س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳
بارش شهابی

برای تماشای بارش شهابی به کجا بریم؟

۲۱ مرداد هر سال با پدیده ی بارش شهابی برساووشی مواجه می شویم که یک اتفاق نجومی بسیار زیبا است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،۲۱ مرداد هر سال با پدیده ی بارش شهابی برساووشی مواجه می شویم که یک اتفاق نجومی بسیار زیبا است. مدت زیادی است که در کشورهای مختلف جهان، گردشگری نجوم ازایش پیدا کرده است مکان هایی این چنین در نزدیکی شهر تهران هستند که میتوانید به تماشای آسمان زیبای پرستاره بپردازید. مناطقی که مناسب برای رصد بارش شهابی هستند را می توانید به صورت فرد (با دوستان و یا خانواده) و یا به صورت گروهی (با تور) بروید. این مناطق هیچگونه ثبت رسمی ندارند و بیشتر به دلیل تجربه ی منجمان آماتور شناخته می شوند

تاریکی آسمان در مکان هایی که فاقد ساختمان های بلند است، پدیده ایست شگفت انگیز که چهره ی جدیدی از یک دنیای متفاوت به شما نشان می دهد که خوشبختانه درصدگاه های ایران از بهترین درصدگاه برای دیدن آسمان است.

ویژگی مکان های دارای بارش شهابی

این مکان ها دارای آسمانی تاریک و بدون هیچگونه ساختمان و آلودگی نوری هستند بنابراین شما می توانید به راحتی و بدون هیج مزاحمتی آسمان را تماشا کنید و شاهد پدیده ی بارش شهابی باشید. ویژگی بعدی این مکان در این است که دارای افقی باز (افقی مسطح که توسط کوه و اجسام دیگر پوشانده نشده است) برای تماشای آسمان است.  توجه داشته باشید که برای تماشای بارش شهابی حتما مکانی را پیدا کنید که دارای امنیت باشد.

شما می توانید با سفر به این مناطق از جاذبه های تاریخی و دیگر جاذبه های گردشگری آن ها نیز بهره ببرید تا علاوه بر شب های زیبای باشر شهابی، در طول روز نیز به بازدید مکان های گردشگری بپردازید.

بهترین مکان های رصد بارش شهابی در آسمان های نزدیک تهران

در این مقاله می خواهیم به معرفی چندتا از بهترین مکان های نزدیک تهران برای تماشای بارش شهابی بپردازیم تا کسانی علاقه به نجوم و رصد آسمان دارند، بتوانند بهترین مکان را انتخاب کنند و از تجربه های دیگران بهره مند شوند.

رصد بارش شهابیکاروانسرای دیر گچین

این مکان از بهترین و قدیمی ترین جاذبه های گردشگری شهر قم است که برای تماشای بارش شهابی مکان بسیار مناسبی است. دیر گچین مرکز پارک ملی کویر، در مسیر جاده قدیم قم به سمت ورامین یا ساوه قرار دارد که فاصله آن تا مرکز استان قم ۸۰ کیلومتر است. برای اینکه به این مکان برویم باید ابتدا از جاده ی قم که جاده ای آسفالت شده است به سمت روستای علی آباد رفته و پس از آن از طریق جاده ای خاکی به سمت دیرگچین حرکت کرد.

البته می توانیم از شهر ورامین هم به دیرگچین برویم که حدود ۲۰ کیلومتر فاصله است. این کاروانسرا برای زمان ساسانیان است که در زمان سلجوقیان و صفویان بازسازی و مرمت کاری شده و در دوره ی قاجاریان قسمت هایی به آن اضافه شد. این بنا قدمتی ۱۷۵۰ساله دارد که به حکومت اردشیر ساسانی مربوط می شود. در واقع با ایجاد این بنای تاریخی تردد در جاده های قم و ساوه به ورامین و جاده ابریشم این مکان ها رونق بیشتری یافتند که باعث احداث کاوانسراهای بیشتری از جمله قلعه سنگی محمد آباد و قلعه گلی در نزدیکی این مکان شد.

به این دلیل نام اردشیر را به این کاروانسرا دادند که به فرمان اردشیر ساخته شده است. در زبان عربی به گچ، جص گفته میشود و به دلیل اینکه این کاروانسرا بیشتر لز گچ ساخته شده به آن ذیرالجص یا همان دیر گچین گفته می شود. این مکان در زمان قدیم نوعی ایستگاه بین مسیر بود و به عنوان محل مقر نیروهای سلطنتی نیز از آن استفاده می شد.

مساحت این کاروانسرا حدود ۱۲ هزار هکتار است و محل مناسبی برای استقرار افراد بود. و در آن قسمت های مختلفی مثل آسیاب سنگی، ورودی هشتی، حجره، حیاط خلوت، اتاق، حمام، مسجد، چندتا برج و دکان های فروش کالا وجود دارد. در اطراف این کاروانسرا کوره ی آجرپزی، آتشکده، آب انبار و قبررستان وجود دارد و همچنین یک دیوار هندسی شکل وجود کشیده شده است.

کاروانسرای دیر گچینزمانی که وارد دیرگچین می شوید وارد هشتی ورودی و بعد از آن به حیاط مرکزی می رسید که این مسیر از قسمت جنوب غربی به شمال شرقی است. در بخش شمال شرقی حیاط خلوتی وجود دارد که جهت اسکان مسافران و مهمانان است. بخش جنوب شرقی این مکان، مسجدی به مساحت ۳۰۰ متر مربع وجود دارد و در قسمت شمال غربی نیز آسیابی است که که برای گردشگران به شدت جذاب است. در این مکان یک حمام عمومی وجود دارد که به دلیل رفاه مسافران ساخته شده است. این حمام که در قسمت جنوب غربی قرار دارد از سویس بهداشتی، گرمخانه و خزینه نیز برخوردار است.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب از محبوب ترین و شناخته شده ترین کویرهای ایران است که افراد زیادی برای تماشای بارش شهابی و سفرهای بیابانی به این مکان مراجعه می کنند. این کویر در استان اصفهان است و در موقعیت شمال شهر آران و بیدگل که از توابع کاشان است قرار دارد. این کویر در قسمت شمالی به دریاچه نمک مسیله در آران و بیدگل، از قسمت غربی به مسیله و آب شیرین، از جنوب به تپه های ماسه ای روان و بیابان بند ریگ و از قسمت شرقی به پارک ملی کویر و بیابان پشت ریگ می رسد.

تاریخچه کویر مرنجاب

در زمان صفویه قنات و کاروانسرایی به نام مرنجاب در این مکان وجود داشت که علت نام گذاری این کویر نیز به این موضوع مربوط می شود. کویر مرنجاب یکی از اصلی ترین نقطه های بیابان گردی و کویر گردی ایران است و از جزو بهترین گزینه ها برای گردشگران می باشد. از جذاب ترین ویژگی های این کویر راه رفتن روی تپه های شنی ای است که توسط دریاچه نمک و جنگل های تاغ محدود شده است. شاید تعجب کنید که در نزدیکی این کویر دریاچه وجود دارد! بله این دریاچه نمک به جای آب از نمک پر شده که در زمان بارش برف و باران تا حدودی نیز توسط آب پوشانده میشود.

تقریبا ۲۷۰ کیلومتر فاصله از تهران به کویر مرنجاب است که به دلیل وجود فاصله کم و امکانات رفاهی در این مسیر، این کویر از مکان های مورد علاقه ی ساکنین پایتخت می باشد؛ همچنین شهرهایی مثل کاشان، بیدگل و آران دسترسی راحتی به کویر مرنجاب دارند. آران و بیدگل حدود ۴۰ کیلومتر با کویر مرنجاب فاصله دارند.

آدرس دقیق کویر مرنجاب: شهر اصفهان، کاشان، آران، بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

کویر مرنجابکاروانسرای کویر مرنجاب

کاروانسرای کویر مرنجاب مربوط به زمان صفویه است که دارای اتاق هایی است که به گردشگران و مسافران اجاره داده میشود و بناهای تاریخی این کاروانسرا برای مسافران به شدت جذاب است. کاروانسـرای مرنجاب به شکل یک قلعه ی مربعی هست و مساحت آن حدود ۳۵۰۰ متر مربع می باشد که توسط شش برج اطراف آن وجود دارد.

کاروانسرای قصر بهرام

قصر بهرام گور در سال ۱۳۳۷ در نزدیکی دریاچه نمک کویر مرکزی کشف شد. دلیل اینکه به این منطقه قصر بهرام گور گفته می شود این است که شکارچیان و مسافران آن گفته اند که بهرام پنجم در این منطقه شکار کرده است. طبق تحقیقات این قصر مربوط به دوره ساسانیان است اما این تحقیق قطعی نیست. کاروانسرای قصر بهرام به اسم کاروانسرای شاه عباسی و رباط سیاه کوه نیز مشهور است و از جاذبه های گردشگری گرمسار به شمار می آید که در جنوب این شهر و در منطقه ای به نام پارک ملی کویر قرار دارد.

در فاصله ی ۷ کیلومتری این کاروانسرا چشمه آب شیرین قرار دارد که به چشمه شاهی نامور نیز شناخته می شود و توسط کانال های سنگی آبش به سازه سرازیر می شده است. یکی از دلایل ساختن این کاروانسرا در این محل وجود چشمه آب شیرین بوده که حیوانات برای نوشیدن آب به این محل می آمدند.

این کاروانسرا به شکل مربع مستطیل است و دو در ورودی شمالی و جنوبی دارد که داخل آن یک حیاط بزرگ وجود دارد. دور این حیاط پر از اتاق است و در قسمت غربی این حیاط یک تالار بزرگ وجود دارد که در زیر این تالار یک زیرزمین بزرگ هست. این کاروانسرا از بهترین مکان ها برای رصد آسمان و تماشای بارش شهابی است که هرساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند.

کاروانسرای قصر بهرامدماوند

دماونـد یکی از شهرهای نزدیک تهران است که منطقه ای تاریخی مو بسیا زیباست و افراد زیادی برای تماشای بارش شهابی و گذراندن اوقات فراغت خود به این منطقه سفر می کنند. دماوند به چشمه ها و آبشارهای بی نظیر خود معروف است البته که افراد دماوند به عنوان بزرگ ترین کوه ایران با ۵ هزار و ۶۱۰ متر ارتفاع و بلندترین آتشفشان آسیا میشناسند. جاذبه های گردشگری دماوند در دل طبیعت وجود دارند و این شهر از قدیمی ترین شهرهای ایران به حساب می آید.

دماوند کجاست؟

دماوند در فاصله ی ۷۴ کیلومتری از تهران قرار دارد که حدود یک ساعت و نیم راه است. این شهر دارای آب و هوای بسیار تمیز و معتدل است اما در زمستان دمای هوا به ۶۰ درجه زیر صفر هم میرسد.

افراد زیادی برای کوهنوردی به کوه دماوند می روند و به دلیل وجود امکانات رفاهی در بین مسیر، میافران زیادی را به خود جذب می کند.

از معروف ترین جاذبه های گردشگری کوه دماوند پیست آبعلی است که در فصل زمستان پاتوق اصلی اسکی بازان می شود. در آبعلی ۵ پیست مختلف وجود دارد که افرادی که نمی توانند به صورت حرفه ای اسکی کنند، به این پیست ها مراجعه می کنند. در این پیست ها امکاناتی از جمله تله اسکی، تله کابین، سوارکاری و کایت و… نیز وجود دارد. از دیگر جاذبه های گردشگری دماوند می توان بخ دریاچه تار، دریاچه هویر، دشت لار، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا، غار رودافشان، دشت مشا، حمام محله درویش، برج شیخ شبلی، امازاده عدالله و خلیل الله، دژگل خندان، آبشار گروبار، آبشار آینه رود، آبشار تیزآب و آبشار جنگلک اشاره کرد.

بارش شهابی در دماوندالموت

پیشنهاد میکنم اگر ساکن تهران هستید حتما به قلعه تاریخی الموت سفر کنید چراکه الموت از شگفت انگیز ترین مناطق ایران است و می توانید برای یک سفر یک روزه برنامه ریزی کنید.  این منطقه برای تماشای بارش شهابی بسیار عالی است و دلیل سفر بیشتر مسافران به الموت برای رصد کردن آسمان زیبای آن است.

الموت در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد که مسیر بسیار هیجان انگیزی است و پوشش گیاهی بسیار جذابی دارد. برای رسیدن به قلعه الموت باید کوهنوردی کنید که تقریبا کوه نوردی سنگینی است و ۴۰۰ پله سنگی دارد! پس کفش های کوهنوردی خود را فراموش نکنید.

در روستای الموت چند اقامتگاه برای مسافران ساخته شده است اما اگر به دنبال منطقه ی خوش آب و هوا تر هستید پیشنهاد می کنم به دریاچه اوان بروید که در فاصله ی ۲۰ کیلومتری از قلعه الموت قرار دارد. این دریاچه جزو زیباترین مناظر شهر قزوین است که در ارتفاعات قرار دارد و در فصل زمستان و پاییز به شدت سرد می باشد. در فصل زمستان آب سطح این دریاچه یخ می زند که مردم در آنجا اسکی سواری می کنند و در فصل تابستان برای شنا مناسب است.

بیشتر بخوانید:

زیباترین بارش شهابی سال را از دست ندهید

خاطرات نخستین زن و شوهر بیراهه نورد در ایران

۲۳ قطعه شهاب سنگ به موزه شهاب سنگ نراق اهدا شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *