ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

راهنمای جامع بازدید از رویاپارک (موزه توهم) تهران

موزه خطای دید تهران یا همان رویا پارک یکی از بهترین موزه های تهران است که حداقل یکبار ارزش بازدید کردن را دارد.

 رویا پارک یک پارکِ موضوعی ویژه است که بر اساس تکنیک‌های خطای دید و توهم بینایی طراحی شده است. این پارک که نمونه‌ای مشابه از پارک‌های مدرن خارجی است با فرهنگ ایرانی تطبیق یافته و بازدیدکنندگان با هر سن و سالی می‌توانند ساعات خوشی را در آن سپری کنند.

طراحی و ساخت این پارک ۷ ماه طول کشیده است. این پارک که از نوروز سال ۹۸ افتتاح شده است. علاوه بر علاقمندان به عکاسی، مکانی جالب برای افراد عادی و بخصوص خانواده‌هاست.

راز این پارک چیه و چه‌طور طراحی شده؟

طراحی رویا پارک به گونه‌ای است که از همان ابتدا در ورودی و گیشه بلیط فروشی شما را به دام خطای دید می‌اندازد. این پارک تقریبا مثل موزه‌های مشابه دنیا است اما طراحی آن به گونه‌ای است که علاوه بر بینایی باقی حواس پنج‌گانه شما را هم درگیر می‌کند و تمام بخش‌های مغز را به تکاپو می‌اندازد.

تمامی ۱۰۰ اثری که در موزه‌های این پارک جای گرفته‌اند، طوری طراحی شده‌اند که بازدید کنندگان نیز جزئی از این اثرها باشند.

به این نکته دقت داشته باشید که حتما دوربین عکاسی و موبایل همراه خود داشته باشید چون خود شما هستید که اثرهای درون موزه را کامل می‌کنید و خود جزئی از این آثار هنری هستید و باید آن را به ثبت برسانید. البته درون موزه عکاسانی هستند که از شما عکس بگیرند اما هزینه آن جدای از بلیط ورودی است و شما می‌توانید این عکس‌ها را روی ماگ، تخته شاسی، پیکسل و … چاپ کنید تا گردش شما در این موزه ثبت شود.

در این مجموعه رستوران و کافی شاپ هم وجود دارد که می‌توانید بعد از بازدید از موزه در آنجا استراحت کنید و نهار و شام خود را صرف کنید.

رویا پارک تهران در محله داراباد

ایده آن را چه کسی داده است؟

صالح سخندان هنرمند ایرانی‌ای که به ‘آقای خطای دید’ معروف است، طراحی و اجرای این پارک هوشمندانه را انجام داده است.

او چند سال است که در حوزه آثاری که مربوط به خطای دید است کار می‌کند و مبدع دقیق‌ترین نقاشی‌ها و آثار سه بعدی در دنیاست. او می‌گوید الهام این کار را از دیدنِ موزه‌ trick eye در شرق آسیا و Best Museum در روسیه گرفته است و می‌خواسته مجموعه‌ای مشابه در ایران برپا کند که در نهایت توانسته با جذب گروهی در سال ۹۶ این ایده را عملی و در سال ۹۸ رویا پارک را افتتاح کند.

چقدر زمان برای بازدید آن نیاز است؟

بازدید از این مجموعه به صورت سانس است و حدودا ۲ تا ۳ ساعت بازدید از کل آن به طول می‌کشد.


توی رویا پارک چی می‌بینیم؟

رویا پارک از ۵ قسمت تشکیل شده است. بخش سه بعدی، بخش بی‌نهایت یا بخش آینه‌ها، بخش جاذبه، بخش پرسپکتیو، بخش تاریک و بخش جاذبه.

جذاب‌ترین بخشِ رویا پارک بخش جاذبه است. این بخش در ابتدا مغزتان را درگیر و شما را گیج خواهد کرد اما بعد از چند دقیقه به آن عادت خواهید کرد و می‌توانید عکس‌های جالبی در این بخش بگیرید.

بخش جاذبه پارک رویا تهران

این اتاق با زوایای انحراف ۲۰ و ۱۸۰ درجه‌ای خود مغز شما را به چالش می‌کشد و تصور شما از جاذبه تغییر می‌دهد.

بخش آینه‌ها هم برای عکاسی بسیار جذاب و مناسب است و حواس بینایی شما را به چالش می‌کشد.

در بخش تاریک شما می‌توانید تاریخ پیدایش کهکشان تا پیدایش زمین را به شکلی جذاب مشاهده کنید. این بخش دارای نقاشی‌های سه بعدی جالبی است که همراه با موسیقی‌ای که هماهنگ با نقاشی‌های آن است داستانی جالب و هیجان‌انگیز را برای شما روایت می‌کند.


چه‌طوری به این پارک رویایی بریم؟

رویا پارک در موزه دارآباد، واقع در خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد و پس از آجودانیه قرار گرفته است. این موزه در یکی از شمالی‌ترین خیابان‌های پایتخت قرار گرفته است و در روزهای غیرکاری درگیرِ ترافیک سنگین نیاوران نخواهید شد.

  • نزدیک‌ترین مترو به رویا پارک

ایستگاه متروی تجریش نزدیک‌ترین مترو به رویا پارک است و برای رفتن به این مکان باید خود را از ایستگاه مبدا به ایستگاه تجریش برسانید. بعد از آن نیز می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس‌هایی که به دارآباد می‌روند به موزه بروید.

رویا پارک تهران

  • مسیر دسترسی به رویا پارک با وسیله نقلیه عمومی

بعد از مترو و تاکسی، سریع‌ترین وسیله نقلیه عمومی که با آن می‌توانید به رویا پارکِ تهران بروید، اتوبوس است. برای دسترسی به رویا پارک با اتوبوس بهتر است که از خطوط بی‌آر‌تی‌ای که مقصدشان ایستگاه تجریش است استفاده کنید تا سریع‌تر به مقصد برسید. بعد از رسیدن به تجریش نیز می‌توانید با اتوبوس‌هایِ تجریش- دارآباد خود را به رویا پارک برسانید.

  • مسیر دسترسی با تاکسی

برای رسیدن به خیابان دارآباد تهران که رویا پارک در آن واقع است نیز کافی است سوار تاکسی‌هایی که مقصدشان تجریش است شوید. پس از رسیدن به آن‌جا نیز با تاکسی‌های تجریش- درآباد به موزه برسید.

  • مسیر دسترسی با خودروی شخصی

اگر از سمت نیاوران می‌خواهید به تجریش بروید باید مسیرِ چمران، مدرس، صدر، نیاوران را طی کنید و اگر می‌خواهید از سمت آریاشهر حرکت کنید باید مسیرِ اشرفی اصفهانی، همت، یادگار، چمران، مدرس، صدر و سپس نیاوران بروید. از آن‌جا نیز می‌توانید با طی کردنِ خیابان‌های فرعی خود را از شرِ ترافیکِ خیابان اصلی رها کنید و به موزه دارآباد بروید.


دیدنی‌ های نزدیک رویا پارک

هیومن پارک

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و علمی تهران که در خیابان دارآباد در کنار رویا پارک قرار گرفته است، هیومن پارک است. اگر می‌خواهید کودکان خود را با بدن انسان به شیوه‌ای نوین آشنا کنید، هیومن پارک مجموعه‌ای مناسب برای فرزندانتان است. این مجموعه با طراحی‌ای شگفت انگیز بزرگترین پارک بدن انسان در خاورمیانه است که تنها چهار نمونه مشابه از آن در کل دنیا وجود دارد. در هیومن پارک جالب شما می‌توانید اعضای بدن انسان را به صورت سه بعدی و همراه با صدای آن‌ها مشاهده کنید.

در این موزه شما از دهان یک انسان وارد بدن انسان می‌شوید و پس از گذشتن از قلب، معده، کلیه، کبد، رگ‌های خونی و… به روده می‌رسید و از آن خارج می‌شوید.

اگر قصدِ بازدید از آن را دارید سعی کنید در روزهای غیر تعطیل بعد از ساعت ۱۴ به آن مراجعه کنید زیرا از ساعت ۱۰ تا ۱۴ به دلیل بازدید دانش‌آموزان این پارک بسیار شلوغ است پس بهتر است بعد از این زمان به هیومن پارک بروید.

هیومن پارک تهران

اگر مربی و معلم کودکان هستید حتما بازدید از هیومن پارک را در برنامه خود برای دانش‌آموزان قرار دهید تا یک گردش علمی به یاد ماندنی را برای آن‌ها ثبت کنید.

موزه تاریخ طبیعی دارآباد

در کنار این دو پارک مدرن و دیدنی، موزه‌ای وجود دارد که شما را با حیات بخش شگفت‌انگیز ایران آشنا می‌کند. موزه تاریخ طبیعی دارآباد مجموعه‌ای بی‌نظیر از گونه‌های جانوری به‌صورت تاکسیدرمی شده است که بینندگان می‌توانند به صورتی قابل لمس تاریخ طبیعت و تکامل جانوران را مشاهده کنند.

علاوه بر گونه‌های جانوری ایران، در این مجموعه حیواناتی از سرتاسر دنیا نیز وجود دارد. مثلا در بخشی از موزه جنگل‌های آفریقا شبیه سازی شده‌اند و شما می‌توانید پرندگان آفریقایی را در آنجا مشاهده کنید.

همچنین بخش شبیه سازی شده نیز از جنگل‌های شمال ایران نیز وجود دارد که جانورانی که در جنگل‌های شمالی ایران زندگی می‌کنند را می‌توانید مشاهده کنید.

علاوه بر این‌ها در ورودی این مجموعه مجسمه‌ای بزرگ از یک دایناسور گیاه‌خوار وجود دارد که شما را جذب می‌کند.

بخش آبزیان و خزندگان نیز یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه است که به شما امکان این را می‌دهد که در میان دو آکواریومِ بزرگ دیواری راه بروید و با  انواع خزندگان، ماهی‌ها و آبزیان ایران و جهان آشنا شوید.

دکتر لند

مجموعه تفریحی دکتر لند، تنها مخصوص کودکان است. این مجموعه که مناسب کودکان ۵ تا ۱۲ سال است به فرزندانتان امکان این را می‌دهد که دنیای شگفت‌انگیز پزشکی را در دوران کودکی به طور ساده و قابل فهم تجربه کنند. در دکتر لند بچه‌ها می‌توانند با اعمالی مانند عصب کشی دندان و احیای قلب را تجربه کنند و کمک‌های اولیه هنگامِ موارد اورژانسی را یاد بگیرند.

در تمامی این مجموعه‌ها عکاس وجود دارد که می‌تواند از شما و فرزندانتان عکس بگیرد اما هزینه عکاسی جدای از بلیط ورودی است و برای بازدید از هر مجموعه باید بلیط جداگانه تهیه کنید.


بهترین زمان برای رفتن به رویا پارک تهران

این پارک همه روزه باز است اما اگر می‌خواهید در ترافیکِ خیابان‌های اطراف نمانید، پنج‌شنبه‌ها، جمعه‌های و روزهای تعطیل بهترین زمان برای رفتن به موزه است. اما این مشکل هم وجود دارد که در روزهای تعطیل صف طولانی‌ای در ورودی پارک برقرار می‌شود و شما باید مدت زمان بیشتری را صرف کنید تا وارد مجموعه شوید اما اگر می‌خواهید در روزهای خلوتی موزه به آن بروید، روزهای کاری بهترین زمان برای بازدید از رویا پارک است. شما می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و بی‌آرتی استفاده کنید تا در ترافیک نمانید.

خطای دید رویا پارک

ساعت‌های کاری رویا پارک

ساعتِ کاری رویا پارک به شرح زیر است:

از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۲۱

پنج‌شنبه، جمعه و روزهای تعطیل ساعت ۹ تا ۲۲

شماره تماس رویا پارک

تلفن گویای این مجموعه: ۰۲۱- ۲۳۵۵۷

قیمت ورودی

قیمتِ بلیط این مجموعه در حال حاضر به طور عادی ۸۵ هزار تومان است که البته می‌توان از سایت‌های مرتبط آن را با تخفیف و قیمت کمتر خریداری کرد. فقط باید به سانسی که در بلیط درج شده توجه کرد و در همان زمان در ورودی رویا پارک حاضر شد.

اگر می‌خواهید به صورت خانوادگی از مکان‌های جذاب تهران دیدن کنید و تهران‌گردی کنید، حتما مجموعه موزه دارآباد و موزه‌های مدرن آن و  به خصوص رویا پارک را در لیست بازدید خود قرار دهید. رویا پارک مجموعه‌ای شگفت انگیز از هنرهای مدرن است که می‌تواند جزء جاذبه‌های گردشگری ایران لقب بگیرد. مجموعه‌ای که تماما توسط متخصصان و هنرمندان ایرانی ساخته شده است و خاطره‌ای از یک روز به یادماندنی برایتان رقم می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *