پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳
ویزای شنگن

اطلاعاتی در خصوص ویزای شنگن که باید بدانید

اهمیت ویزای شنگن برای کسانی که می خواهند مسافرت های اروپایی بسیاری داشته باشند بسیار بالا می باشدکه در این مقاله با نحوه دریافت این نوع ویزا و شرایط آن آشنا می شوید.
به گزارش توریسم اینترنشنال؛ویزای شنگن در واقع ویزای اقامت کوتاه مدتی است که به دارنده آن اجازه می دهد تا در منطقه شینگن گردش کند. منطقه شینگن شامل ۲۶ کشور با لقب کشورهای شینگن مشهور می باشد. شینگن به منطقه بدون گذرنامه اتحادیه اروپا مشهور است که بیشتر کشورهای اروپایی را پوشش می دهد، این ویزا که به بزرگترین منطقه سفر رایگان در جهان لقب دارد، به هر شخص اجازه ۹۰ روز مسافرت با اهداف گردشگری را می دهد، از جمله مزایای ویزای شینگن می توان به مسافرت بدون هیچ کنترل مرزی اشاره کرد.

انواع ویزای شینگن

هر شخصی که قصد مسافرت بدون حد و مرز به قاره اروپا را دارد، می تواند از مزایای ویزای شینگن بهره‌مند شود، این ویزا به چهار دسته اصلی شامل A، B، C و D تقسیم می شوند که رایج ترین نوع ویزای شینگن دسته A، B و C است که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.
  1. ویزای نوع A به شهروندان کشورهای غیر شینگن اجازه می دهد تا پرواز خود را در منطقه بین المللی فرودگاه واقع در یک کشور شینگن انجام دهند یا در آن کشور منتظر پرواز خود باشند. برای کسانی که از یک کشور غیر شینگن به کشور دیگری شینگن سفر می کنند، پرواز ها باید حتماً در فرودگاه کشور شینگن انجام شود.
  2. ویزای شینگن نوع B مربوط به سفرهای کمتر از پنج روز است، در این دسته گردشگران باید کمتر از پنج روز به مقصد خود بازگردند. هم چنین در این شکل از ویزا نیز تمام پرواز ها باید در یکی از فرودگاه های کشورهای شینگن انجام شود.
  3. ویزای نوع C با شرط “حمل و نقل” به شخص اجازه می دهد تا در مدت زمان ۹۰ الی ۱۸۰ روز از تمام کشور های شینگن به طور آزادانه بازدید کند. ویزای نوع C با توجه به هدف گردشگر به دارنده آن اجازه می دهد که تنها یک بار به منطقه شینگن وارد شود که در صورت ترک منطقه اعتبار ویزای او منقضی می شود، حتی اگر مدت زمان اعتبار آن هنوز تمام نشده باشد.
  4. ویزای شینگن نوع D یا ویزای ملی طولانی مدت برای هر شخصی که تمایل به تحصیل، کار یا زندگی در یکی از کشور های شینگن را داشته باشد به مدت ۹۰ تا ۳۶۵ روز صادر می گردد. بهره‌مندی از شرکت در یک برنامه آموزشی یا گذراندن دوره کارآموزی، دلایل خانوادگی و … می تواند از دلایل صدور این نوع از ویزای شینگن باشد.

کشورهای عضو شینگن

آلمان، اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس از جمله کشورهای عضو شینگن هستند، با توجه به متن فوق به تمام کشور های عضو اتحادیه اروپا به جز انگلیس، ایرلند و قبرس ویزای شینگن تعلق می گیرد چرا که کشور هایی نظیر بلغارستان، رومانی و کرواسی هم برخی از مفاد شینگن را در هنگام اعطای ویزا اعمال می کنند.
هزینه ویزای شینگن

قیمت ویزای شینگن

  • بزرگسالان 👈 ۹۰ دلار
  • کودکان بین ۶ الی ۱۲ سال 👈 ۴۰ دلار
  • کودکان کمتر از ۶ سال 👈 رایگان
  • دارندگان گذرنامه های دیپلماتیک، رسمی یا خدماتی که برای اهداف رسمی سفر می کنند 👈 رایگان

راحت ترین کشور برای ویزای شینگن

اگر در فکر بازدید از منطقه شینگن هستید، آسانترین کشور های شینگن برای درخواست ویزای کشور های لیتوانی، استونی و فنلاند هستند که به سادگی می توانید از آن ها ویزای شینگن دریافت کنید. از آنجایی که برای بازدید از کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و … شخص نیاز به برنامه ریزی سه ماهه دارد، می تواند از طریق دریافت ویزای شینگن کشور لوکزامبورگ یا اسلواکی مسیر رسیدن خود را هموار تر و آسانتر کند. بر اساس تحقیقات کشور چک بیشترین آمار رد ویزای شینگن را برای کشور های جهان سوم دارد.

شرایط اخذ ویزای شینگن

همانطور که پیشتر گفته شد ویزای شینگن یک فرصت عالی برای جهانگردی و سفر به اروپا است چرا که گردشگران با دریافت این ویزا می توانند به مدت ۹۰ الی ۱۸۰ روز از بخش عمده ای از کشور اروپا بازدید کنند، اما اخذ ویزای شینگن برای افراد مختلف جهان دارای شرایط مختلفی می باشد. به عنوان مثال شهروندان غیراروپایی که مایل به سفر اروپا با اهداف گردشگری هستند، باید ملزم به درخواست ویزای کوتاه مدت شینگن تحت مشخصات گردشگری شوند.
هنگام درخواست ویزای توریستی شینگن گردشگر باید مدارکی نظیر فرم درخواست ویزا با اطلاعات صحیح، دو قطعه عکس، پاسپورت معتبر با حداقل دو صفحه خالی، برنامه سفر، شماره پرواز و سندی با عنوان تاریخ رفت و برگشت او از منطقه شینگن را به همراه داشته باشد.
گردشگرانی که به سن قانونی نرسیده اند برای گرفتن ویزای شینگن باید اسنادی نظیر طلاق والدین یا گواهی ولادت، سند اثبات فرزندخواندگی، حکم حضانت، گواهی فوت والدین رضایت نامه والدین،  کپی گذرنامه هر دو والدین، گذرنامه سرپرست قانونی درخواست ویزای شینگن توریستی را به سفارت کنسولگری مرکز ویزا تحویل دهند.

مدارک لازم برای ویزای شینگن

  • فرم درخواست ویزا کامل و امضا شده
  • دو عکس گرفته شده در سه ماه اخیر که اخیر باید ضمیمه شود
  • گذرنامه معتبر
  • رزرو رفت و برگشت یا برنامه سفر
  • بیمه نامه سفر
  • اثبات محل اقامت
  • اثبات تمکن مالی
  • اثبات هزینه ویزا پرداخت شده

مدت زمان بررسی و تایید ویزای شینگن

گردشگری که قصد سفر به کشورهای شینگن را دارند، ۳ ماه قبل از سفر باید حتماً پیگیر دریافت ویزای شینگن خود باشند، چرا که ممکن است پروسه اخذ ویزا کمی زمان بر باشد. عموماً برای سفر به منطقه شینگن شخص باید از ۶ ماه قبل برنامه ریزی کند، به طور کلی زمان پیشنهادی در اخذ ویزای شینگن حداقل سه تا چهار هفته قبل از سفر است، اگر گردشگر، متقاضی سفر به کشورهایی مانند فرانسه و آلمان است، اقدام سریع به نفع اوست همچنین بهتر است در زمان های شلوغ سال مانند دوره های تابستانی از (جولای تا اوت) که زمان پردازش ویزا کمی طولانی تر است، شخص با رزرو وقت در کنسولگری، سفارت یا مرکز درخواست ویزا موجب تسریع در پروسه اخذ ویزای شینگن شود. معمولاً زمان پردازش ویزای شینگن بین ۳۰ الی ۶۰ روز متغیر است.
کشورهای عضو شینگن

مدت اعتبار ویزای شینگن

تمام کشورهای شینگن از استانداردهای کنترل مهاجرت پیروی می کنند و این به معنی است که طبق مقررات کمیسیون اروپا، گردشگر فقط می تواند پس از اخذ ویزا در این کشور سفر کند. همانطور که پیشتر گفته شد حداکثر اعتبار ویزای شینگن بر اساس قانون کشورهای شینگن بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز متغیر است به این صورت که شخص پس از ۹۰ روز اگر قصد ماندن در اروپا را دارد می تواند ویزای خود را تمدید کند، اگر ویزای شینگن او از نوع D نیست باید پس از ۱۸۰ روز حتماً از منطقه شینگن را ترک کند.

دلایل ریجکت ویزای شینگن

دلایل ریجکت همان سؤالی است که اغلب گردشگران هنگام اقدام ویزای شینگن خواهند پرسید، اما واقعیت این است که هر زمان ویزای شینگن یا ویزای دیگری رد می شود، در مورد درخواست ویزا موضوع غیرقابل رضایتی وجود دارد که این موضوع بسیاری از متقاضیان ویزا گیج می کند و آن ها از دلیل رد شدن خود تعجب می کنند. مسئله بسیار ساده است در ۹۰ درصد مواقع اگر مأمور کنسولگری نتواند از داوطلب تمام اطلاعات لازم درباره وی را بدست آورد، درخواست ویزا او ناموفق تلقی می شود. از جمله دلایل رد شدن ویزای شینگن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
  1. عدم اثبات مناسب برنامه سفر ( ارائه ندادن برنامه ریزی سفر)
  2. عدم به همراه داشتن بودجه کافی برای سفر
  3. عدم نداشتن هدف برای بازدید از کشور های شینگن
  4. اسناد نامعتبر
  5. داشتن سابقه کیفری
  6. نداشتن بیمه مسافرتی

قانون جدید ویزای شینگن

از ۲ فوریه سال ۲۰۲۱ تمام سفارتخانه ها، کنسولگری ها و مراکز ویزایی که ویزای شینگن را اعطا می کنند، موظف به افزایش هزینه های ویزا به میزان ۳۳٪ شده اند. البته این افزایش هزینه مشمول افراد ساکن در اتحادیه اروپا نمی شود و این قانون تنها برای گردشگران خارج از این محدوده اعمال خواهد شد. هم چنین به علت شیوع کرونا ویروس فرم درخواست ویزای شینگن باید به صورت الکترونیکی تکمیل و امضاء شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *