طوسی برای نمایشنامه خود که «انگلیسی» نام دارد برنده بخش درام جایزه پولیتزر شد. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز فرهنگی آمریکا محسوب می‌شود و پیش از این به نمایشنامه‌نویسان سرشناسی همچون آرتور میلر، تنسی ویلیامز و دیوید مامیت رسیده بود.

نمایشنامه تک‌پرده‌ای خانم طوسی که در سال ۲۰۰۸ در حوالی تهران می‌گذرد، زندگی چهار جوان ایرانی را به تصویر می‌کشد که برای یک آزمون زبان انگلیسی تافل آماده می‌شود.

خانم طوسی پیشتر برنده جوایز معتبر دیگری شده بود

 این قطعه نمایشنامه نشان می‌دهد که جدایی از خانواده و محدودیت‌های سفر چطور جوانان را مجبور به یادگیری یک زبان جدید می‌کند و چگونه هویت آن‌ها را دستخوش تغییر می‌سازد.

هیئت داوران پولیتزر این نمایش را اثری «قدرتمند» خوانده است.

خانم طوسی که دانش‌آموخته دانشگاه‌های کالیفرنیا و نیویورک است، از خانواده‌ای ایرانی-آمریکایی می‌آید و در اورنج کانتی ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا بزرگ شده است. خانواده این نمایشنامه‌نویس ایرانی‌تبار پس از انقلاب ۵۷ به آمریکا مهاجرت کرده بودند. او پیش از این یک نمایشنامه دیگر با نام «کاش اینجا بودی» منتشر کرده بود.

جایزه پولیتزر که یکی از جوایز مطرح دنیا به شمار می‌رود از سال ۱۹۱۷ تاکنون هر ساله در یکی از زمینه‌های ادبیات، موسیقی و روزنامه‌نگاری به برندگان اعطا می‌شود. نامزدهای رشته‌های مختلف توسط متخصصان هر رشته انتخاب می‌شوند و برندگان جایزه‌ای ۱۵ هزار دلاری را به خود اختصاص می‌دهند.

هیئت داوران پولیتزر امسال در ۱۵ بخش و همچنین هشت رشته هنری با تمرکز بر کتاب، موسیقی و تئاتر از برندگان تقدیر کردند. در میان برندگان جایزه پولیتزر امسال روزنامه‌نگارانی از آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز و واشنگتن پست حضور داشتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دو جایزه پولیتزر را در شاخه‌های روزنامه‌نگاری عمومی و عکاسی خبری فوری برای پوشش جنگ اوکراین به خود اختصاص داد. روزنامه نیویورک تایمز نیز به دلیل پوشش گزارش کشتار‌ شهر بوچا در اوکراین توسط مهاجمان روسی برنده جایزه بخش گزارش بین‌الملل شد.

در همین حال یک گزارش از روزنامه واشنگتن‌پست نیز در مورد عواقب تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده در مورد لغو سقط جنین یک جایزه پولیتزر را به خود اختصاص داد.

قطعه «عمر» اثر ریانون گیدنز و مایکل آبلز نیز برنده جایزه پولیتزر موسیقی شد.

بیشتر بخوانید:

برگزاری نمایشگاهی با عنوان «موسیقی در زندگی اقوام ایرانی»

«جانی دپ» در جشنواره فیلم کن به سینما بازمی‌گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *