س٫ اردیبهشت ۲۵ام, ۱۴۰۳

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در گفتگوی اختصاصی با “توریسم اینترنشنال”؛ نگاه جدی به بازارهای بین‌المللی به ویژه همسایگان خود داریم

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در گفتگوی اختصاصی با توریسم اینترنشنال؛ ضمن تاکید بر ظرفیت های گسترده استان کردستان در بازارهای داخلی جهت جذب گردشگران، از تمرکزِ برنامه های این استان در راستای استفاده از ظرفیت های مرتبط با «شهرهای جهانی» صحبت کرده و عنوان کرد:«امروزه کشورهای همسایه ظرفیت ارزشمندی برای تعاملات و همکاری های اقتصادی دارند و نگاه جدی ما در این حوزه بیشتر معطوف به جذب بازارهای بین المللی به ویژه بازارهای کشورهای همسایه‌مان(در حوزه های گردشگری و صنایع دستی) است».

وطن دوست ضمن اشاره به معرفی “کلاش” مریوان(این شهر، شهر جهانی کلاش است) و تلاش ها جهت افزایش فعالیت ها در زمینه فعال سازی ظرفیت‌های این استان برای ثبت روستاهای جهانی و انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی ایران  افزود: «کلاش مریوان به دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم، شهریورماه سال ۹۶ در شورای ثبت جهانی صنایع‌دستی یونسکو، ثبت جهانی شد و این مساله در نوع خود یک نقطه عطف بسیار مهم در فعالیت های اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کردستان محسوب می شود».

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان در ادامه خاطرنشان کرد: «مریوان به‌عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت کردستان، با قدمت و پیشینه تاریخی فراوان در بسیاری از حرفه‌های صنایع‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی بوده و یکی از این حرفه‌های خاص و پردرآمد مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمند این دیار که از طریق آن امرار معاش خود را تأمین می‌کنند، بافت کفش‌های محلی با نام “کلاش” یا همان گیوه محلی است».

وی در حوزه فعالیت های مربوط به صنایع دستی این استان هم با بیان اینکه شهر مریوان با بیش از چهارهزار هنرمند، بیشترین بافنده کلاش را در ایران را دارد، گفت: « جای خرسندی است که بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های کلاش هم در این شهرستان فعال هستند».

فرارو | (تصاویر) "کلاش" مریوان، جهانی شد

*”کلاش” مریوان ثبت جهانی شده است

وطن دوست در ارتباط با فعالیت های مربوط به گردشگری در این استان هم عنوان کرد: « از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ هدف ما بر این بوده است تا جدای از تأکید بر برگزاری تورهای داخلی، در زمینه جذب گردشگر از کشورهای خارجی هم فعالیت های خود را افزایش دهیم و به طور ویژه بازار هدفی که مد نظر قرار داده‌ایم، اقلیم کردستان عراق است».

وی در  ادامه افزود: « راه اندازی تورهای بوم گردی و تجهیز زیرساخت ها در بحث اقامتی از جمله مسائلی بوده است که در استان با قوت هر چه تمام تر در حال انجام است. البته دولت نیز تسهیلات حمایتی با بهره ۱۲درصد، پرداخت حق بیمه ها و تقسیط حامل های انرژی را در استان ها علمیاتی کرده است که امیدواریم بتوان بخشی از خسارت های این چند سال اخیر(به دلیل پاندمی کرونا) را کمی مرتفع کرد».

آرمان وطن دوست ضمن اشاره به اقداماتی که در زمینه آماده سازی استان کردستان برای ایام نوروز صورت گرفته است، عنوان کرد: « شاخص‌ترین برنامه ما در این ایام بحث برگزاری جشن جهانی نوروز در سنندج و رقص سنتی با محوریت استان کردستان است و امیدواریم که بتوانیم این برنامه ها را در ایام نوروز به خوبی پیاده و اجرا کنیم».

1 دیدگاه برای “معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در گفتگوی اختصاصی با “توریسم اینترنشنال”؛ نگاه جدی به بازارهای بین‌المللی به ویژه همسایگان خود داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *