ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳
مهاجرت ایرانیان

افزایش آمار مهاجرت ایرانیان به ترکیه

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی آمار مهاجرت ایرانیان به ترکیه در سال‌های اخیر بپردازیم و علت انتخاب کشور ترکیه را به‌عنوان کشور مقصد بررسی کنیم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب را مطالعه بفرمایید.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ در چند سال اخیر شاهد مهاجرت تعداد زیادی از هم‌وطنانمان بوده‌ایم. افراد با سن و جنسیت‌های مختلف اقدام به مهاجرت می‌کنند و در چند سال اخیر نرخ مهاجرت نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. هر سال تعداد زیادی از ایرانیان به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه از جمله ترکیه و ارمنستان مهاجرت می‌کنند.

ترکیه مقصد مهاجرت ایرانیان

در چند سال اخیر، کشور ترکیه به مقصد اصلی بسیاری از ایرانیان برای مهاجرت تبدیل شده است. کشور ترکیه مزایای زیادی (از جمله هم مرز بودن با ایران) به‌عنوان مقصد مهاجرت دارد و در یک دهه اخیر این کشور در رده مهاجرپذیرترین کشورها قرار گرفته است. انتخاب کشور مقصد برای مهاجرت امری بسیار حساس و نیازمند صرف زمان زیادی برای تحقیق و بررسی است. اما علت مهاجرت ایرانیان به کشور ترکیه چیست؟

دلایل مهاجرت تعداد زیادی از ایرانیان به کشور ترکیه عبارت‌اند  از:

  • همسایگی ایران و ترکیه که به انتقال آسان‌تر سرمایه کمک شایانی می‌کند
  • رابطه دوستانه و خوب کشور ایران با کشور ترکیه
  • عدم نیاز به داشتن ویزا برای مهاجرت به کشور ترکیه
  • نزدیکی  تاریخی و فرهنگی کشور ترکیه و ایران از گذشته تا به حال
  • نزدیکی دینی و فرهنگی دو کشور ترکیه و ایران
  • آب و هوای مطلوب و دلپذیر در کشور ترکیه
  • اقتصاد رو به رشد کشور ترکیه
  • عدم احساس غربت در کشور ترکیه
  • داشتن دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی در ترکیه
  • موقعیت‌های شغلی مناسب و فراوان در کشور ترکیه
  • نزدیک بودن روابط کشور ترکیه با کشورهای اروپایی
  • امکان خرید ملک در ترکیه با امکانات عالی و قیمت مناسب
  • دریافت اقامت با سرمایه‌گذاری و یا خرید خانه در ترکیه
  • زنده بودن بافت شهری و داشتن امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری

افزایش دانشجویان ایران در ترکیه

84341

همان‌طور که گفتیم، مهاجرت به کشور ترکیه هر سال دارد بیشتر می‌شود و روش‌‌های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد. یکی از روش‌های پرطرف‌دار مهاجرت به ترکیه، مهاجرت تحصیلی است. در چند سال اخیر کشور ایران در رده ۵ کشوری قرار گرفته است که بیشترین سهم از بازار دانشجویان بین‌المللی در ترکیه را از آن خود کرده است. کشور ایران و کشورهای سوریه، ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان بیش از ۵۰ درصد سهم بازار دانشجویان بین‌المللی در ترکیه را در اختیار دارند.

همچنین تخمین زده می‌شود که هر سال حدود ۵ درصد به تعداد دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه افزوده شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش تعداد دانشجویان ایرانی مهاجرت کرده به کشور ترکیه، پایین بودن هزینه تحصیل و بیشتر بودن اعتبار دانشگاه‌های این کشور در سطح جهانی نسبت به کشور ایران است.

افزایش تعداد ایرانیان خریدار ملک در بازار املاک ترکیه

در چند سال اخیر شاهد روند صعودی سرمایه‌گذاری افراد خارجی به ویژه ایرانیان در کشور ترکیه بوده‌ایم. ایرانیان بیش از پیش تمایل به خرید ملک از جمله آپارتمان، ویلا، زمین و مغازه در ترکیه پیدا کرده‌اند که علت آن به نرخ ارز مربوط می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، ارزش لیر مدتی است که نسبت به دلار کاهش چشمگیری داشته است و همین عامل باعث شده است که شهروندان کشورهای مختلف در سراسر جهان، اقدام به سرمایه‌گذاری در ترکیه کنند.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده، از سال ۲۰۱۳ تا اواسط ۲۰۲۲، تعداد املاک خریداری شده توسط خارجی‌ها در کشور ترکیه ۱۱۶ هزار و ۹۱۲ واحد بوده است که از این تعداد واحد، حدود ۷۰ درصد آن سهم ایرانی‌های مقیم ترکیه بوده است.

جمعیت ایرانیان خارج از کشور

طبق آخرین گزارش‌های دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس و سوئد دارای بیشترین مهاجران ایرانی هستند. همچنین تعداد ایرانیان ساکن در کشورهای نام برده شده، بیش از ۷۰ درصد جمعیت مهاجران ایرانی مقیم خارج کشور را شامل می‌شود که رقم قابل ملاحظه‌ای است. آخرین آماری که از تعداد ایرانیان خارج از کشور در دسترس است تعداد کل ۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۲۵۸ نفر است که از این تعداد، ۱ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۵۲۲ نفر، مقیم کشورهای اروپایی هستند.

آمار جالب در خصوص مهاجرت ایرانیان به کشور ترکیه

8742

تعدادی از آمارهای جالب در چند سال اخیر درمورد مهاجران ایرانی در کشور ترکیه بررسی می‌کنیم:

  • به دلیل وقوع پاندمی کرونا، تعداد ایرانیان وارد شده به کشور ترکیه با مقاصدی از جمله سرمایه‌گذاری، تفریح، درمان، گردشگری و غیره در سال ۲۰۲۰ حدود ۵.۵ برابر نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است و به ۳۸۹ هزار و ۷۸۲ نفر رسیده است. همچنین در سال ۲۰۲۰ تعداد ۶۸  هزار و ۵۶۲ ایرانی در کشور ترکیه ساکن بوده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ درصد (به تعداد ۹۳ هزار و ۷۲۰ نفر) کاهش یافته است.
  • در ژانویه  ۲۰۲۱ تعداد ۶ هزار و ۱۵۲ نفر ایرانی مجوز اقامت تحصیلی (از نوع دانشجویی و دانش‌آموزی) از کشور ترکیه گرفته‌اند.
  • ۶۶۳ شرکت در سال ۲۰۲۰ با شراکت اتباع ایرانی در کشور ترکیه به ثبت رسیده است. درحالی‌که تعداد شرکت‌های به ثبت رسیده در سال ۲۰۱۹ توسط اتباع ایرانی مقیم ترکیه، ۹۷۱ شرکت بوده است که نشان از کاهش ۳۵ درصدی تعداد شرکت‌های به ثبت رسیده است.
  • در سال ۲۰۲۰ حدود ۷ هزار و ۱۹۲ خانه توسط اتباع ایرانی در ترکیه خریداری شده است. درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ حدود ۵ هزار و ۴۲۷ خانه به فروش رسیده است که افزایش ۲۵ درصدی خرید ملک توسط ایرانیان مقیم ترکیه را نشان می‌دهد.
  • در سال ۲۰۲۰ یک هزار و ۲۶۳ نفر از اتباع ایرانی درخواست پناهندگی به کشور ترکیه کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۹، ۶۰ درصد کاهش داشته است.

سخن آخر

نرخ مهاجرت از ایران به کشور ترکیه در چند سال اخیر افزایش داشته است. به دلیل همسایگی کشور ترکیه با ایران، شرایط اقتصادی رو به رشد، آب و هوای مطلوب، داشتن دانشگاه‌های معتبر و مدارس بسیار خوب در سطح جهانی، داشتن مشاغل مناسب و پرسود و همچنین شرایط دریافت اقامت آسان، این کشور به یکی از بزرگ‌ترین مقاصد مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است. راه‌های متفاوتی برای مهاجرت به کشور ترکیه وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت تحصیلی
  • سرمایه‌گذاری
  • ازدواج با شهروند ترک
  • خرید ملک

از میان راه‌های مهاجرتی به کشور ترکیه، تحصیل یکی از پرطرف‌دارترین راه‌ها در میان ایرانیان است به طوری که  ۵ کشور ایران، آذربایجان، افغانستان، سوریه و ترکمنستان بیش از ۵۰ درصد سهم بازار دانشجویان بین‌المللی کشور ترکیه را از آن خود کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود تعداد دانشجویان مهاجر به کشور ترکیه در سال ۲۰۲۳ به کمی بیشتر از تعداد کنونی شود. همچنین تعداد ایرانیانی که از راه سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه قصد دریافت اقامت این کشور را دارند رو به افزایش خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مسیر مرگبار مهاجرت برای پناهجویان اروپا

اصلی‌ترین مقصد اروپاییِ مهاجرت ایرانی ها کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *