س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

معطوف شدن توجه ویژه به گردشگری مذهبی در استان همدان

آثار تاریخی و بناهای مذهبی همدان در راستای حمایت از گردشگری مذهبی مورد توجه ویژه قرار می گیرد. اهمیت این موضوع به خاطر امامزاده ها و آرامگاه های ارزشمندی است که در این استان واقع شده و خیلی از آنها در سال های اخیر مورد بی توجهی واقع شده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان بر حفظ آثار تاریخی و آثار فرهنگی تاکید کرد و گفت: توجه به گردشگری مذهبی و فرهنگی در کنار مباحث تاریخی ضروری است.

حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی شنبه در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد: همدان دارای آثار تاریخی و نمادهای فرهنگی از جمله امامزاده‌ها و آرامگاه‌های ارزشمندی است که نباید به فراموشی سپرده شوند.

وی ادامه داد: در معرفی نمادهای تاریخی و مذهبی شهر همدان به جامعه هدف، نباید مردم شهر مورد غفلت واقع شوند بلکه ابتدا باید این آثار ارزشمند را به شهروندان این شهر معرفی کرد؛ زیرا پیش از آنکه به دنبال جذب گردشگر باشیم ابتدا باید هویت خود را پیدا کرده و با آن آشنا شویم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اعلام اینکه همدان با گسست فرهنگی نسبت به هویت و پیشینه تاریخی خود مواجه است، اظهار کرد: این گسست فرهنگی منجر به ایجاد مشکلات متعددی می‌شود.

وی یادآور شد: چنانچه هویت تاریخی و فرهنگی خود را به پیوندهای اجتماعی وصل کنیم مردم شهر نیز در مباحث فرهنگی تاب آور خواهند شد.

صفری افلاکی، حفظ آثار و بناهای تاریخی را در گرو حفظ فرهنگ و هویت این شهر دانست، ادامه داد: چرا که اگر آثار تاریخی حفظ شوند اما اثری از فرهنگ و هویت نباشد آثار تاریخی معنای هویتی خود را از دست خواهند داد.

لزوم تقویت امامزاده‌ها و آرامگاه‌های شهر همدان

وی یادآور شد: در راستای بازیابی دینی و انسجام و تقویت فرهنگ و هویت شهر خود، می‌توان از ظرفیت آرامگاه‌ها و امامزاده‌های شهر استفاده کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اثرپذیری شهر از امامزاده‌ها و آرامگاه‌های شهر همدان، گفت: به جای افزایش حسینیه‌ها و فرهنگسراها از ظرفیت این امامزاده‌ها و آرامگاه‌ها استفاده شود و این علاوه بر تقویت حوزه مذهبی، گردشگری و فرهنگی شهر؛ صرفه جویی در هزینه‌ها را هم به دنبال دارد.

وی، مدیریت شهری را بهترین نهاد برای حوزه فرهنگی برشمرد و گفت: مباحث فرهنگی از وظایف مدیریت شهری است که باید به آن پرداخته و در بودجه سال آینده نیز لحاظ شود.

در ادامه این جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به ظرفیت خوب امامزادگان شهر همدان، اظهار داشت: هیئت امنای امامزادگان نقش مؤثری در تحول این مجموعه‌ها و مباحث فرهنگی و مذهبی دارند.

محمود مسگریان با اشاره به ظرفیت مرقد امامزاده عبدالله، اظهار کرد: امامزاده عبدالله یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و مذهبی غرب کشور است که نقش مهمی در ترویج هویت فرهنگی شهر دارد.

وی با اشاره به ایجاد موزه در امامزاده عبدالله همدان، یادآور شد: متأسفانه در خصوص این موزه، تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته و نیاز است در این زمینه اطلاع رسانی شود.

احیا و حفظ بناهای تاریخی واجد ارزش نیازمند پیوست اقتصادی

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگی مذهبی در کنار حوزه گردشگری اظهار کرد: بهترین مکان برای معرفی امامزادگان شهر، مراسم اربعین حسینی است.

اکبر کاوسی امید با بیان اینکه مرجعیت اجرای مباحث فرهنگی باید بر عهده شهرداری باشد، گفت: برگزاری جلسات فرهنگی و هماهنگی‌ها در این خصوص باید توسط شهرداری صورت پذیرد.

وی همچنین با تاکید بر حفظ و احیای بناهای تاریخی واجد ارزش و بناهای فرهنگی و مذهبی، اضافه کرد: احیا و حفظ بناهای تاریخی واجد ارزش نیازمند پیوست اقتصادی است چراکه برای ترغیب و تشویق مالکان باید پیوست اقتصادی ارائه شود که این موضوع نیز باید در تعرفه سال ۱۴۰۱ مد نظر قرار گیرد.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *