ی٫ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۴۰۳

جای خالی گسترده مسافران روسی در صنعت گردشگری کشورهای اروپایی

یونان، ترکیه، قبرس عنوان کرده اند که تحت تاثیر شرایط ناشی از جنگ اوکراین و روسیه به احتمال بسیار زیاد مقاصد گردشگری این کشورهای کلیدی توریستی و اروپایی در فصل تابستان تقریبا بدون بازدیدکنندگان روسی خواهد بود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، در بحبوحه تحریم‌های کشورهای اروپایی بر سر جنگ اوکراین و اقدامات انجام شده توسط مسکو، مهم ترین مقاصد گردشگری کلیدی اروپا برای فصل تابستان عمدتاً بدون بازدیدکنندگان روسی پیش بینی شده اند.

در همین راستا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز به دنبال مجازات کشورهایی است که علیه کشورش به خاطر جنگ با اوکراین تحریم هایی وضع کرده اند.

بر این اساس پوتین در ۴ آوریل سال جاری، بخش هایی از توافقنامه “تسهیل روادید سال ۲۰۰۶ بین روسیه و اعضای اتحادیه اروپا” را به حالت تعلیق درآورد. روز بعد هم از روس‌ها خواست به کشورهای اروپایی «خطرناک» سفر نکنند و در مقابل پیشنهاد کرد که مقاصد سفر خود را کشورهایی مانند هند، ترکیه، سریلانکا انتخاب کنند. 

برنامه یونان برای پر کردن جای خالی مسافران روسی

مقامات گردشگری یونان در این راستا عنوان کرده اند که ظرفیت در نظر گرفته شده برای مسافران روس را در تابستان پیش روی سال جاری به مردم بریتانا اختصاص داده اند. آنها گفته اند که شروع عملکرد صنعت گردشگری این کشور از ابتدای سال جاری نسبت به دوران پاندمی کرونا بسیار بهتر شده و اگر به این روند ادامه دهند بدون نیاز به مسافران روسی، ۸۰ درصد از سود به دست آمده از صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ را مجددا به دست خواهد آورد.

راهکار جایگزینی مسافران روس با کشورهای دیگر زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم بر اساس داده‌های بانک یونان، روس‌ها تنها ۰.۸ درصد از مسافران خارجی این کشور طی سال گذشته را تشکیل می داده اند. 

  یونان مقصدی است که تقاضای زیادی برای سفر دارد. معاون وزارت گردشگری یونان در بحث تقویت گردشگری داخلی نیز به خبرگزاری الجزیره گفته است، یونان امسال ۷۱ میلیون یورو (۷۶.۲ میلیون دلار) را صرف یارانه گردشگری داخلی برای خانوارهای کم درآمدی خواهد کرد که این رقم ۳۱ میلیون بیشتر از هزینه سال گذشته است.او معتقد است که این حمایت به جبران ضرر ۱۱۵ میلیون یورویی (۱۲۳.۴ میلیون دلاری) روس‌ها که در سال ۲۰۲۱ به صنعت گردشگری یونان وارد کرده اند، کمک کند.

در اصل مقامات یونانی برنامه ریزی کرده اند تا برای جلوگیری از ضرر ناشی از عدم حضور گردشگران روسی، به دنبال جذب گردشگرانی از دیگر کشورها باشند و به این امید دارند که بتوانند درآمد خود را نسبت به سال های درگیر با پاندمی کرونا به میزان چشمگیری افزایش دهند.


تلاش ترکیه برای حفظ گردشگران روسی

در همین حال، گردشگری ترکیه با وجود تلاش هایش برای بی طرفی در جنگ و مخالفتش با تحریم های اعمال شده از سوی اروپا علیه روسیه، ضربه سختی را متحمل شده است.

ترکیه، بهترین مقصد جهان برای گردشگران روسی است و  سال گذشته پذیرای چهار میلیون بازدیدکننده روسی بود و امیدوار بود که این میزان امسال به شش میلیون نفر برسد، اما اکنون پیش‌بینی می‌کند که دو میلیون نفر از این توریست‌ها و ۳ تا ۴ میلیارد دلار از درآمدهای گردشگری آنها را از دست بدهد.
دلیل این نگرانی کاهش قدرت سفرهای خارجی روس ها تحت تاثیر تحریم های اعمال شده است. در همین راستا دولت ترکیه ۳۰۰ میلیون دلار وام برای شرکت های مسافربری که روس ها را تشویق به سفر به ترکیه می کنند، در نظر گرفته است و شرکت هواپیمایی دولتی هم پروازهای ترکیه به مسکو را افزایش داده اند.
این امر باعث ایجاد ناراحتی در کیف شد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است: «ترکیه از یک سو به عنوان میانجی برای ایجاد صلح میان روسیه و اوکراین عمل می‌کند و با اقدامات مهمی از اوکراین حمایت می‌کند و از سوی دیگر شرایط را برای تسهیل ظرفیت های گردشگری برای گردشگران روسیه آماده می کند و این یک رویه دوگانه است».
روسیه زدایی قبرس در صنعت گردشگری

قبرس به عنوان کشوری است که گردشگری روسیه در سال های اخیر در آن رشد فروانی کرده است، با این حال در چنین شرایطی صنعت گردشگری این کشور هم تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار خواهد گرفت. روس ها یک چهارم از دو میلیون بازدیدکننده قبرس را در سال گذشته تشکیل می دادند و حدود ۲۹۰ میلیون یورو (۳۱۱.۲ میلیون دلار) – یک پنجم درآمد گردشگری این کشور – مربوط به گردشگران آنها بود.
برآورد شده است که اثر غیبت گردشگران روسی و قیمت بالای انرژی در قبرس منجر به زیان خالص ۰.۹ درصدی در بازار گردشگری در سال جاری خواهد شد. با این حال گفته می شود که روابط میان دو کشور از سال ۲۰۲۰ شروع به افت کرده است و از آن سال تا به حال قبرس همچنان اقدام به پایان دادن به اقدامات نادرست و فساد برانگیز در اعطای ویزا و پاسپورت طلایی به اتباع روسیه و چین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *