چ٫ اردیبهشت ۱۹ام, ۱۴۰۳

رقابت یک منطقه توریستی در کشمیر با جاذبه های گردشگری در اروپا

بازدید گسترده از دره کشمیر به عنوان یک منطقه توریستی در آسیا پس از کاهش محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا و بهبود وضعیت امنیتی، موجب شده تا این منطقه اکنون رکورد جذب بیشترین میزان گردشگران داخلی و خارجی را در بین مناطق توریستی هند  از آنِ خود کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، منطقه کشمیر به عنوان منطقه مورد رقابت میان هند و پاکستان، پس از کاهش محدودیت‌های بیماری همه‌گیر و بهبود وضعیت امنیتی و تقویت کسب‌وکارهای محلی، در حال جذب تعداد بی‌سابقه ای گردشگران است.

اپراتورهای تورهای محلی و مقامات دولتی این منطقه گفته اند که علی رغم افزایش محدودیت ها برای گردشگران خارجی و وقوع برخی حوادث خشونت آمیز اخیر،بازدید از این منطقه امسال پس از ورود بیش از ۳۴۰,۰۰۰ گردشگر از ژانویه به بالاترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسیده است.

پس از اینکه دولت نارندرا مودی، نخست وزیر کشمیر، این منطقه را از وضعیت ویژه و خودمختاری خود در سال ۲۰۱۹ محروم کرد، گردشگری در کشمیر سقوط کرد. سپس، وضعیت به وجود آمده ناشی از همه‌گیری COVID-19 باعث کاهش ورود گردشگران داخلی و خارجی شد.

با این حال، سرمد حافظ، وزیر گردشگری جامو و کشمیر، به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما امسال شاهد بالاترین میزان ورود گردشگر به کشمیر با ۰.۱۸ میلیون گردشگر هستیم که این میزان تنها در ماه مارس وارد منطقه شده اند».

بر اساس داده‌های دولتی، گردشگری در کنار باغبانی و کشاورزی، صنعت مهمی برای کشمیر تحت کنترل هند است و حدود هفت درصد در اقتصاد این کشمیر نقش دارد. این منطقه مورد مناقشه که خود را به عنوان “بهشت روی زمین” معرفی می کند، محل دریاچه دال است، دریاچه ای که قرن ها پیش مورد توجه ویژه امپراتوران مغول بود که از گرمای تابستان دشت های هند فرار می کردند.

خانه‌های معروف این دریاچه همراه با باغ لاله‌های یادبود ایندیرا گاندی، بزرگ‌ترین باغ آسیا، و کوه‌ها و یخچال‌های طبیعی منطقه، جاذبه‌های مهمی هستند.

قایق‌ران های منطقه نیز عنوان کرده اند، روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ روپیه (۱۳ تا ۲۰ دلار) درآمد دارند و انتظار دارند فصل گردشگری خوبی در پیش داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از هتلداران می گویند که گردشگران اتاق های خود را از قبل برای چند هفته آینده رزرو کرده اند و درآمد حاصله به آنها کمک کرده است تا بخشی از بدهی های مربوط به ایام کرونای خود را بپردازند.

تعرفه اتاق های هتل ها بیش از ۳۰ درصد نسبت به دوره قبل از کووید افزایش یافته است و شتاب زیادی برای رزرو وجود دارد. این شتاب به قدری شدید است که اپراتورهای تور می گویند که در یافتن رزرو برای مشتریان خود با مشکل مواجه هستند، زیرا بیشتر اوقات ظرفیت هتل ها بین ۸۰ تا ۹۰ درصد پر بوده و قیمت بلیط هواپیما افزایش یافته است.

گفته می شود، اکنون بسیاری از گردشگران سطح بالا از مناطق ثروتمندتر هند مانند گجرات، دهلی و بمبئی به دلیل عدم قطعیت مربوط به بیماری همه گیر، دره کشمیر را به جای مقصد در اروپا انتخاب می کنند.

منبع: الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *