س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳
ایتالیا در افغانستان

آغاز دوباره پروژه ناتمام ایتالیا در مناطق باستانی افغانستان

ایتالیا از آغاز دور جدید پروژه‌های ناتمام این کشور در مناطق تاریخی-باستانی افغانستان، به ویژه در ولایت «بامیان» خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، «کریستینا منگازی»، مسئول هماهنگ‌کننده بخش فرهنگ، آموزش و گردشگری سازمان همکاری توسعه‌ای ایتالیا با اشاره به تحکیم روابط فرهنگی و سیاسی کشورش و افغانستان اعلام کرد: «ایتالیا کار از سرگیری پروژه‌های ناتمام فرهنگی خود را با تمرکز بر نواحی تاریخی – باستانی افغانستان به ویژه در ولایت بامیان آغاز می‌کند».

در نشست دو روزه دانشگاه «فلورانس» در مورد وضعیت نواحی تاریخی-باستانی دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان به ویژه ولایت بامیان در مرکز افغانستان و نیز نحوه همکاری و تعامل با دولت موقت طالبان گفتگو شد.

با روی کار آمدن دوباره دولت موقت طالبان در مردادماه سال ۱۴۰۰، بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیت‌ و برنامه‌های متداول‌ خود در افغانستان را متوقف کردند؛ مسئولان بخش توسعه ایتالیا عنوان کردند به دلیل تغییر وضعیت حاکمیت سیاسی در افغانستان، پروژه‌های‌شان را متوقف کرده بودند.

کریستینا منگازی اظهار داشت: پیش از این با چنین شرایطی در کشورهای عراق، لبنان و اردن کار کرده‌ایم، بنابراین پروژه‌هایمان را در افغانستان ادامه می‌دهیم. تاکنون نیز این پروژه‌ها به دلیل تغییر حکومت به تاخیر افتاده بود.

احداث پارک باستانی بامیان و برنامه‌های حفاظت از مناطق تاریخی با همکاری مالی ایتالیا، از سوی دانشگاه فلورانس و سازمان یونسکو با بودجه بیش از ۴ میلیون یورو در سال ۲۰۲۱ میلادی باید آغاز می‌شد، اما با روی کار آمدن دولت موقت طالبان این پروژه‌ها به دلایل مختلفی به تأخیر افتاد.

«اجمل میوندی»، مسئول بخش فرهنگی «بنیاد آقاخان» در این نشست اظهار داشت: کشور ایتالیا وعده داد مبلغ ۵میلیون دلار در بخش‌های فرهنگی و تاریخی افغانستان و به ویژه استان ‌بامیان از طریق سازمان یونسکو و دیگر نهادهای هم‌سو هزینه کند.

مناطق تاریخی و باستانی قابل توجهی افغانستان و به ویژه در ولایت بامیان وجود دارد، اما در یک سال گذشته شماری از این مناطق در حال فرسایش، تخریب و نابودی قرار گرفت. در مواردی نیز حفاری‌های غیر مجاز گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

محدودیت فعالیت زنان افغانستان اینبار به حمام‌های عمومی و سالن‌های ورزشی رسید

افزایش آمار ازدواج اجباری با حاکمیت افغانستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *